Voor het eerst sinds de exploitatie van enkele treinen tussen Amsterdam en Haarlem door Lovers Rail, gaat in december 2006 de exploitatie van diverse geëlektrificeerde spoorlijnen naar andere vervoerders. Net als bij de exploitatie van niet-geëlektrificeerde spoorlijnen enkele jaren eerder, maken de vervoerders tot de komst van eigen materieel gebruik van NS materieel. Zowel Arriva als Connexxion en Veolia maken hierbij gebruik van Plan V treinstellen.

Arriva

Eind december 2006 neemt Arriva de treindienst op de westelijke tak van de Betuwelijn over. De verbinding krijgt hierbij de naam MerwedeLingeLijn. In eerste instantie zet de vervoerder Plan V-treinstellen 863-870 in. Voor de herkenbaarheid van de stellen plakt de vervoerder het Arriva-logo over het NS-logo. Met de komst van de eerste GTW-treinstellen keren de 863-865 in september 2008 terug bij NS. De 866 en 868-870 volgen een maand later. De 867 gaat bij Connexxion rijden.

Veolia

Veolia huurt vanaf december 2006 Plan V-treinstellen 841-845 en 847-849 voor de inzet op de Heuvellandlijn tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum. Net als de Arriva-stellen, krijgen de treinstellen van Veolia de logo’s van de vervoerder over de NS-logo’s geplakt. Daarnaast worden de zijruitjes met zwarte in plaats van gele folie beplakt. Per december 2008 vervangt Veolia de stellen door eigen treinstellen van het type GTW. De 844 gaat over naar Connexxion, de overige stellen keren terug bij NS. De stellen die bij Veolia hebben gereden, blijven herkenbaar aan de zwartbestickerde hoekruitjes.

Connexxion

Connexxion rijdt het langst met Plan V treinstellen. In december 2006 gaan de 836-840 over naar de vervoerder die de stellen op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen inzet. Terwijl de eerder genoemde vervoerders hun treinstellen alleen van bescheiden logo’s voorzien, krijgen de stellen van Connexxion over de gehele onderste helft van de zijwanden blauwe stickers in de huisstijl van de Valleilijn. Al in september 2007 wordt de treindienst overgenomen door vijf eigen treinstellen van het type Protos. De 836-839 keren die maand terug naar NS, de 840 volgt in november dat jaar.

Omdat vijf treinstellen regelmatig te weinig blijken te zijn voor de dienstuitvoering, keert in februari 2008 de 840 terug op de voormalige Kippenlijn. Twee maanden later keert het stel terug bij NS. In oktober dat jaar gaat het voormalige Arriva-stel 867 bij Connexxion rijden. Twee maanden later volgt voormalig Veolia-stel 844. De 844 gaat in juli 2009 buiten dienst.

De 867 rijdt nog tot december 2011 op de Valleilijn. Omdat het stel toe is aan revisie en al enige tijd met controlebeurten op de baan wordt gehouden, koopt Connexxion treinstel 919, het nieuwste stel uit de lichting die begin dat jaar bij NS terzijde is gegaan. Het treinstel is in tegenstelling tot de voorgaande stellen in februari 2012 van blauwe bestickering over de gehele zijwand voorzien. De neuzen blijven geel. De vervoerder behoudt de 867 als onderdelenleverancier. De 919 rijdt in juni 2013 voor het laatst voor Connexxion. De vervoerder heeft dan inmiddels enkele maanden een eigen GTW treinstel. In mei 2014 zijn beide treinstellen naar de sloperij in de Amsterdamse Westhaven gebracht.

Terug naar Materieel ’64