Vanaf 1999 wordt de exploitatie op een groot deel van de diesellijnen overgenomen door regionale vervoerders. Voor het vervoer maken de nieuwe vervoerders in eerste instantie gebruik van (voormalig) NS materieel. Terwijl NoordNed (later Arriva) en Veolia slechts tijdelijk gebruik maken van treinstellen DM’90, rijden de stellen bijna vijftien jaar bij Syntus.
SYNTUS
Syntus neemt in mei 1999 vier treinstellen over voor de treindienst tussen Doetinchem en Winterswijk. De 3450-3453 worden voorzien van de huisstijl van de vervoerder en krijgen de nummers 50-53. In juni 2001 worden ook de 3442-3445 tijdelijk door Syntus ingezet. De stellen krijgen geen nieuwe huisstijl en worden niet vernummerd. De inzet van deze stellen eindigt in april 2002.
In december 2003 worden de 3441 en 3442 aan het materieelbestand toegevoegd, van de Syntus-huisstijl voorzien en vernummerd in 54 en 55. Vanaf januari 2005 versterkt de 3440 met het nieuwe nummer 56 het materieelpark van de Gelderse vervoerder. In april dat jaar volgen de 3438 en 3439 die respectievelijk als 58 en 57 in dienst komen. In juni 2007 wordt de 3437 als 59 in gebruik genomen. In februari 2009 volgen de voormalige NoordNed-stellen 3448 en 3449. De stellen krijgen de nummers 60 en 61. Van januari tot april 2010 rijden de 3443 en 3444 opnieuw tijdelijk bij Syntus. De stellen behouden net als in 2001 hun NS-logo’s en nummering. Op 31 juli 2010 neemt Syntus de 3430 en 3436 over. In oktober dat jaar volgen ook de 3434 en 3435. De vier stellen blijven na overname in NS-uitvoering en onder hun oorspronkelijke nummer rijden.
De 3436 rijdt vanaf 12 december 2010 de Grensland Express tussen Hengelo en Bad Bentheim. Syntus exploiteert de verbinding voor een proefperiode van drie jaar in samenwerking met de Bentheimer Eisenbaan. Het treinstel is voorzien diverse stickers, waaronder van de logo’s van beide vervoerders en de naam en logo van de verbinding. Het grootste deel van de buitenzijde van het treinstel blijft geel, maar bij de compartimenten bij de bakovergangen is het treinstel vrijwel blauw. Diezelfde maand wordt het materieelpark van de vervoerder verrijkt met de 3446. Het stel heeft dan al bij NS Reizigers, NoordNed/Arriva en Veolia gereden. Het stel gaat in april 2011 terzijde, maar keert in september dat jaar, samen met de 3447 terug bij de vervoerder. In oktober volgen de 3435, 3444 en 3445, in november de 3422 en in december de 3429. De stellen rijden in NS-uitvoering onder NS-nummer bij Syntus. Eind januari 2012 keert de 3422 als eerste stel terug naar NS. In december 2012 gaan achttien treinstellen van Syntus terzijde. Alleen de Grensland Express blijft nog een jaar voor de vervoerder rijden. Door het lage reizigersaantal eindigt de treindienst aan het eind van de proefperiode in december 2013.
Op 30 mei 1999 neemt NoordNed de exploitatie op de noordelijke nevenlijnen over. De vervoerder neemt naast een groot aantal Wadlopers ook vier treinstellen DM’90 over. De treinstellen 3446-3449 behouden hun nummering, de NS-logo’s worden vervangen door logo’s van NoordNed. De stellen verzorgen tot de komst van de nieuwe GTW treinstellen voornamelijk de sneltreindienst tussen Groningen en Leeuwarden. De 3446 en 3447 keren eind augustus 2007 terug bij NS, later dat jaar volgen ook de 3448 en 3449.
VEOLIA
Veolia wil bij de start van de exploitatie van de Maaslijn het aldaar rijdende DM’90 overnemen van NS. Omdat beide vervoerders het niet eens worden, wordt de dienst tussen Nijmegen en Roermond bij overname door de Veolia met vrijgekomen Wadlopers gereden. De Wadlopers worden al snel door eigen GTW-treinstellen vervangen. In november 2008 huurt de vervoerder echter ook twee treinstellen DM’90. De voormalige NoordNed-stellen 3446 en 3447 rijden tot hun buitendienststelling in december 2009 voornamelijk de extra spitstreinen tussen Nijmegen en Venray. In september 2010 wordt de 3446 opnieuw in dienst gesteld om opnieuw voor Veolia te rijden. Een maand later keert ook de 3447 terug op de Maaslijn. In december 2010 gaat de 3446 naar Syntus. De 3447 gaat in april 2011 bij Veolia terzijde.
HAPPY TRAIN FLEET SERVICES
In januari 2021 schaft Happy Train Fleet Services treinstel 3452 aan. Het treinstel rijdt ruim een jaar voor NS en hierna ruim dertien jaar bij Syntus. Het stel staat sinds december 2012 terzijde en is nooit gereviseerd.
Terug naar Dieselmaterieel ’90