8 september 2024
In 2010 introduceert de Spaanse treinenbouwer het Civity-platform. De modulair opgebouwde treinstellen komen de daaropvolgende jaren in diverse Europese landen, Australië en Mexico in dienst. In 2021 worden ook treinstellen voor de Zweedse markt besteld. Het eerste treinstel van het type Civity Nordic verblijft bijna de hele zomer van 2024 in Nederland.
Net als veel andere fabrikanten introduceert Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles na de eeuwwisseling een platform van treinstellen die modulair zijn op te bouwen naar de wensen van de klant. Het platform van de Spaanse treinenbouwer krijgt de naam Civity en is verkrijgbaar in zowel een elektrische- als diesel uitvoering, een hybride combinatie van beide en als batterijtrein. Voor de rijtuigbakken zijn diverse uitvoeringen in verschillende lengtes en breedtes mogelijk. De rijtuigen kunnen zowel met lage als hoge vloeren gebouwd worden. De treinstellen bestaan uit twee tot acht rijtuigen.
In 2012 zijn de eerste treinstellen van het Civity-platform besteld. Inmiddels rijden honderden exemplaren in verschillende varianten in diverse Europese landen, Australië en Mexico. In Nederland zijn de treinstellen bij NS actief als Sprinter Nieuwe Generatie.
CAF Civity in Nederland
Met het oog op het toenemende reizigersvervoer en ter vervanging van de eerste generatie Sprinters uit de jaren ’70 en ’80 en het Dubbeldeksmaterieel uit de jaren ’90 bestelt NS in 2014 118 treinstellen van het type. Het is de eerste keer dat NS voor een serie treinstellen een bestaand ontwerp kiest. Eind 2018 volgt een order van nog eens 88 treinstellen. In het voorjaar van 2023 komt de laatste van de 206 stellen in dienst. Een jaar later bestelt Qbuzz tien driewagenstellen van het type ter vervanging van de GTW-treinstellen van de vervoerder.
Civity Nordic voor de Zweeds markt
In 2021 bestelt de Zweede leasemaatschappij Transitio bij CAF twintig elektrische vierwagenstellen en acht driedelige hybride-uitvoeringen van het type. De treinstellen zijn van het subtype Civity Nordic en zijn geschikt om dienst te doen tot een minimumtemperatuur van -40 graden Celsius. De eerste 28 treinstellen van Transitio zijn bestemd voor vervoerder Krösatågen die in het zuiden van het land actief is.
Eerst naar Nederland
Begin 2024 rolt het eerste treinstel voor de Zweedse markt uit de fabriek. Door de afwijkende spoorbreedte in Spanje verlaat het treinstel, net als de meeste SNG-treinstellen van NS, Spanje in juli 2024 per schip. Het treinstel is hierna niet naar een Zweedse haven gebracht, maar komt aan het eind van de maand in Moerdijk aan land. Hier wordt het voorbereid op transport naar het testcircuit in het Tsjechische Velim. Het treinstel is uiteindelijk op 6 september naar Almelo overgebracht. In de nacht van 8 op 9 september 2024 vervolgt het transport de rit naar Tsjechië.
Het is de bedoeling dat in de toekomst ook andere treinstellen voor Krösatågen per schip naar Nederland worden gebracht om hiervandaan per spoor naar Zweden te worden gebracht.
De eerste treinstellen van het type Civity Nordic zijn bestemd voor de Zweedse regionale vervoerder Krösatågen. Het bedrijf is sinds 1985 actief op een groeiend aantal spoorlijnen in het zuiden van het land. Op de kaart hieronder het verzorgingsgebied van de spoorwegmaatschappij.
Meer informatie over het bedrijf en de komst van de nieuwe treinstellen is te lezen op krosatagen.se
Meer informatie over het leasebedrijf op transitio.se
Om de foto boven dit artikel staat het eerste treinstel van het type Civity Nordic voor de Zweedse Krösatågen, dat al een groot deel van de zomer in Nederland verblijft, op 8 september 2024 tussen koppelwagens van RailAdventure in Almelo. De daaropvolgende nacht vervolgt het treinstel de reis naar Tsjechië.