11 augustus 2024

Op zondag 15 december 2024 gaat in heel Europa de nieuwe dienstregeling voor OV-bedrijven van start. Voor het grensoverschrijdende vervoer vanuit Nederland komen er nieuw routes voor de Nightjets en snellere treinen naar Brussel. Op deze pagina een globaal overzicht van de geplande wijzigingen.

Duitsland

De wijzigingen in de treindienst van en naar Duitsland worden in 2025 vooral bepaald door de werkzaamheden aan het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. In november 2024 start de 80-weekse buitendienststelling van het baanvak. Een groot deel van de periode is één van de twee sporen beschikbaar en kan, naast beperkt goederenvervoer, ook een deel van het reguliere reizigersvervoer plaatsvinden. In april, juli, augustus en oktober 2025 is de spoorlijn voor een langere periode compleet gesloten. Hierbij wordt de RE19 vervangen door bussen en rijdt de ICE via Venlo.

De reguliere dienstregeling op de andere baanvakken van en naar Duitsland blijft in 2025 grotendeels gelijk aan die van 2024. Hoewel volgens plan het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer in december 2024 na negen jaar weer van start moet gaan, lopen de werkzaamheden aan het traject waarschijnlijk uit tot medio 2025.

Nightjet

Met het oog op de langdurige stremming van het baanvak Emmerich – Oberhausen wordt in augustus 2024 bekend dat de beide Nightjets van ÖBB al vanaf 1 november dat jaar permanent niet meer via Emmerich rijden. Door de genoemde werkzaamheden in Duitsland gaan de treinen vanaf die dag bij Venlo de grens over. Terwijl de treinen van en naar Zürich ook in 2025 via de Limburgse stad blijven rijden, verhuizen de slaaptreinen van en naar Innsbruck en Wenen vanaf 15 december 2024 naar de route via Deventer en Bad Bentheim.

ICE Amsterdam – München

Ter compensatie van de in de zomer van 2024, door werkzaamheden in Duitsland, vervallen ICE-verbinding tussen Amsterdam en Basel, gaat in december 2025 een rechtstreekse ICE tussen Amsterdam en München rijden. De trein vertrekt in de vroege ochtend vanuit Amsterdam. De trein uit München komt in de avond weer in de hoofdstad aan.

België

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2025 wijzigt de opzet van de intercity’s tussen Amsterdam en Brussel. Voortaan rijdt eenmaal per uur een snelle intercity vanuit Lelystad via Amsterdam Zuid naar Brussel Zuid. Hierbij vervallen de stops in Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport-Zaventem, Brussel Noord en Centraal. Tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid gaat een extra intercity rijden die wel op de genoemde stations stopt.

De snelle IC Brussel wordt gereden door ICNG-treinstellen. De treinen tussen Rotterdam en België worden uitgevoerd met Belgische I11-rijtuigen. Hiermee verdwijnen na bijna 40 jaar de Intercityrijtuigen uit de Beneluxdienst.

Op de foto boven dit artikel rijdt NS Vectron 193 733 op 9 juni 2024 met een IC Berlijn in de buurt van Teuge. De treinen rijden vanaf dienstregeling 2024 permanent met de moderne locomotieven waardoor dat jaar dienstregeling versneld kon worden. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2025 kent de treindienst geen wijzigingen.