Door de aanhoudende regenval in de afgelopen maanden is de Zeeuwse Lijn eind november over een afstand van 53 kilometer op maar liefst vijftien verschillende plekken verzakt. Hierop besluit ProRail dat treinen over het complete traject slechts met 40 kilometer per uur mogen rijden. Hierbij wordt de treindienst bovendien teruggebracht tot een uurdienst. Hoewel de infrabeheerder eerder nog uitgaat van één nacht werk, gaan de herstelwerkzaamheden vermoedelijk nog weken duren.

De ondergrond van het grootste deel van de Zeeuwse Lijn bestaat, net als de bodem van de rest van Zeeland, voornamelijk uit kleigrond. Regenwater wordt door klei veel minder snel afgevoerd bij in andere grondsoorten. Normaliter is dit geen probleem, maar door de aanhoudende regenval in de afgelopen maanden is extreem veel water blijven staan. Hierdoor zijn inmiddels over een afstand van 53 kilometer op maar liefst vijftien verschillende plekken in de spoorlijn verzakkingen gemeld. Op dinsdag 28 november 2023 besluit ProRail dat treinen over het complete traject slechts met 40 kilometer per uur mogen rijden. Hierbij wordt de treindienst bovendien teruggebracht tot een uurdienst.

Bij een melding van een verzakking controleert de aannemer het baanvak om te bepalen waar en welke herstelwerkzaamheden nodig zijn. Vanwege de grote afstand waarover de verzakkingen zijn gemeld, is een dergelijke procedure in dit geval niet wenselijk. Daarom besluit ProRail op 29 november in eerste instantie om in de nacht van zondag 3 op maandag 4 december het spoor over de complete 53 kilometer te herstellen. In de nacht van donderdag op vrijdag plaatst de infrabeheerder borden op de betreffende plekken waar daadwerkelijk een snelheidsverlaging nodig is. Hierdoor kunnen treinen op de rest van het traject wat harder rijden en kunnen wellicht ook weer meer treinen rijden.

Nog voordat de borden met de snelheidsbeperking zijn geplaatst, meldt ProRail op 30 november dat de herstelwerkzaamheden, in tegenstelling tot de eerdere berichtgeving, weken in beslag gaan nemen. De werkzaamheden vinden in de nachtelijke uren plaats. Overdag blijven treinen rijden. Dit echter met aangepaste snelheid en in lagere frequentie.

De Zeeuwse Lijn bestaat in september 2023 150 jaar. De spoorlijn is tussen 1863 en 1873 in etappes in gebruik genomen en verbindt Roosendaal met Bergen op Zoom en de Zeeuwse steden Goes, Middelburg en Vlissingen. In de eerste decennia is het traject een belangrijke internationale schakel tussen Londen en de rest van Europa. De spoorlijn is in 1957 geëlektrificeerd en sinds Spoorslag ’70 onderdeel van het Nederlandse intercitynetwerk.

Update: vanaf dinsdag 19 december 2023 is het spoor nagenoeg geheel hersteld en rijden de treinen weer volgens dienstregeling.

Op de foto boven dit artikel nadert VIRM-treinstel 8745 op 24 juni 2023 vanuit Rotterdam Stadion eindstation Vlissingen.