24 mei 2024, update 31 mei 2024 en 9 juni 2024

Hevige regenval zorgt half mei 2024 onder andere in Zuid-Nederland en België voor veel overlast en schade. Zo komt spoorlijn tussen Maastricht en Visé gedeeltelijk onder water te staan. Het Belgische deel van het baanvak moet hierna gedeeltelijk worden vervangen. Begin juni moeten de treinen weer gaan rijden. Enkele dagen later zou de Drielandentrein op het traject van start moeten gaan.

Hevige regenval zorgt op 18 mei 2024 onder andere in Belgisch en Nederlands Limburg en de provincie Luik voor veel overlast en schade. Ook de spoorlijn tussen Maastricht en Visé komt gedeeltelijk onder water te staan. Hierbij is een deel van de ballast weggespoeld en raken technische installaties beschadigd.

De daaropvolgende dagen is het Nederlandse deel van het traject hersteld. In België moeten echter enkele stukken spoor compleet vervangen worden. De Belgische spoorbeheerder Infrabel verwacht dat de treinen op maandag 3 juni 2024 weer kunnen gaan rijden. In de tussentijd zet de NMBS tussen Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden en Visé stopbussen in.

Drielandentrein

Volgens plan kan de treindienst tussen Liège en Maastricht op 3 juni 2024 hervat worden. Hierna is nog enkele dagen NMBS-materieel op de verbinding te zien. Op 9 juni 2024 gaat op het traject, na 5,5 jaar uitstel, de Drielandentrein van start. De treindienst tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen wordt tot Maastricht nog wel gereden door NMBS-personeel maar uitgevoerd met FLIRT 3-treinstellen van Arriva.

Update: op 31 mei wordt bekend dat het herstel van de wateroverlast meer tijd vergt dan verwacht. Het treinverkeer gaat op z’n vroegst pas op zondag 16 juni 2024 weer van start. De start van de Drielandentrein is inmiddels uitgesteld tot 30 juni 2024.

Bij het hervatten van het treinverkeer tussen Maastricht en Visé moet de Drielandentrein gaan rijden. De rechtstreekse treinverbinding tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen is op papier een leuke toevoeging op het aanbod, maar kent een trage dienstregeling en geen eenduidig ticketsysteem. Lees meer op Drielandentrein, nieuwe trein, oude ticketsystemen.

Het verloop van de verstoring is te volgen via ns.nl

Op de foto boven dit artikel rijdt NMBS-treinstel 350 als stoptrein van Maastricht naar Liège Guillemins Eijsden binnen. Hoewel het Nederlandse deel van het traject hersteld is van waterschade, zijn reizigers van en naar Eijsden op busvervoer aangewezen aangezien hier al de Belgsiche bovenleidingspanning van kracht is.