6 juli 2025
In 2021 starten ProRail en DB Cargo met de voorbereidingen voor uitgebreid testprogramma met automatische exploitatie op de Betuweroute. In juli 2025 presenteert DB Cargo de twee Vectrons die voor de proefritten zijn voorzien van apparatuur voor Automatic Train Operation én Remote Train Operation en zo volledig autonoom kunnen rijden. Het tweetal rijdt vanaf oktober een jaar lang een uitgebreid proefprogramma op de spoorgoederencorridor Zee-Zevenaar.
Ter bevordering van het goederenvervoer per spoor investeert de Duitse federale overheid met het programma “Future Rail Freight Transport” in de ontwikkeling van innovatieve technologieën. Een belangrijke onderdeel is de ontwikkeling van de automatische exploitatie van goederentreinen. Door middel van Automatic Train Operation (ATO) en Remote Train Operation (RTO) moet het goederenvervoer per spoor hiermee in heel Europa efficiënter, flexibeler en concurrerender worden.
Vectrons voorzien van ATO en RTO
Begin juli 2025 presenteert DB Cargo de eerste Europese goederenlocomotieven die volledig geschikt zijn voor autonome exploitatie. Vectrons 193 347 en 193 348 zijn hiervoor in de werkplaats in Keulen-Gremberg voorzien van apparatuur voor ATO én RTO. De techniek is hoofdzakelijk ontwikkeld door het Duitse Aerospace Center, Hitachi en Remoot.
Naast software om autonoom te rijden, zijn de locomotieven voorzien van camera’s, sensoren, lidar- en radartechnologie. Samen met de aanwezige software en algoritmen kunnen ze hiermee de omgeving interpreteren en potentieel gevaar, als obstakels op de rails, voorspellen.
Proefprogramma op de Betuweroute
In 2021 starten ProRail en DB Cargo met de voorbereidingen voor uitgebreid testprogramma met ATO op de Betuweroute. De spoorwegverbinding tussen de Rotterdamse haven en de grens bij Zevenaar is voorzien van het voor ATO en RTO noodzakelijke ERTMS en ligt vrij van het reguliere reizigersvervoer.
Het proefprogramma met de twee Vectrons gaat in oktober 2025 van start. Tijdens de testen rijden de locomotieven een jaar lang met wisselende laadscenario’s, van zware bulkgoederenwagens tot gedeeltelijk gevulde tankwagens. Ook worden effecten van verschillende weersomstandigheden onderzocht.
Tijdens de ritten neemt de zogenaamde ATO-bediening van de locomotieven automatisch acceleratie, aandrijving, rem en grip over. Ook kan de trein vanuit een centraal Remote Control Center middels RTO op afstand worden bediend. Tijdens alle ritten blijft een machinist aan boord.
De Betuweroute tussen de Kijfhoek en de grens bij Zevenaar is in 2007 in gebruik. Twee jaar later is de Rotterdamse Havenspoorlijn voorzien van ERTMS en officieel onderdeel van de Betuweroute. De zogenaamde spoorgoederencorridor Zee-Zevenaar is grotendeels exclusief in gebruik voor het goederenvervoer. Tijdens stremmingen wordt het spoor tussen de aansluiting bij Meteren en Elst incidenteel gebruikt door omgeleide ICE’s.
Meer over de aangepaste Vectrons op deutschebahn.com
Op de foto boven dit artikel is DB Cargo-Vectron 193 332 op 30 april 2023 met een korte kalktrein op het conventionele spoor bij Hegelsom onderweg richting Duitsland.