3 oktober 2024

Na de elektrificatie van de lijnen van Zwolle naar Kampen en Wierden in 2017, wil de provincie Overijssel ook de dieseltreinen op de laatste niet geëlektrificeerde lijnen vervangen. Na testritten met batterijtreinen, kiest de provincie uit financieel oogpunt uiteindelijk voor elektrificatie van de resterende binnenlandse verbindingen. Ook boven het grensbaanvak tussen Enschede en Gronau ziet de provincie het liefst bovenleiding hangen. Aan Duitse zijde van de grens zijn er bovendien plannen de aansluitende verbinding tussen Gronau en Münster te elektrificeren. Voor de treindienst naar Dortmund wordt in oktober 2024 echter gekozen voor de inzet van batterijtreinen. Terwijl het in Duitsland een beproefd concept is, betekent dit vanaf 2030 de eerste inzet van batterijtreinen in de reizigersdienst in Nederland.

De grensoverschrijdende verbinding tussen Enschede en Gronau kent decennialang een sluimerend bestaan. Het marginale vervoer zorgt ervoor dat de verbinding in 1981 is gesloten. Twintig jaar later is het spoor echter geheel vernieuwd en gaat vanuit Enschede een frequente treindienst naar Münster en Dortmund van start. Om geen ingewikkelde constructies met de beveiliging te hoeven maken, is de aansluiting op de rest van het Nederlandse spoorwegnet voor de heropening ongedaan gemaakt.

Batterijtrein of elektrificatie

Na de elektrificatie van de lijnen van Zwolle naar Kampen en Wierden in 2017, wil de provincie Overijssel ook de traditionele dieseltreinen op de laatste niet geëlektrificeerde lijnen vervangen. Aan Duitse zijde zijn eveneens concrete plannen om vanuit Gronau zowel de lijn naar Münster als naar Dortmund te elektrificeren.

In februari 2022 starten Arriva, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Fryslân, Gelderland en Overijssel met de eerste testritten met een batterijtrein als duurzaam alternatief voor de resterende diesellijnen. Voor de proefritten laat Arriva het accupakket van WINK-treinstel 605 aanpassen zodat deze ook op de energie uit de batterij kan rijden. De testritten vinden plaats op trajecten die al gedeeltelijk van bovenleiding zijn voorzien.

Overijssel kiest voor elektrificatie

Na het afwegen van de financiële impact, kiest de provincie Overijssel in juni 2023 definitief voor elektrificatie van de verbindingen tussen Zutphen en Hengelo en tussen Almelo en Mariënberg. Ook de lijn naar Gronau zou onder draad gebracht moeten worden. Het liefst ziet de provincie hierbij ook de ‘knip’ in Enschede verdwijnen zodat de gewenste rechtstreekse verbinding tussen Zwolle en Münster gerealiseerd kan worden.

Nadat het Rijk halverwege april 2024 toezegt bij te dragen aan de elektrificatie van de twee binnenlandse verbindingen, wordt aan het eind van de maand bekend dat de overheid ook meebetaalt aan het vooronderzoek van de elektrificatie van de spoorlijn tussen Enschede en Gronau.

Batterijtrein naar Dortmund

Een half jaar later wordt bekend dat in Duitsland is besloten om de gedateerde dieseltreinstellen tussen Enschede en Dortmund vanaf 2030 te vervangen door batterijtreinen. Hoewel de treinen in Duitsland al op verschillende trajecten worden ingezet, is het de eerste keer dat een batterijtrein in Nederland in de reizigersdienst verschijnt.

Voor de inzet van de batterijtreinen wordt een aantal delen van de spoorlijn tussen Enschede en Dortmund voorzien van bovenleiding, zodat de batterijtreinen kunnen opladen tijdens het rijden. Hiervoor wordt de komende jaren onder andere het baanvak Gronau – Coesfeld geëlektrificeerd.

Intussen werken verschillende partijen nog altijd aan een rechtstreekse treinverbinding tussen Zwolle, Enschede en Münster te reizen. De inzet is nog altijd elektrificatie van het volledige traject.

Binnen enkele jaren na de sluiting van de spoorlijn tussen Enschede en Gronau volgen verschillende initiatieven om het reizigersvervoer te hervatten. Het duurt echter tot 1999 tot de reactivering van het baanvak begint. De spoorlijn is hierbij geheel opgebroken en opnieuw aangelegd. In november 2001 gaat de reizigersdienst tussen Enschede en Gronau weer van start. Tussen beide plaatsen komen twee nieuwe haltes: Enschede De Eschmarke en Glanerbrug. Voor het eerst sinds het bestaan van de verbinding gaat op het traject een frequente treindienst van start. Eenmaal per uur rijdt de DB Regionalbahn Westfalen de RB64 Enschede – Münster. De Prignitzer Eisenbahngesellschaft rijdt het andere halfuur de RB51 Enschede – Dortmund. Vanaf december 2011 worden beide treindiensten verzorgd door DB Regio NRW.

Lees ook het bericht op oost.nl

Sinds de reactivering van de spoorlijn tussen Enschede en Gronau rijden de Duitse Talent-treinstellen op de verbinding. Inmiddels zijn de stellen aan vervanging toe. Hiervoor worden de aansluitende Duitse baanvakken geëlektrificeerd. Op de foto boven dit artikel is DB Talent 643 038 op 15 augustus 2015 bij Glanerbrug onderweg van Enschede naar Dortmund.