Op 2 september 2022 raakt het baanvak Lelystad – Dronten van de Hanzelijn zwaar beschadigd. Die middag komt bij Swifterbant een hoogspanningskabel van TenneT op de bovenleiding terecht en gaat in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door de systemen van de spoorlijn. De daaropvolgende dagen inventariseert ProRail de impact van het incident en wordt duidelijk dat er maandenlang geen treinen meer over de verbinding kunnen rijden. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2023 op 11 december 2022 is de infrastructuur volledig hersteld en wordt het treinverkeer hervat.
Op vrijdag 2 september 2022 raakt het baanvak Lelystad – Dronten van de Hanzelijn zwaar beschadigd. Die middag komt in de buurt van Swifterbant een hoogspanningskabel van TenneT op de bovenleiding terecht. Het incident zorgt ervoor dat in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door de systemen van de spoorlijn gaat. Hierdoor branden kabels en schakelaars door en raken verschillende relaiskasten defect. In een onderstation en een schakelstation raakt apparatuur zwaar beschadigd. Daarnaast is er veel onzichtbare ondergrondse schade. Na een eerste inventarisatie is duidelijk dat alle infrastructuur voor de energievoorziening en treinbeveiligingssystemen over een afstand van zeven kilometer compleet moet worden vernieuwd.
In de week na het incident brengt ProRail de schade als gevolg van de stroomstoring in verder in kaart. Na een uitgebreide analyse geeft ProRail aan dat in ieder geval tot half december geen treinen tussen Lelystad en Dronten kunnen rijden. Reizigers zijn tot die tijd in eerste instantie aangewezen op busvervoer tussen Lelystad en Dronten en de de treinen die via de ‘oude route’ over de Veluwe rijden. Om de extra reizigersstroom op te vangen zet NS vanaf 3 oktober 2022 tussen Amersfoort en Zwolle langere treinen in. Een week later gaan vier in plaats van twee treinen tussen beide steden rijden.
Op 6 december maakt ProRail bekend dat de reparatiewerkzaamheden zo ver zijn afgerond en dat het treinverkeer over de Hanzelijn na de nodige testritten bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2023 op zondag 11 december 2022 kan worden hervat. Het is dan bovendien tien jaar geleden dat de spoorlijn officieel in gebruik is genomen.
Eind 2006 start de aanleg van de Hanzelijn. De nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle betekent niet alleen een rechtstreekse treinverbinding tussen beide steden en een snellere verbinding tussen Noord-Nederland en de noordelijke Randstad maar ook minder druk op de Centraalspoorweg over de Veluwe en de Gooilijn tussen Amsterdam en Amersfoort. De Hanzelijn is zo’n vijftig kilometer lang en zowel geschikt voor reizigers- als goederenvervoer. Tussen beide provinciehoofdsteden komen slechts twee nieuwe stations: Dronten en Kampen Zuid. NS neemt de spoorlijn met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2013 in december 2012 in gebruik. De heropening volgt exact tien jaar na de officiële opening van de spoorlijn.
Lees hier het bericht van NS
Op de foto boven dit artikel zijn SNG-treinstellen 2341, 2771 en 2344 op 18 maart 2022 bij Zalk onderweg als sprinter van Amsterdam Centraal naar Zwolle. Tijdens het herstel van het baanvak Lelystad – Dronten pendelt NS met sprinters tussen Zwolle en Dronten over het resterende deel van de Hanzelijn.