18 april 2025, update 24 april 2025

In 2019 wordt Train Charter Services opgericht. In eerste instantie verzorgt het bedrijf de ritten van de Dinner Train, maar al snel zorgt TCS ook voor het rijden van diverse andere charter- en goederentreinen in binnen- en buitenland. De ervaringen in Duitsland zorgen ervoor dat de vervoerder vanaf eind april hier de eerste reguliere reizigerstreinen gaat rijden. Vanwege het personeelstekort bij Eurobahn zorgt TCS komende maanden voor een aanvulling op de uitgedunde dienstregeling RE13 tussen Venlo en Wuppertal.

Na het failliet van Railpromo is in de zomer van 2019 Train Charter Services opgericht. Het bedrijf neemt het materieelpark van de vervoerder over en zorgt er samen met Train Charter Events voor dat de befaamde Dinner Train in oktober dat jaar een doorstart kan maken. Het materieelpark bestaat op dat moment slechts uit drie voormalige NS 1700-en en de rijtuigen van het rijdende restaurant.

TCS breidt uit

TCS rijdt niet alleen de Dinner Train, maar richt zich ook op charter- en goederenvervoer. Voor het vervoer binnen Nederland schaft het bedrijf onder andere de 1751 en 1835 aan. Voor het Duitse spoorwegnet neemt TCS onder andere een aantal locomotieven van de Baureihe 101 in gebruik. Ook huurt het bedrijf regelmatig Traxx-locomotieven waarmee de vervoerder onder andere ook in België en Tsjechië te zien is. Een groot deel van het materieelpark heeft de blauwe huisstijl van het bedrijf.

Buiten de Dinner Train rijdt TCS diverse charter- en vakantietreinen als de zogenaamde Sziget Expressen, de Müller Partyzüge en de slaaptreinen van Green City Trip en European Sleeper. Door het internationale materieelpark kan TCS hierbij de volledige rit verzorgen. Vooral in de periode 2020-2023 rijdt TCS, onder andere in samenwerking met Lineas, ook een groot aantal goederentreinen. .

Intussen gaat in de zomer van 2024 het bedrijf achter de Dinner Train opnieuw failliet. Het internationale takenpakket van TCS is dan inmiddels zo uitgebreid dat de vervoerder gewoon kan blijven rijden.

RE13

Na het staken van de intercityverbinding tussen Eindhoven en Keulen in 1999 trekt Deutsche Bahn de RE13 vanuit Hamm via Düsseldorf en Mönchengladbach door naar Venlo. In de zomer van 2010 neemt Eurobahn de exploitatie van de zogenaamde Maas-Wupper-Express over.

Net als diverse andere vervoerders kampt ook Eurobahn sinds de coronaperiode met een hardnekkig personeelstekort. Ook kan de vervoerder door achterstallig onderhoud niet alle treinstellen inzetten. De RE13 valt hierdoor regelmatig uit. Om de dienstregeling nog enigszins betrouwbaar te maken komen opdrachtgever Verkehrsverbund Rhein-Ruhr en de vervoerder begin 2025 overeen om de RE13 uit te dunnen tot een semipermanente twee-uursdienst. De uitgevallen ritten wordt opgevangen met busvervoer.

Van bus naar TCS

Terwijl de RE13 gedeeltelijk door busvervoer wordt overgenomen, versterkt commerciële vervoerder TRI vanaf begin 2025 een aantal andere uitgedunde treindiensten in dezelfde regio. Medio april 2025 wordt bekend dat ook de RE13 weer wordt aangevuld met treinritten. Hiervoor wordt een beroep gedaan op het Nederlandse Train Charter Services. Dit betekent dat het bedrijf voor het eerst in het reguliere reizigersvervoer te zien is.

Het is de bedoeling dat TCS vanaf 28 april 2025 een aantal sinds februari uit de dienstregeling gehaalde ritten tussen Venlo en Wuppertal gaat rijden zodat hier weer een uurdienst ontstaat. Net als TRI zet ook TCS gehuurde Nahverkehrs-rijtuigen uit de jaren 1960/’70 in, gecombineerd met eigen locomotieven van de BR 101. Hiermee keren de klassieke rijtuigen, die DB van 1999 tot 2010 ook al naar Venlo inzet, terug op de internationale verbinding.

In 2026 neemt de Duitse vervoerder Start de zogenaamde Maas-Wupper-Express over van Eurobahn. De dochter van Deutsche Bahn laat de treinen in Nederland onder de vlag van Arriva als sneltrein doorrijden naar Eindhoven.

Op de website en Facebookpagina van VRR staat sinds 24 april een aankondiging over de komst van TCS.

Op de pagina over de RE13 op eurobahn.de is de nieuwe dienstregeling per 28 april 2025 te zien.

Op de foto boven dit artikel rijdt TCS 101002 op 3 november 2024 met een bonte Müller Partyzug ter hoogte van de buurtschap Busch en Dam richting Venlo.