In de zomer van 2022 biedt NS het complete park Intercityrijtuigen uit de jaren ’80 aan voor de verkoop. De rijtuigen komen beschikbaar na de instroom van de nieuwe ICNG-treinstellen. Anderhalf jaar later wordt bekend dat Train Charter Services een eerste set van 90 overbodige rijtuigen overneemt. De rijtuigen zijn vermoedelijk bestemd voor de nieuwe treindiensten van Flywise-dochter GoVolta.

Ter vervanging van de rijtuigen van de types Plan E, K en N en voor de uitbreiding van het materieelpark bestelt NS eind jaren ’70 een groot aantal nieuwe rijtuigen. De ruim 300 zogenaamde Intercityrijtuigen komen in de loop van de jaren ’80 in dienst. Terwijl de reguliere rijtuigen een geel-blauwe kleurstelling krijgen, hebben de rijtuigen voor de Beneluxdienst een geel-rode kleurstelling. Tussen 2000 en 2006 zijn vrijwel alle intercityrijtuigen grondig gemoderniseerd. Voor het rijden van binnenlandse trek-duwtreinen zijn 32 rijtuigen hierbij omgebouwd tot stuurstandrijtuig. De stuurstandrijtuigen voor de Beneluxdienst vallen buiten de revisie en zijn, op één exemplaar na, inmiddels gesloopt.

Voor de treindiensten van NS Hispeed krijgt een groot deel van de rijtuigen vanaf 2007 een wit-roze kleurstelling en een nieuw interieur. Hoewel de inzet van de rijtuigen samen met geleasede TRAXX-locomotieven dan nog bedoeld is voor de overbruggingsperiode tussen de opening van de HSL en de komst van de nieuwe V250-treinstellen, zijn ze uiteindelijk bijna twintig jaar nodig. Wanneer NS van inzet van de V250-treinstellen afziet, zijn alle 300 Intercityrijtuigen vanaf 2014 opnieuw gereviseerd en geschikt gemaakt voor de inzet op de HSL en in de Beneluxdienst. De wit-roze kleurstelling maakt hierbij weer plaats voor de klassieke geel-blauwe Intercityhuisstijl. Tegelijkertijd verdwijnen de Intercityrijtuigen uit de overige treindiensten.

In de zomer van 2022 zet NS de complete vloot Intercityrijtuigen in de verkoop. NS heeft de rijtuigen na de komst van de ICNG-treinstellen niet langer nodig. De nieuwe treinstellen komen in de periode 2023-2026 geleidelijk in dienst en vervangen hierbij de treinstammen van de Intercityrijtuigen met de TRAXX-locomotieven die terugkeren naar de leasemaatschappij. Tijdens de instroom van de nieuwe treinstellen blijven overbodige Intercityrijtuigen telkens een jaar beschikbaar. Op deze manier komt van 2024 tot en met 2026 elk jaar een tranche van 75 rijtuigen beschikbaar.

NS verplicht potentiële kopers in eerste instantie een complete tranche over te nemen. Daarnaast moet de nieuwe eigenaar binnen drie maanden alle uiterlijke NS-kenmerken verwijderen. Het gaat hierbij niet alleen om de logo’s maar ook om de geel-blauwe kleurstelling. Bovendien eist NS dat de rijtuigen opnieuw worden ingezet in het reizigersvervoer. Met het uit dienst gaan van de Intercityrijtuigen neemt NS afscheid van de laatste serie traditionele getrokken rijtuigen.

In december 2023 wordt bekend dat Train Charter Services een eerste set van 90 overbodige Intercityrijtuigen van NS overneemt. Halverwege de maand krijgen de terzijde gestelde rijtuigen die op Arnhem Goederen zijn opgesteld als voertuighouder TCS in het rijtuignummer. Ook zijn de NS-logo’s vervangen door die van TCS. Op 20 december zijn de eerste 45 rijtuigen overgebracht naar standplaats van TCS op de Amsterdamse Watergraafsmeer.

Omdat TCS tot nu toe geen aanvraag heeft gedaan voor treinverbindingen in het kader van ‘Open Toegang’, zijn de rijtuigen vrijwel zeker bestemd voor de verhuur. Vermoedelijk worden ze gebruikt voor de nieuw op te zetten dagtreinen van Amsterdam naar Berlijn, Basel en Parijs van GoVolta, een dochteronderneming van Flywise Travel. De reisorganisatie en TCS werken al sinds 2021 samen.

Op 15 november 2023 doet Flywise Travel bij de ACM een aanvraag voor het opzetten van een aantal reguliere dagtreinen. Het bedrijf wil onder de naam GoVolta vanaf mei 2024 eenmaal per dag vanuit Amsterdam naar Berlijn rijden en vanaf juni dat jaar naar Parijs. Ook staat driemaal per week een trein van Amsterdam naar Basel op het programma. De treinen naar Berlijn nemen dezelfde route als de bestaande IC Berlijn. Die naar Parijs zijn gepland over de ‘klassieke’ route via Roosendaal. De treinen naar Basel gaan bij Venlo de grens over. De treinen zijn tussen bestaande dienstregelingen ingepland en doen zowel over de rit naar Berlijn als Parijs maar liefst acht uur. De rit naar Basel gaat ruim tien uur duren. GoVolta wil dan ook voornamelijk concurreren met een aanzienlijk lagere ritprijs. Ook komen er, net als bij Flywise-dochter GreenCityTrip, diverse acties met andere bedrijven. Uiteindelijk wil GoVolta komende jaren op zo’n twintig routes directe dagtreinen aanbieden. Hierbij gaat het niet alleen om treinen vanuit Nederland maar ook bijvoorbeeld tussen België, Frankrijk en Duitsland. Naast reguliere IC-rijtuigen zijn alle treinen voorzien van een restauratierijtuig. Hierbij gaat het waarschijnlijk om de rijtuigen die TCS in 2022 al van Deutsche Bahn heeft overgenomen. Als tractie voorziet GoVolta de inzet van een Vectron of Traxx. Door via de klassieke routes te rijden is tot de grens ook de inzet van voormalige NS-locomotieven uit de serie 1700 mogelijk.

De Intercityrijtuigen zijn geschikt voor alle gangbare Europese spanningssystemen. Tot rond de eeuwwisseling rijden de rijtuigen al planmatig naar Keulen en Luxemburg en hun hele loopbaan zetten NS en NMBS ze in de Beneluxdienst tussen Amsterdam en Brussel in. Door de toepassing van een nieuw gesloten toiletsysteem bij de modernisering, zouden de rijtuigen opnieuw toegelaten moeten worden op het Duitse spoorwegnet. Omdat NS geen plannen heeft om de rijtuigen opnieuw richting Duitsland in te zetten, is dit nooit gebeurd. Na hun overname en hernieuwde toelating zijn de Intercityrijtuigen waarschijnlijk weer op verschillende internationale bestemmingen te zien.

Train Charter Services

Train Charter Services is in 2019 opgericht om het materieel en de portefeuille van het failliete Railpromo over te nemen. Het gaat hierbij om drie voormalige 1700-en van NS en een de rijtuigen van de Dinner Train. Vanaf oktober dat jaar gaat de Dinner Train weer rijden en rijdt TCS ook weer diverse gezelschapstreinen als de jaarlijkse Sziget Expressen. Naast passagierstreinen, verzorgt TCS ook de tractie van diverse goederentreinen. Zo zijn drie locs voor langere tijd aan Lineas verhuurd. Vanaf oktober 2021 verzorgt TCS, al dan niet met eigen locomotieven, ook de tractie voor de treinen van European Sleeper, GreenCityTrip en TUI.

In de loop der jaren breidt TCS het materieelpark verder uit met enkele rijtuigen voor de Dinner Train, 15 voormalige restauratierijtuigen van Deutsche Bahn, een voormalige 1700 en een voormalige 1800 van NS. Voor treindiensten in Duitsland beschikt TCS inmiddels over vier locomotieven van het type BR 101. Hier zijn nu 90 Intercityrijtuigen bij gekomen.

Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. De treinen rijden onder de naam GreenCityTrip met gehuurde rijtuigen van EuroExpress. De tractie wordt verzorgd door TCS. De treinen rijden sinds oktober 2021 afwisselend naar onder andere Praag, Wenen en Venetië. In mei 2022 komen hier negen nieuwe bestemmingen bij. In de winter rijdt de trein onder de naam TUI Ski Express wekelijks naar verschillende wintersportbestemmingen. Vanwege de hoge kosten rijdt de trein in het seizoen 2023, voortaan als TUI City Express, noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag. Met GoVolta gaat Flywise Travel dagelijks vaste treindiensten verzorgen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een vaste vloot reguliere intercityrijtuigen, in dit geval waarschijnlijk de voormalige NS-rijtuigen die zijn ondergebracht bij TCS. Het is nog niet bekend wat de gevolgen zijn voor de relatief kostbare slaaptreinen van GreenCityTrip.

Bekijk hier de beelden van de overbrengingsritten van de eerste 45 rijtuigen

Lees hier meer over de plannen van GoVolta

Meer informatie over TCS op traincharter.eu

Op de foto boven dit artikel: De intercityrijtuigen van NS slijten hun laatste jaren bij NS gesandwitched tussen twee TRAXX-locomotieven tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel en tussen Den Haag en Eindhoven. Op 19 september 2020 zijn E-locs 186 013 en 186 219 met een stam IC-rijtuigen bij Tongeren onderweg van Eindhoven naar Den Haag Centraal.