17 oktober 2024
Eind 2023 gaan de laatste locomotieven uit de relatief jonge serie 1700 bij NS uit dienst. Terwijl verschillende locs uit de reeks gesloopt worden, weet NS vanaf 2018 ook een aantal exemplaren te verkopen. In april 2020 schaft Strukton de 1736, 1740 en 1756 aan. Het trio is in de werkplaats in Zutphen opgeknapt en van een nieuwe kleurstelling voorzien. Strukton zet de locomotieven voor verschillende klussen in. Ook heeft de aannemer plannen om de locs om te bouwen tot hybride trekkracht. In oktober 2024 wordt bekend dat Strukton het materieelpark met nog twee locomotieven uit de serie 1700 heeft uitgebreid.
Om het snel groeiende aantal reizigers op te vangen, bestelt NS eind jaren ’80 nieuw dubbeldeksmaterieel en nieuwe locomotieven. Het materieel is gebaseerd op bestaande ontwerpen en kan zo snel worden gebouwd. In 1992 komen de eerste van de 81 locomotieven van de serie 1700 in dienst. Enkele jaren later vervangen speciale motorrijtuigen 50 locomotieven in de dubbeldeksstammen waarna de locs doorschuiven naar reguliere getrokken treinen.
Vroegtijdig einde bij NS
Door het teruglopend aantal getrokken treinen en de toenemende behoefte aan meersysteemlocomotieven, gaan de eerste exemplaren rond 2010 alweer terzijde. De laatste jaren rijden de resterende 1700-en alleen nog met gereactiveerde dubbeldeksrijtuigen en een aantal internationale treinen. Nadat de dubbeldeksstammen in december 2019 terzijde gaan, blijven de laatste acht locomotieven tot december 2023 in dienst voor het rijden van de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim. Na de buitendienststelling houdt NS de relatief jonge locomotieven achter de hand voor eventuele verkoop.
Serie 1700 naar Strukton
Terwijl een deel van de locomotieven uit de serie 1700 al gesloopt is, weet NS vanaf 2018 aan verschillende bedrijven een aantal exemplaren te verkopen. In april 2020 schaft Strukton de 1736, 1740 en 1756 aan. De drie locomotieven gaan enkele maanden eerder bij NS uit dienst. Het drietal vormt, samen met de 1824 die een jaar eerder is aangeschaft, het park elektrische locomotieven van de aannemer. Het trio is in de eigen werkplaats in Zutphen opgeknapt en van een nieuwe kleurstelling voorzien.
Naast het rijden van werktreinen, verzorgen de locomotieven ook materieeloverbrengingen voor NS en rijden ze regelmatig voor andere vervoerders. In december 2022 is het drietal, in navolging van de andere tractievoertuigen van de aannemer, voorzien van een vrouwennaam: 1736 Kethie, 1740 Janny en 1756 Charlotte.
Hybride locomotief
Strukton geeft al vanaf het begin aan de locomotieven te willen verbouwen tot hybride locomotief zodat ze zowel gebruik kunnen maken van de bovenleiding als van een batterij. De locs kunnen zo ook ingezet worden wanneer bijvoorbeeld de bovenleiding tijdens werkzaamheden is uitgeschakeld.
De 1756 is begin oktober 2022 als eerste locomotief van Strukton geschikt voor het rijden met een externe batterij. Na de presentatie van de loc wordt de techniek verder geoptimaliseerd en volgen test- en toelatingsritten.
Extra locomotieven naar Strukton
Op 16 oktober 2024 wordt bekend dat Strukton het materieelpark heeft uitgebreid met de 1739 en 1745. Het duo rijdt nog tot december 2023 bij NS. Voordat ze weer op de baan verschijnen krijgt het tweetal een opknapbeurt en een nieuw jasje. Het is nog niet bekend welke namen ze krijgen.
Lees meer over de 1700 als hybride locomotief op struktonrail.nl
Op de foto boven dit artikel staat E-loc 1739 op 24 september 2023 in Bad Bentheim klaar voor vertrek naar Amsterdam. Ruim twee maanden later is de inzet van de locs bij NS en de locomotiefwissel in Bad Bentheim verleden tijd.