Na naamgever DE-loc 2454 schaft de Stichting 2454 Crew in de loop der jaren ook enkele locomotoren en een locomotief uit de serie 2200 aan. Met de komst van bakkie 662 in oktober 2023 heeft de stichting alle soorten reguliere diesellocomotieven die NS tussen de ontstoming in de jaren ’50 en de komst van de serie 6400 in de jaren ’90 in dienst heeft, in bezit.
De Stichting 2454 CREW is begin november 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige diesellocomotief. De stichting breidt de collectie na de oprichting snel uit met meer voormalig NS-materieel, waaronder andere een Plan U- en een Plan V-treinstel en een voormalige Motorpost. Vrijwel al het materieel rijdt rond in de kleurstelling waarin het bij NS uit dienst gaat. Hierdoor ontstaat een unieke collectie historische voertuigen. Bovendien is het materieelpark voornamelijk bestemd voor commerciële inzet en zo met grote regelmaat op het Nederlandse spoorwegnet te zien.
Naast de 2454 heeft de stichting ook de locomotoren 232 en 276 in bezit. In december 2022 is DE-loc 2296 aan de collectie toegevoegd. In oktober 2023 wordt bekend dat de 2454 Crew ook de dieselelektrische rangeerlocomotief 662 heeft aangeschaft. Hiermee heeft de stichting alle reguliere soorten diesellocomotieven die tussen de ontstoming in de jaren ’50 en de komst van de serie 6400 in de jaren ’90 bij NS actief zijn, in bezit.
De 662 komt in 1956 bij NS in dienst en is hiermee de jongste diesellocomotief van de 2454 Crew. Met het opsplitsen van het materieelpark verkoopt NS het bakkie in 1995 aan het onderhoudsbedrijf Zwolle, het latere Nedtrain. Hier gaat de locomotief in 2003 buiten dienst. Hierna gaat het bakkie met vijf soortgenoten naar Rotterdam Rail Feeding. De 662 dient als plukloc om de andere vijf te completeren. In mei 2010 is de locomotief naar Drachten gebracht. Hier is het bakkie door de Stichting Spoorverleden Drachten opgeknapt en in 2014 op een stuk teruggelegd spoor op het terrein van Philips geplaatst als herinnering aan de tramlijn van de NTM.
Het is niet bekend in hoeverre de 662 geplukt is en in welke staat de locomotief is na bijna tien jaar in de buitenlucht. De 2454 Crew heeft echter al diverse in desolate staat verkerende treinen weer tot leven gewekt.
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog leent NS materieel van diverse buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Hieronder vallen ook tien Engelse dieselelektrische rangeerlocomotieven. Tussen 1949 en 1955 laat NS vijftig eigen locs van hetzelfde ontwerp bouwen. Tussen 1955 en 1957 volgen nog 65 exemplaren die niet alleen geschikt zijn voor rangeerwerk maar ook voor het rijden van korte goederentreinen. Door hun lage maximum snelheid van 30 km/u zijn de zogenaamde ‘bakkies’ of ‘hippels’ niet bestemd voor diensten op de hoofdlijnen en worden ze voornamelijk ingezet op spooraansluitingen van bedrijven en in havengebieden. Ook worden de locs ingezet bij het samenstellen van reizigerstreinen. Terwijl diverse locomotieven naar museumorganisaties gaan, is een aantal nog altijd actief bij commerciële vervoerders en aannemers.
Lees ook het bericht over de aanschaf van de 662 op de Facebookpagina van de 2454 Crew.
De foto boven dit artikel is slechts ter illustratie maar toont wel de vier reguliere soorten diesellocomotieven van NS voor de komst van de serie 6400. Van links naar rechts zijn op 12 september 2021 de 232 van de Stichting 2454 Crew, de 603 van RailPro, de 2225 van SMMR en de 2454 te zien voor de monumentale locomotiefloods in Roosendaal.