In juli 2017 wordt bekend dat Arriva ook in de periode 2021-2035 in de noordelijke provincies blijft rijden. In de daaropvolgende jaren wordt de complete vloot aldaar rijdende GTW-treinstellen gereviseerd en voorzien van een nieuwe huisstijl. In de zomer van 2020 komen de eerste gemoderniseerde treinstellen in dienst. Twee jaar later is de revisie van de 50 treinstellen afgerond.

De Zwitserse fabrikant Stadler ontwikkelt halverwege de jaren ’90 een treinsteltype dat modulair kan worden opgebouwd. De GelenkTriebWagen, kortweg GTW, is voornamelijk bestemd voor het regionale personenvervoer. De treinstellen verschijnen in een groot aantal Europese landen en de Verenigde Staten. Voor de treindienst op de noordelijke diesellijnen neemt Arriva in 2006 zestien tweewagenstellen en 27 driewagenstellen van het type GTW in gebruik. De stellen zijn respectievelijk in de 200- en de 300-serie genummerd. De treinstellen krijgen de standaard Arriva-huisstijl, rood met cabines. Ook in de andere concessiegebieden waar de opdrachtgever geen eisen voor de huisstijl heeft, past Arriva deze kleurstelling toe.

In 2009 en 2010 laat Arriva nog zes extra tweewagenstellen en twee driewagenstellen voor de noordelijke diesellijnen bouwen. In de zomer van 2014 verlengt de vervoerder zes tweewagenstellen tot driedelig treinstel. Voorafgaand aan de verlenging zijn de stellen 235, 247-251 enkele maanden eerder al vernummerd in 335, 347-351. In de zomer van 2016 zijn ook de 234 en 236 verlengd en vernummerd.

In juli 2017 wordt bekend dat Arriva ook in de periode 2021-2035 in de noordelijke provincies mag blijven rijden. In de daaropvolgende jaren wordt de complete vloot aldaar rijdende GTW-treinstellen gemoderniseerd en voorzien van geavanceerde batterij-pakketten die de treinen tijdens stilstand van energie kunnen voorzien. De stellen krijgen een compleet nieuw interieur, zonder eerste klasse afdeling. Ook krijgen de treinstellen stopcontacten, verbeterde wifi en een nieuw omroepsysteem. Aan de buitenzijde komt een eigentijdse variant van de nieuwe huisstijl van de vervoerder. Het nieuwe, in 2017 gepresenteerde logo, komt groot op de motorbak. De nieuwe bestemmingsdisplays zijn voorzien van een drukte-indicator.

Als eerste gaan de 231 en 327 voor revisie naar de Poolse vestiging van Stadler. In 2019 vinden in Duitsland de eerste proefritten plaats. In november dat jaar keert het tweetal, dan nog in de oude rode Arriva-huisstijl, terug in Nederland voor de nodige proefritten. In april 2020 gaat het duo naar de Museumwerkplaats van Transit Oost in Winterswijk voor de nieuwe bestickering. Een maand eerder gaan de 234 en 306 al naar de werkplaats van Stadler in Blerick voor de modernisering die hier ook voor de rest van de treinstellen zal plaatsvinden. Drie maanden later rijden ook deze stellen nog een aantal proefritten, onder andere om het nieuwe omroepsysteem en de nieuwe batterijen te testen.

Eind juni 2020 verschijnen de eerste compleet gereviseerde treinstellen in de reizigersdienst en begint de seriematige revisie van de stellen in Blerick. Tegelijkertijd worden in Winterswijk treinstellen van de nieuwe huisstijl voorzien. Omdat dit niet altijd aansluitend gebeurt, komt het regelmatig voor dat de stellen tussen de bedrijven door gewoon dienst doen op de noordelijke diesellijnen. Dit zijn voornamelijk niet gereviseerde treinstellen die al wel in de nieuwe kleurstelling rond rijden.

Op 30 juni 2022 rijdt de 346 als laatste rode treinstel in de reizigersdienst in de noordelijke provincies. Een dag later vertrekt het stel naar Winterswijk voor het aanbrengen van de nieuwe huisstijl en is het laatste Arriva-rood definitief van de noordelijke diesellijnen verdwenen. De vervoerder rijdt dan alleen nog in Gelderland in deze kleurstelling. Het laatste noordelijke stel in rode kleurstelling, de 303, verblijft nog voor testritten in Duitsland en keert naar verluid in 2023 terug in Nederland.

In Nederland rijden anno 2022 140 treinstellen van het type GTW. Hiervan rijden maar liefst 121 exemplaren bij Arriva. Naast de 50 genoemde stellen voor de noordelijke diesellijnen, rijden 24 treinstellen in de klassieke rode huisstijl op de Gelderse diesellijnen. Veertien treinstellen rijden in het blauw-wit van de Provincie Overijssel op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen. De rest van de stellen rijdt in ‘Limburgs blauw’ in diverse treindiensten in de provincie.

Op de foto boven dit artikel is de 231, het eerste gemoderniseerde tweewagenstel op 27 juni 2021 halverwege Usquert en Warffum onderweg als stoptrein van de Eemshaven naar Groningen.