19 maart 2025

Nadat begin 2024 de financiering voor de reactivering van de spoorlijn Coevorden – Neuenhaus nagenoeg rond is, ronden de betrokken partijen in maart 2025 de planuitwerkingsfase af. Eén van de belangrijkste besluiten is dat de treinen van de Bentheimer Eisenbahn, ondanks dat ze niet over ATB beschikken, mogen doorrijden naar Coevorden. In het voorjaar van 2025 gaat de realisatiefase van start. Als alles volgens plan verloopt, wordt eind 2026 de resterende dertig kilometer van de Bentheimer Eisenbahn weer in gebruik genomen voor het reizigersvervoer.

In de periode 1895-1910 legt de Bentheimer Kreisbahn langs de Nederlandse grens een 75 kilometer lange spoorlijn tussen Gronau, Bentheim, Nordhorn en Coevorden aan. De laatste anderhalve kilometer van de spoorlijn ligt in Nederland. In 1939 staakt de Bentheimer Eisenbahn grensoverschrijdende reizigersvervoer. In de jaren ’70 verdwijnt ook het reizigersvervoer op het Duitse deel van de spoorlijn. De lijn blijft tussen Bad Bentheim en Coevorden echter altijd van belang voor het goederenvervoer.

Regiopa Express

Al snel na de eeuwwisseling gaan aan beide zijden van de grens stemmen op om ook het reizigersvervoer te hervatten. Zo is in 2011 door de gemeenteraad van Coevorden een motie aangenomen om de reactievering in gang te zetten. Begin 2015 besluit de Bentheimer Eisenbahn in ieder geval het reizigersvervoer tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus te hervatten.

Onder de naam Project Regiopa is een aantal overwegen aangepast en is de baanvaksnelheid verhoogd van 50 naar 80 en waar mogelijk 100 km/u. Ook is een aantal nieuwe haltes ingericht en zijn de stations Nordhorn en Neuenhaus weer geschikt gemaakt voor het reizigersvervoer.

In juli 2019 gaat de reizigersdienst van de zogenaamde Regiopa Express daadwerkelijk van start. Intussen worden plannen om ook weer reizigerstreinen over het resterende traject naar Coevorden te laten rijden steeds concreter. In 2022 tekenen de betrokken partijen hiervoor een intentieovereenkomst.

Financiering is rond

Begin januari 2024 wordt bekend dat de deelstaat Nedersaksen groen licht geeft voor de reactivering van de spoorlijn tussen Neuenhaus en Coevorden. Bovendien dient het ministerie van Verkeer en Waterstaat van de deelstaat een financieringsvraag van ruim 30 miljoen euro in bij de federale overheid. Met de toezegging kan de Bentheimer Eisenbahn beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Het gaat hierbij onder andere om de aanpassing van de beveiliging en de aanleg van de nieuwe haltes Veldhausen, Hoogstede en Emlichheim. Ook wordt het voormalige station van Laarwald weer geschikt gemaakt voor de terugkeer van het reizigersvervoer.

Aan het eind van diezelfde maand wordt bekend dat het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Drenthe en de gemeente Coevorden in totaal 27,8 miljoen euro bijdragen voor de verbouwing van het Nederlandse deel van het traject. Naast het aanpassen van de beveiliging moet ook de monumentale draaibrug over het Coevorden-Vechtkanaal worden gerenoveerd of vervangen. Bij het station van Coevorden wordt aan de zijde van de voormalige goederenloods van de BE een nieuw perron worden gebouwd. Drie maanden later wordt bekend dat ook de Duitse federale overheid akkoord gaat met de financiering.

Bentheimer Eisenbahn mag door naar Coevorden

Hoewel de financiering rond is, blijft een belangrijk punt voor de reactivering van de treindienst openstaan. De treinstellen van de BE beschikken namelijk niet over het Nederlandse ATB, maar moeten wel gebruikmaken van het 500 meter lange baanvak tussen de aansluiting op de spoorlijn uit Zwolle en het station van Coevorden dat van het Nederlandse beveiligingssysteem is voorzien.

Op 14 maart 2025 ronden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Drenthe, ProRail, Land Niedersachsen, Grafschaft Bentheim, LNVG Niedersachsen en Bentheimer Eisenbahn de planuitwerkingsfase af. De Nederlands-Duitse stuurgroep heeft hierbij besloten dat de Bentheimer Eisenbahn toestemming krijgt om ook over het Nederlandse deel van het spoor te rijden. ProRail gaat de beveiliging van de 500 meter spoor zodanig aanpassen dat de Duitse treinen ook herkend worden. Dankzij het besluit hoeven ven de treinstellen van de BE niet van ATB te worden voorzien en geen toelatingsprocedure te ondergaan.

Komende weken start de realisatiefase en beginnen de laatste aanbestedingen voor de aanpassing van de infrastructuur. Het is de bedoeling dat de rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim op 13 december 2026 van start gaat.

De Bentheimer Eisenbahn bestelt voor de treindienst tussen Bad Bentheim en Neuenhaus vijf nieuwe treinstellen van het type LINT41. Voor het doortrekken van de treindienst naar Coevorden schaft de BE in november 2023 zes overbodige LINT-treinstellen van DB Regio aan. Hiervan wordt de helft gereviseerd en aangepast voor de verlenging van de treindienst naar Nederland. De treinstellen krijgen hierbij onder andere de blauw-witte kleurstelling van de BE. Één treinstel dient als onderdelenleverancier en de twee andere stellen worden waarschijnlijk doorverkocht.

Lees ook het bericht op rtvdrenthe.nl

Meer informatie over de terugkeer van het reizigersvervoer op de Bentheimer Eisenbahn op projekt-regiopa.de

Op de afbeelding hierboven de schematische weergave van het project Regiopa op de Bentheimer Eisenbahn. Bron: projekt-regiopa.de

Op de foto boven dit artikel rijdt Lint-treinstel V112 op 1 december 2024 onderweg vanuit Neuenhaus naar Bad Bentheim even ten noorden van Nordhorn.