17 september 2024, update 4 oktober 2024
In augustus 2023 maken NS en NMBS bekend dat het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en België bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2025 verdubbelt van 16 naar 32 per dag. De treinen tussen Amsterdam en Brussel stoppen voortaan alleen nog op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. De ‘oude’ IC Brussel rijdt vanaf december 2024 tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid en doet op alle stations aan waar de Beneluxtrein nu ook stopt. Vanaf 7 oktober 2024 kunnen reizigers al mee met het proefbedrijf van de snelle IC Brussel.
In 1957 gaat de zogenaamde Beneluxtrein van start. Vanaf september dat jaar rijden de speciale Materieel ’57-treinstellen elk uur tussen Amsterdam en Antwerpen. Elke twee uur rijdt de trein door naar Brussel Zuid. In de jaren ’70 is het materieelpark uitgebreid en rijden de treinen elk uur tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Tot halverwege de jaren ’80 rijden de treinen via Haarlem over de Oude Lijn, daarna via de Schiphollijn. Hierna blijft de Beneluxdienst decennialang ongewijzigd. Wel is het materieelpark in de tweede helft van de jaren ’80 vernieuwd met Intercityrijtuigen. Vanaf december 2012 rijden de treinen via de HSL Zuid. Hierbij maken de treinen kop in Breda. Problemen met het nieuwe Fyra-materieel zorgen ervoor dat de treinen tijdelijk terugkeren naar de oude route. Vanaf december 2014 rijdt de IC Brussel, zoals de Beneluxtrein inmiddels heet, weer van Amsterdam via de HSL en Breda naar Brussel Zuid.
Verdubbeling IC Brussel
Op 14 augustus 2023 maken NS en de Belgische vervoerder NMBS bekend dat het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en België bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2025 verdubbelt van 16 naar 32 per dag. De treinen tussen Amsterdam en Brussel vertrekken voortaan elk uur vanuit Amsterdam Zuid en stoppen alleen nog op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Vanwege de beperkte infrastructuur op station Amsterdam Zuid beginnen en eindigen de treinen in Lelystad. De ‘oude’ IC Brussel rijdt voortaan tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid en doet alle stations aan waar de Beneluxtrein nu ook stopt. Ook deze trein rijdt elk uur.
De verbinding tussen Lelystad en Brussel wordt gereden met de nieuwe ICNG-treinstellen. Door de inzet van de snelle treinstellen, het overslaan van verschillende stops en het kopmaken in Breda zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg. De andere Beneluxtrein wordt gereden met een combinatie van Belgische Traxx-locomotieven en I11-rijtuigen. Naast de intercitytreinen blijft ook Eurostar tussen Amsterdam, Brussel en Parijs rijden. In totaal rijden vanaf 2025 vanuit Nederland dagelijks 47 treinen naar Brussel.
Proefbedrijf met reizigers van start
In de aanloop naar de start van de snelle IC Brussel rijdt NS vrijwel dagelijks test- en opleidingsritten met ICNG-treinstellen over het traject. Vanaf 7 oktober 2024 is van maandag tot en met vrijdag een aantal treinen toegankelijk voor reizigers. Dagelijks rijden drie treinen van Brussel Zuid naar Lelystad Centrum. Terug rijdt één trein van Lelystad naar Brussel, één trein van Amsterdam naar Brussel en één trein van Rotterdam naar Brussel. Reizigers die een ticket voor een reguliere IC Brussel boeken, worden benaderd om met de nieuwe treinen mee te reizen.
De geplande dienstregeling ziet er als volgt uit:
Op 17 september 2024 publiceert Railcolornews de eerste foto’s van het nieuwe design waarin de twaalf Belgische Traxx-locomotieven, die nu nog de oude IC Brussel rijden. De locs rijden vanaf december 2024 tot de komst van de nieuwe Traxx3-locomotieven van de reeks HLE 17 de treinen tussen Rotterdam en Brussel:
Op de foto boven dit artikel is het op dat moment enige treinstel 3303 in flow-uitvoering op 28 januari 2023 bij Etten-Leur onderweg van Utrecht naar het Belgische Vorst. Op de 3301 en 3302 na krijgen alle ICNG-treinstellen voor de IC Brussel direct bij de aflevering deze kleurstelling.