5 december 2024, update 7 december 2024
In augustus 2023 maken NS en NMBS bekend dat het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en België bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2025 verdubbelt van 16 naar 32 per dag. De treinen tussen Amsterdam en Brussel gaan verder als EuroCity Direct en stoppen voortaan alleen nog op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. De ‘oude’ IC Brussel rijdt vanaf december 2024 als EuroCity tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid en doet op alle stations aan waar de Beneluxtrein nu ook stopt. Laatstgenoemde treinen gaan met Belgische rijtuigen van het type I11 rijden. Op 7 december 2024 gaat een kort ‘proefbedrijf’ met reizigers van start.
In 1957 gaat de zogenaamde Beneluxtrein van start. Vanaf september dat jaar rijden de speciale Materieel ’57-treinstellen elk uur tussen Amsterdam en Antwerpen. Elke twee uur rijdt de trein door naar Brussel Zuid. In de jaren ’70 is het materieelpark uitgebreid en rijden de treinen elk uur tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Tot halverwege de jaren ’80 rijden de treinen via Haarlem over de Oude Lijn, daarna via de Schiphollijn. Hierna blijft de Beneluxdienst decennialang ongewijzigd. Wel is het materieelpark in de tweede helft van de jaren ’80 vernieuwd met Intercityrijtuigen.
Vanaf december 2012 rijden de treinen via de HSL Zuid. Hierbij maken de treinen kop in Breda. Problemen met het nieuwe Fyra-materieel zorgen ervoor dat de treinen tijdelijk terugkeren naar de oude route. Vanaf december 2014 rijdt de IC Brussel, zoals de Beneluxtrein inmiddels heet, weer van Amsterdam via de HSL en Breda naar Brussel Zuid.
Verdubbeling treindienst naar België
Op 14 augustus 2023 maken NS en de Belgische vervoerder NMBS bekend dat het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en België bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2025 verdubbelt van 16 naar 32 per dag. De treinen tussen Amsterdam en Brussel vertrekken voortaan elk uur vanuit Amsterdam Zuid en stoppen alleen nog op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Vanwege de beperkte infrastructuur op station Amsterdam Zuid beginnen en eindigen de treinen in Lelystad.
De ‘oude’ IC Brussel rijdt voortaan tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid en doet alle stations aan waar de Beneluxtrein nu ook stopt. Ook deze trein rijdt elk uur. De treindiensten krijgen respectievelijk de naam EuroCity Direct en EuroCity.
De verbinding tussen Lelystad en Brussel wordt gereden met de nieuwe ICNG-treinstellen. Door de inzet van de snelle treinstellen, het overslaan van verschillende stops en het kopmaken in Breda zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg. De andere Beneluxtrein wordt gereden met een combinatie van Belgische Traxx-locomotieven en I11-rijtuigen.
Proefbedrijf met reizigers van start
In de aanloop naar de start van de snelle IC Brussel rijdt NS vrijwel dagelijks test- en opleidingsritten met ICNG-treinstellen over het traject. Later volgen ook toelatings- en opleidingsritten met de Belgische rijtuigen. Vanaf 7 oktober 2024 gaat het proefbedrijf met reizigers met de nieuwe ICNG-treinstellen tussen Lelystad en Brussel van start. De stellen rijden van maandag tot en met vrijdag drie treinen met reizigers.
In het weekend van 7 en 8 december 2024, een week voor het ingaan van de dienstregeling 2025, krijgen reizigers de mogelijkheid om tussen Rotterdam en Brussel kennis te maken met de I11-rijtuigen. Omdat de IC Brussel vanwege werkzaamheden is ingekort tot Rotterdam – Brussel, rijden de treinen dat weekend al min of meer volgens de nieuwe dienstregeling. NS en NMBS zetten op beide dagen twee rijtuigstammen in.
De eerste I11-rijtuigen komen in 1995 bij de NMBS in dienst. De 163 rijtuigen zijn vrijwel gelijk aan de gelijktijdig gebouwde tussenrijtuigen van de MS96-treinstellen. 21 Rijtuigen zijn voorzien van een stuurstand die te bedienen is in combinatie met een loc uit de reeks 13 of 18. De rijtuigen doen dienst in verschillende Belgische intercitydiensten. Ook zet de NMBS de rijtuigen in treindiensten naar Duitsland en Luxemburg in. In de periode 2006-2011 verschijnen de rijtuigen als intercity Brussel – Maastricht voor het eerst in Nederland. Hierna zijn ze alleen nog in het gezelschapsvervoer in Nederland te zien. Vanaf december 2024 rijden ze elk uur de EuroCity Rotterdam – Brussel. De tractie wordt tot de komst van de nieuwe Traxx3-locomotieven van de reeks HLE 17 verzorgd door Traxx-locomotieven van de NMBS aan beide zijden van de trein. Een deel van de locs krijgt hiervoor vanaf september 2024 een nieuwe beschildering:
Op treinposities.nl is te volgen in welke treinen de Belgische rijtuigen in het weekend van 7 en 8 december 2024 worden ingezet.
Op de foto boven dit artikel staat NMBS-loc 2872 met een stam I11-rijtuigen en achterop de 2871 op 7 december 2024 op Rotterdam Centraal gereed voor vertrek naar Brussel Zuid.