5 juni 2025, update 6 juni 2025

Eind 2006 least NS ruim honderd Duitse Intercityrijtuigen. De laatste rijtuigen keren in het voorjaar van 2010 terug naar Duitsland en belanden onder andere bij verschillende leasebedrijven. Eén van de rijtuigen keert vijftien jaar later in de geel-blauwe NS-huisstijl in de treinen van European Sleeper terug op het Nederlandse spoorwegnet.

In 2006 least NS ruim honderd intercityrijtuigen van Deutsche Bahn. De rijtuigen zijn nodig voor het grote aantal extra treinen dat NS bij de invoering van de dienstregeling 2007 gaat rijden. De rijtuigen krijgen bij NS de type-aanduiding ICL, waarbij de L staat voor lease. Het gaat hierbij om zowel rijtuigen met alleen eerste klasse, tweede klasse rijtuigen als tweede klasse rijtuigen met multifunctionele ruimte. Hier zijn onder andere fietsenrekken te vinden. De rijtuigen stammen oorspronkelijk uit de jaren 1960 en zijn in de periode 1988-1993 gemoderniseerd. Het grootste deel verschijnt in eerste instantie in de originele Interregio- of Intercitykleurstelling op het Nederlandse spoorwegnet. Een aantal is al in de geel-blauwe NS-huisstijl geschilderd. Later zijn ook de andere rijtuigen van de Nederlandse intercitykleuren voorzien. Het interieur blijft ongewijzigd.

ICL op het Nederlandse spoorwegnet

De ICL-rijtuigen rijden vanaf december 2006 in de nieuwe intercitydienst tussen Amsterdam en Amersfoort. In de brede spitsen rijden de treinen van en naar Deventer. Later verschijnen de rijtuigen ook tussen Den Haag en Arnhem en tussen Schiphol en Lelystad. Hoewel het leasecontract tot eind 2011 loopt, gaan de eerste rijtuigen in februari 2009 al uit dienst. In september dat jaar gaan de laatste rijtuigen terzijde.

Begin 2010 komt een aantal rijtuigen opnieuw in dienst. Tot april dat jaar rijden ze tussen Schiphol en Maastricht en tussen Den Haag en Venlo. Hierna keren de laatste rijtuigen terug naar Duitsland.

Via BTE naar GtF

Na terugkeer in Duitsland verkoopt DB een deel van de rijtuigen aan BahnTouristikExpress. Het bedrijf rijdt een aantal jaar in Duitsland op een verschillende langeafstandsverbindingen. Later richt BTE zich op de verhuur van locomotieven en rijtuigen. Een deel van het materieelpark, waaronder een aantal voormalige ICL-rijtuigen, gaat hierna over naar leasbedrijf GfF.

ICL terug in Nederland

Een van de klanten van GfF is het Belgisch-Nederlandse European Sleeper. De vervoerder verzorgt enkele keren per week een slaaptrein tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag. Vanaf 2 juni 2025 neemt ES een voormalig ICL-rijtuig met multifunctionele ruimte als zit- en fietsrijtuig in gebruik. Een dag later rijdt het rijtuig voor het eerst door Nederland. Omdat de bestickering van vorige eigenaar BTE is verwijderd, is de geel-blauwe NS-huisstijl weer tevoorschijn gekomen.

Het rijtuig dat sinds juni 2025 meerijdt met European Sleeper is D-GfF 51 80 84-90 702-2 Bimdz 268.9. Het rijtuig doet bij NS dienst als ICL 50 84 84-90 702-9. Daarvoor rijdt het bij DB als 51 80 84-95 018-8. Bij BTE is het rijtuig in de HKX Hamburg Köln eXpress ingezet. Hierbij krijgt het rijtuig de rood-blauwe BTE-bestickering. Na de overgang van de HKX naar Flixtrain rijdt het rijtuig nog enige tijd in de lichtgroene kleurstelling voor de nieuwe vervoerder. Later verkoopt BTE het rijtuig aan GfF. Hierbij is de bestickering verwijderd en komt de NS-huisstijl (aangetast door de lijm van de stickers) weer tevoorschijn. In deze kleurstelling keert het rijtuig na 15 jaar met European Sleeper terug in Nederland.

Zie voor een impressie van zowel de buitenzijde (met duidelijk zichtbare restanten van de BTE-kleuren) als het interieur de onderstaande Bluesky-post:

Op de foto boven dit artikel rijdt E-loc 1772 met een set ICL-rijtuigen, volledig in NS-kleuren, en collega 1758 op 8 mei 2009 als intercity van Deventer naar Amsterdam Centraal door Twello.