Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start de eerste reisorganisatie met een wekelijks rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Onder de naam Green City Trip verzorgt Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services vanaf 15 oktober 2021 tweemaal per week vanuit Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Arnhem afwisselend ritten naar onder andere Praag, Wenen, Milaan en Venetië. Bij het ticket zijn ook twee hotelovernachtingen inbegrepen. Hiermee keert min of meer de zogenaamde reisbureautrein terug, een concept dat vooral de eerste decennia na de oorlog zeer populair is.

Op 21 januari 2018 rijdt E-loc 1251 bij Hillegom voor Railexperts met de Alpen Express naar eindbestemming Leiden Centraal. Hierna brengt de loc de rijtuigen naar de Amsterdamse Watergraafsmeer.Op vrijdag 9 december 2016 vertrekt onder grote belangstelling na 115 jaar de laatste reguliere slaaptrein vanuit Amsterdam. De CityNightLine naar Basel en Zürich is de laatste nachttrein die op dagelijkse basis vanuit Nederland rijdt. Door de toenemende concurrentie van goedkope vluchten verdwijnt rond de eeuwwisseling al de ene na de andere slaaptrein. In het voorjaar van 2016 besluit Deutsche Bahn klassieke nachttrein niet meer in de komende dienstregeling op te nemen, waarmee ook in Nederland een einde komt aan de laatst overgebleven slaaptrein. Bij het stoppen van de CNL van DB neemt de Oostenrijkse ÖBB een aantal treindiensten en tientallen rijtuigen over. Deze treinen en de bestaande nachttreinen van ÖBB rijden voortaan onder de merknaam Nightjet. Eén van de overgenomen treinen is de slaaptrein van Wenen naar Düsseldorf. Vanaf 25 mei 2021 rijden de treinen door naar Amsterdam.

De ÖBB is niet de enige spoorwegmaatschappij die de klassieke slaaptrein nieuw leven inblaast. Vanuit Praag verzorgt het Tsjechische RegioJet vanaf de zomer van 2020 een rechtstreekse verbinding naar Kroatië. Daarnaast staan nachttreinen naar Polen en de grens met Oekraïne op het programma. Vanuit Zweden wordt gewerkt aan een rechtstreekse nachttrein tussen Malmö en Brussel. NS kijkt intussen met de Zwitserse SBB naar een terugkeer van de nachtelijke verbinding tussen Amsterdam, Basel en Zürich.

Op 14 juli 2021 maakt reisorganisatie Flywise Travel bekend vanaf 15 oktober 2021 in samenwerking met Train Charter Services met een eigen slaaptrein naar verschillende Europese steden te gaan rijden. Onder de naam Green City Trip vertrekt vanuit Breda tweemaal per week een trein naar verschillende Europese eindbestemmingen. De trein stopt op Rotterdam Centraal, Den Haag HS, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Volgens een vooraf bepaald schema rijdt de trein afwisselend naar Praag, Wenen en via Innsbruck naar Milaan, Verona en Venetië. Bij de reis zijn naast twee overnachtingen in de trein ook twee overnachtingen in een hotel inbegrepen zodat drie dagen in de plaats van bestemming besteed kunnen worden. Door het vertrek vanuit Breda kan ook de Belgische markt bediend worden. De trein bestaat uit zestien Duitse rijtuigen. Acht couchettes met zes slaapplaatsen per coupé, zes couchetterijtuigen met plek voor vier personen per coupé en twee rijtuigen met tweepersoons slaapcabines. Voor diverse extra’s als beddengoed en ontbijt moet extra betaald worden. TCS least voor het rijden van de trein een locomotief uit de Baureihe 189. Het is nog niet bekend of de loc van een bijpassende kleurstelling wordt voorzien.

Vertrekstations en bestemmingen Green City TripGreen City Trip betekent min of meer de revival van de zogenaamde reisbureautrein. Verschillende reisorganisaties organiseren de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog frequent rijdende treinen naar verschillende Europese vakantiebestemmingen. Bekende namen zijn de Zon-Express naar Zuid-Frankrijk en de Bergland Express naar de Alpen. Met de opkomst van het particuliere autobezit en de goedkopere vliegreizen neemt de belangstelling in de jaren ’70 snel af. Toch duurt het nog tot 2005 tot de laatste klassieke reisbureautrein is opgeheven. Hierna resteren alleen nog enkele chartertreinen als de jaarlijkse Alpenexpressen naar de wintersportgebieden. Door de groeiende afkeer tegen de milieubelasting van het vliegverkeer is de internationale trein als duurzaam alternatief over de langere afstand sinds enige jaren weer aan een opmars bezig.

De treinen van Green City Trip zijn in ieder geval tot het laatste weekend van maart 2022 te boeken. Intussen kijkt de organisatie naar eventuele aanpassingen en uitbreiding van het aanbod. Hierbij zijn onder andere Boedapest, Kopenhagen en Krakau in beeld.

Kijk voor data, prijzen en meer informatie op Greencitytrip.nl

Andere slaaptreinen die komende tijd voor Nederland op de planning staan:

– December 2021 keert vijf jaar na het opheffen van de CityNightLine naar Basel en Zürich dezelfde verbinding terug onder de Nightjet-vlag.
– April 2022 wil European Sleeper vanuit Brussel, via Nederland naar Berlijn en Praag gaan rijden. Meer informatie op europeansleeper.eu