Het Nederlands Transport Museum opent na een aanloop van enkele jaren in april 2018 als pop-up museum in de voormalige Bolsfabriek in Nieuw-Vennep. In augustus 2021 is de eerste trein op het museumterrein te zien. Die maand zijn vijf bewaarde TEE-rijtuigen naar de tijdelijke locatie in Nieuw-Vennep overgebracht. Op 5 maart 2023 definitief de deuren sluiten om ruimte te maken voor de definitieve plannen voor het voormalige fabrieksterrein. Na een lange zoektocht vindt het museum in december 2023 een nieuwe locatie

Het Nederlands Transport Museum opent na een aanloop van enkele jaren in april 2018 als pop-up museum in de voormalige Bolsfabriek in Nieuw-Vennep. De Stichting Nederlands Transport Museum is een samenwerkingsverband van verschillende verenigingen die actief zijn binnen de sector mobiel erfgoed. Naast verschillende kleine voertuigen bezit het museum ook vliegtuigen, een Amsterdams metrostel en het laatste exemplaar van de eerste generatie Utrechtse sneltrams.

Begin januari 2021 neemt het NTM de vijf TEE-rijtuigen van de Stichting TEE Nederland over. In augustus 2021 is de eerste trein van het museum naar het tijdelijke terrein bij de voormalige Bolsfabriek gebracht. De daaropvolgende periode beginnen de conserveringswerkzaamheden. Ook worden de rijtuigen optisch opgeknapt.

Na de TEE-rijtuigen voegt het NTM nog twee goederenwagons aan de snelgroeiende collectie toe. De wagons worden in het definitieve museum een onderdeel van themaruimte over de rol van het US Army Transportation Corps bij de bevrijding. Voorafgaand aan de definitieve opzet staan de wagons samen met dieselloc WD 70033 van de Stichting 162 sinds eind september 2021 al enige tijd in het museum.

Intussen zijn er ambitieuze plannen om in het nog te ontwikkelen Park21 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep een definitief museum te bouwen. Hier zou naast een tramlijn ook een aansluiting op het spoorwegnet moeten komen. Wanneer de gewenste plek in Park21 definitief van de baan is, gaat het museum verder op zoek naar een alternatieve locatie.

Voor het terrein van de voormalige Bolsfabriek worden de plannen voor de nieuwe invulling met onder andere woningbouw en een medisch centrum echter steeds concreter. Na enkele keren uitstel, moet het museum op 5 maart 2023 definitief de deuren sluiten om ruimte te maken voor de plannen van de projectontwikkelaars. Terwijl de zoektocht naar een nieuwe locatie verder gaat, kan de collectie van het NTM nog enige tijd in Nieuw-Vennep blijven staan. Zo wordt na de sluiting van het museum nog hard gewerkt aan de restauratie van de TEE-rijtuigen.

Nadat potentiële nieuwe locaties van Rotterdam tot Lelystad afvallen, wordt op 16 december 2023 bekend dat het Nederlands Transport Museum dichtbij huis alsnog een nieuwe stek heeft gevonden. Na gesprekken met Schiphol Area Development Company, waarin naast Schiphol ook de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland vertegenwoordigd zijn, heeft het museum op het te ontwikkelen bedrijventerrein ten zuiden van station Hoofddorp een flinke lap grond toegewezen gekregen. Op het terrein is ruimte voor een nieuwe hal van 5.000 vierkante meter. Met deze belofte kan het museum naar de gemeente voor de benodigde vergunningen. Ook richt het NTM zich nu op de financiering, de bouw, de inrichting en de verhuizing. Enige haast blijft geboden, aangezien het museum op 1 juni 2024 het Bols-terrein definitief moet verlaten. Het is dus mogelijk dat het museum (een deel van) de collectie tijdelijk in noodgebouwen moet onderbrengen.

Op de kaart hierboven het beoogde terrein waar het NTM een nieuwe hal mag bouwen.

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen via de website en de Facebookpagina van het Nederlands Transport Museum. De ontwikkelingen in en om het TEE-treinstel zijn te volgen op de Facebookpagina TEEtreinNTM

Op gofundme.com is het NTM gestart met het inzamelen van donaties.

Op de foto boven dit artikel: Eind augustus 2021 zijn de vijf TEE-rijtuigen van het NTM naar het Bols-terrein in Nieuw-Vennep, waar het museum tijdelijk is gehuisvest, overgebracht. Op de foto één van de twee koprijtuigen op 28 augustus 2021. De daaropvolgende periode is het rijtuig, vooral aan de buitenzijde, weer zoveel mogelijk in originele staat hersteld, zoals op de foto hierboven op 5 februari 2023 is te zien.