25 maart 2025
In december 2016 introduceert het Oostenrijkse ÖBB de Nightjet. Niet alleen de eigen slaaptreinen, maar ook overgenomen diensten van partijen die geen brood in het concept zien, gaan onder de nieuwe merknaam rijden. De daaropvolgende jaren is de slaaptrein in heel Europa bezig met een opvallende opmars. Zo rijdt de Nightjet vanaf mei 2021 ook naar Nederland. Diezelfde periode start de ÖBB met de vernieuwing van het materieelpark. De nieuwe rijtuigen komen vanaf eind 2023 onder de naam Nightjet New Generation geleidelijk in dienst. Vanaf eind mei 2025 worden de nieuwe comfortabele slaaptreinen ook tussen Amsterdam en Oostenrijk ingezet.
Op vrijdag 9 december 2016 vertrekt onder grote belangstelling na 115 jaar de laatste reguliere slaaptrein vanuit Amsterdam. De CityNightLine naar Basel en Zürich is de laatste nachttrein die op dagelijkse basis vanuit Nederland rijdt. Door de toenemende concurrentie van goedkope vluchten verdwijnt rond de eeuwwisseling al de ene na de andere slaaptrein. In het voorjaar van 2016 besluit Deutsche Bahn klassieke nachttrein niet meer in de komende dienstregeling op te nemen, waarmee ook in Nederland een einde komt aan de laatst overgebleven slaaptrein.
ÖBB introduceert Nightjet
In tegenstelling tot DB ziet het Oostenrijkse ÖBB nog wel brood in het concept slaaptrein. Het bedrijf neemt in december 2016 dan ook een aantal treindiensten en tientallen rijtuigen over van DB. Samen met de bestaande slaaptreinen van de vervoerder gaan de treinen vanaf die maand verder onder de nieuwe merknaam Nightjet. De daaropvolgende jaren is de complete vloot rijtuigen gemoderniseerd en van de nieuwe donkerblauwe huisstijl voorzien.
Terugkeer slaaptrein in Nederland
Onder andere de toenemende afkeer tegen de milieubelasting van het vliegverkeer zorgt ervoor dat de internationale trein de laatste jaren als duurzaam alternatief voor het langeafstandsverkeer in heel Europa aan een opmars bezig is. Zo worden oude verbindingen nieuw leven ingeblazen en worden slaaptreinen op nieuwe routes opgestart. Ook commerciële vervoerders beginnen nieuwe treindiensten
Het Oostenrijkse Nightjet heeft een belangrijk aandeel in het groeiende netwerk van slaaptreinen. Zo is de in 2016 van DB overgenomen Duitse slaaptrein tussen Wenen en Düsseldorf eind mei 2021 doorgetrokken naar Amsterdam en kent ook Nederland weer een slaaptrein.
In december 2021, vijf jaar na het opheffen van de CityNightLine van Amsterdam naar Basel en Zürich, keert ook deze verbinding, nu onder de vlag van Nightjet, terug op het Nederlandse spoor.
Nightjet New Generation
Voor het uitbreiden van de treindiensten en ter vervanging van de oudere rijtuigen bestelt ÖBB bij Siemens een flink aantal nieuwe rijtuigen. De rijtuigen krijgen de bijnaam Nightjet New Generation en vormen uiteindelijk 33 vaste treinstammen. De eerste stammen komen vanaf december 2023 geleidelijk in dienst en rijden inmiddels vanuit Oostenrijk naar Hamburg en Rome.
De nieuwe rijtuigen zijn een stuk comfortabeler dan hun voorgangers en voorzien van alle moderne technologieën. Ook zijn de bedden in een deel van de coupés de lengterichting geplaatst in plaats van overdwars. En hebben coupés een eigen toilet en douche.
Nieuw zijn de 28 eenpersoons minicabines. Voor reizigers met beperkte mobiliteit bevindt zich in elke treinstam een barrièrevrij rijtuig met een rolstoeltoegankelijk toilet. De zitplaatsen zijn in de nieuwe rijtuigen niet meer ondergebracht in aparte zespersoonscoupés maar in één open afdeling.
Nieuwe Nightjet in Nederland
Op 26 januari 2025 komt een nieuwe Nightjet-treinstam voor het opleidingsprogramma voor personeel in Nederland aan. Op 23 maart is de treinstam op Utrecht Centraal aan het publiek gepresenteerd. Volgens plan kunnen reizigers die op 27 mei 2025 vanuit Wenen en Innsbruck naar Nederland reizen, gebruikmaken van de Nightjet New Generation. Een dag later vertrekken de nieuwe treinstammen voor het eerst uit Amsterdam.
Het is nog niet bekend wanneer de rijtuigen van slaaptreinen van en naar Zwitserland worden vervangen.
In navolging van de succesvolle terugkeer van de slaaptreinen op het Europese spoor starten ook steeds meer particuliere bedrijven met eigen treindiensten. Zo rijdt reisorganisatie Flywise Travel vanaf oktober 2021 in samenwerking met TCS ruim twee jaar onder de naam Green City Trip vanuit Nederland met een eigen slaaptrein naar verschillende Europese steden. Vanaf begin 2023 rijdt European Sleeper met een slaaptrein vanuit Brussel via Amsterdam naar Berlijn, later Praag. In december 2023 introduceert ÖBB ook een Nightjet tussen Brussel en Berlijn. De trein rijdt drie keer per week via Luik en Keulen. Hoewel ÖBB nog enige tijd plannen heeft de treinen dagelijks te laten rijden, lijkt European Sleeper hier de concurrentiestrijd te hebben gewonnen en vertrekt op 24 maart 2025 de laatste Nightjet vanuit Brussel naar Berlijn.
Hierboven twee impressies van de nieuwe rijtuigen van de Nightjet New Generation. Op Nightjet.com is een uitgebreide beschrijving van de rijtuigen te zien en kan een interactieve reis door de trein worden gemaakt.
Meer informatie over Nightjet op nsinternational.nl
Op de foto boven dit artikel een deel van een rijtuig van de Nightjet New Generation tijdens de presentatie op Utrecht Centraal op 23 maart 2025.