23 augustus 2024

Na een zeer korte carrière op het Duitse spoorwegnet, haalt een horecaondernemer in 1997 een nog geen tien jaar oud buffetrijtuig van de voormalige Deutsche Reichsbahn naar Uden. Hier doet het korte tijd dienst als restaurant. In 2014 is het rijtuig in Rotterdam als bistro Gare du Nord in gebruik genomen. Tien jaar later moet de bistro noodgedwongen de deuren sluiten. Het rijtuig verhuist hierna naar Houten waar het als kantoor gaat fungeren.

Eind jaren 1980 laat de Deutsche Reichsbahn elf ‘nieuwe’ buffetrijtuigen bouwen. De zogenaamde ‘Lange Halberstädter’ zijn opgebouwd uit reguliere zitrijtuigen. Bij de verbouwing maakt bijna de helft van de zitplaatsen ruimte voor een keuken met uitgifteloket en voorraadruimte. Tussen de resterende banken komen tafels.

Na de Duitse eenwording zijn de Oost-Duitse rijtuigen al snel overbodig. De 51 50 85-45 006-9 is al in 1997 door een horecaondernemer naar Nederland gehaald en in Uden naast de Markthal, niet ver van het vroegere station aan het Duits Lijntje, neergezet. Het rijtuig doet hier korte tijd dienst als restaurant Oriënt Tjoek. Na de sluiting, laat de gemeente het rijtuig in 2004 verwijderen en zet het in afwachting van een koper op een bedrijventerrein.

Tien jaar later is het rijtuig door een Rotterdamse ondernemer gekocht en nabij het voormalige Hofpleinstation neergezet. Het rijtuig is na een opknapbeurt als bio vegan bistro Gare du Nord in gebruik genomen. In 2017 gaat de bistro failliet, maar maakt niet veel later alsnog een doorstart.

Vanwege de vele vernielingen en toenemende overlast in de buurt sluit Gare du Nord begin augustus 2024 definitief de deuren. Hierna verhuist het rijtuig naar Houten waar een nieuwe eigenaar het in gebruik neemt als kantoor.

Lees meer over het tragische relaas van Gare du Nord op rijnmond.nl

Kijk voor een impressie van de bistro op restuarantgaredunord.nl

Op de foto boven dit artikel restaurant Gare du Nord in Rotterdam in betere tijden, op 15 april 2023.