31 mei 2024, update 9 juni 2024
Vanaf de elektrificatie van het traject in 1985 wordt de reguliere treindienst tussen Liège en Maastricht uitgevoerd met Belgische treinstellen. Vier decennia rijden vooral MS80-83 treinstellen tussen beide steden. De reguliere stoptreindienst moet in 2018 worden vervangen door de Drielandentrein. Het Belgische materieel wordt hierbij vervangen door de multicourante treinstellen van het type FLIRT 3 van Arriva. Door verschillende oorzaken is de start van de Drielandentrein hierna uitgesteld tot juni 2024. Door wateroverlast is het traject echter half mei dat jaar gesloten voor herstelwerkzaamheden en lijkt het Belgische materieel onverwacht al voor het laatst in Maastricht te zien geweest. De start van de Drielandentrein is echter met enkele weken uitgesteld.
Als onderdeel van de geplande internationale verbinding tussen Parijs en Noord-Europa is in 1861 de spoorlijn Liège – Maastricht van de S.A. de chemin de fer de Liège a Maestricht et ses extensions, kortweg LM, in gebruik genomen. Hoewel de eerste ambities van de lijn nooit zijn waargemaakt, blijft de dertig kilometer lange verbinding een belangrijke schakel in het internationale spoorwegvervoer. De eerste volledig dubbelsporige spoorlijn van Nederland is sinds juni 1985 elektrisch berijdbaar.
De reguliere stoptreindienst tussen Maastricht en Liège wordt tot dan ruim dertig jaar uitgevoerd Plan X-materieel van NS. Na de elektrificatie wordt de treindienst overgenomen door Belgische treinstellen. Hierbij zijn voornamelijk MS80-83 treinstellen te zien, enkele periodes afgewisseld met klassieke motorstellen. Ook de intercitytreinen die tussen december 2006 en december 2011 tussen Maastricht en Brussel rijden, bestaan uit Belgische locomotieven en rijtuigen.
Van Breaks naar Flirts
De laatste jaren rijden vrijwel alleen MS80-83 treinstellen de uurdienst tussen Liège en Maastricht. De reguliere stoptreindienst moet in 2018 worden vervangen door de Drielandentrein die tussen Liège, Maastricht en Aachen gaat rijden. Het Belgische materieel wordt hierbij vervangen door de multicourante treinstellen van het type FLIRT 3 van Arriva. Door verschillende oorzaken gaan de treinen alleen tussen Maastricht en Aachen rijden en is de start van de Drielandentrein op het baanvak Liège – Maastricht jarenlang uitgesteld.
Op 9 juni 2024 moeten de treinstellen van Arriva de treindienst tussen Liège en Maastricht daadwerkelijk overnemen. Hevige regenval zorgt op 18 mei 2024 echter onder andere in Belgisch en Nederlands Limburg en de provincie Luik voor veel overlast en schade. Ook de spoorlijn tussen Maastricht en Visé komt gedeeltelijk onder water te staan. Hierbij is een deel van de ballast weggespoeld en raken technische installaties beschadigd. In België moeten zelfs enkele stukken spoor compleet vervangen worden. De Belgische spoorbeheerder Infrabel verwacht dat de treinen op maandag 3 juni 2024 weer kunnen gaan rijden. Hierna zou nog enkele dagen Belgisch materieel op de verbinding moeten rijden.
Uitstel afscheid NMBS-materieel
Op 31 mei wordt bekend dat het herstel van de wateroverlast meer tijd vergt dan verwacht. Het treinverkeer kan hierdoor op z’n vroegst pas op zondag 16 juni weer hervat worden. Hierdoor lijkt het dat de treinstellen van de NMBS onverwacht al op 17 mei 2024 voor het laatst in de reizigersdienst naar Maastricht zijn ingezet. De start van de Drielandentrein is echter uitgesteld tot 30 juni 2024 waardoor nog twee weken Belgische treinstellen in Maastricht te zien zijn. Hierna komt alleen via de stoptreindienst tussen Roosendaal, Antwerpen en Puurs nog Belgisch reizigersmaterieel in Nederland.
De stroptreindienst tussen Maastricht en België is bijna vier decennia voornamelijk uitgevoerd door MS80-MS83 treinstellen van de NMBS. De 140 treinstellen, ook bekend onder de bijnaam Break, komen als tweedelige stellen tussen 1981 en 1985 in dienst en zijn tien jaar later verlengd tot driewagenstel. In eerste instantie rijden ze in de Bordeauxrode NMBS-huisstijl. In de jaren ’90 krijgen ze de zogenaamde Memling-kleurstelling. Tussen 2009 en 2020 zijn de stellen gemoderniseerd en in de lichtgrijze ‘New Look’-huisstijl geschilderd. Hoewel ze oorspronkelijk als stoptreinmaterieel zijn bedoeld, rijden ze zowel stop- als sneltreindiensten verspreid over heel België.
Op de foto boven dit artikel rijdt NMBS-treinstel 398 in Memling-kleurstelling op 10 september 2015 als stoptrein van Maastricht naar Hasselt Maastricht Randwyck binnen. De treinstellen, met de bijnaam Break, rijden met enkele onderbrekingen bijna vier decennia de treindienst tussen Maastricht en België. In deze periode hebben ze drie verschillende huisstijlen gehad.