3 mei 2025

In december 2023 neemt Keolis de exploitatie van de zogenaamde Kippenlijn over van Connexxion. Bij de overname van de exploitatie door Keolis blijven de vaste zeven treinstellen de dienstregeling tussen Amersfoort en Ede-Wageningen uitvoeren. In de periode 2025-2027 krijgen de stellen een flinke opknapbeurt waarbij ze onder andere een compleet nieuw interieur en een toilet krijgen. De huisstijl van het vroegere merk Valleilijn maakt hierbij plaats voor die van RRReis.

Aan het begin van de 21e eeuw neemt de provincie Gelderland de verantwoordelijkheid voor het treinverkeer tussen Amersfoort en Ede-Wageningen over van het Rijk. Hoewel de provincie plannen heeft om met tweesysteemtrams via een nieuw aan te leggen tramlijn door te rijden naar Wageningen, zijn de treindienst en de busverbinding tussen Ede en Wageningen uiteindelijk alleen administratief samengevoegd tot één hoogwaardige OV-verbinding. De verbinding krijgt een eigen huisstijl en merknaam: de Valleilijn.

Nieuwe naam, nieuwe treinen

Terwijl de exploitatie van de busverbinding naar Syntus gaat, wint Connexxion de aanbesteding voor de treindienst. De vervoerder bestelt in april 2006 bij Fahrzeugtechnik Dessau vijf treinstellen van het nieuwe type Protos. Een half jaar later levert fabrikant eerst een prototype af.

Na een uitgebreid testprogramma levert de fabrikant de vijf treinstellen voor de Valleilijn. Reizigers zijn nauw betrokken bij de indeling van de stellen. Dit resulteert in aparte zones voor forensen en scholieren. Laatstgenoemde doelgroep krijgt twee afdelingen met de bijnaam ‘Dance Vallei’. In één coupé zijn de banken langs de zijwanden geplaatst. Het tweede deel is ingericht met klapzittingen en statafels. Ook zijn er plannen voor een frisdrank- en snoepautomaten en grote beeldschermen waarop muziekzenders te zien zijn. Deze schermen en het verdere gebruik van de naam blijven, onder andere na protest door de organisatie van Dance Valley, achterwege.

Aan het andere uiteinde van de trein komt een afgesloten eerste klasse afdeling met zestien zitplaatsen met laptopaansluitingen. In het midden komen normale reizigersafdelingen met stoelen in vis-a-vis opstelling. De treinstellen kennen geen toiletten. Terwijl de kleuren van het interieur verwijzen naar de grondsoorten van de Gelderse Vallei, krijgen de stellen aan de buitenzijde de blauwe Valleilijn-huisstijl.

Via GTW naar FLIRT3

Connexxion zet de vijf Protos-treinstellen vanaf de tweede helft van 2007 in. Het is dan nog de bedoeling ook het prototype gelijk te maken aan de overige stellen. In de tussentijd huurt Connexxion regelmatig één of meer overbodige Plan V-treinstellen van NS. In 2012 ziet de vervoerder definitief af van de ombouw van het treinstel en bestelt als aanvulling op het materieelpark een driewagenstel van het type GTW.

Omdat nieuwe regelgeving geen nieuwe GTW-treinstellen in Nederland toelaat, besluit Connexxion enkele jaren later ter versterking van het materieelpark twee driedelige FLIRT-treinstellen aan te schaffen. GTW-treinstel 5037 gaat in december 2016 over naar Arriva. In afwachting van de nieuwe treinstellen zet Connexxion twee dieseltreinstellen van Hermes op de Valleilijn in. Het duo is in februari 2018 vervangen door de nieuwe FLIRT-treinstellen 5038 en 5039.

Valleilijn wordt RRReis

In december 2023 neemt Keolis de exploitatie van de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen over van Connexxion. Net als alle andere nieuwe concessies in Flevoland, Gelderland en Overijssel valt de verbinding voortaan onder de merknaam RRReis. Bij de overname van de exploitatie neemt Keolis ook de zeven treinstellen van Connexxion over. In de periode 2025-2027 krijgen de stellen één voor één een flinke opknapbeurt.

Hierbij krijgen de vijf Protos-treinstellen voor het eerst een toilet en krijgen alle treinstellen nieuwe stoelen, stopcontacten en nieuwe informatieschermen. Zowel van binnen als van buiten krijgen de treinstellen de RRReis-huisstijl.

In mei 2025 wordt het eerste treinstel in de werkplaats van Brouwer Technology in Roosendaal in behandeling genomen. Het is de bedoeling dat het gemoderniseerde treinstel in het najaar van 2025 weer op de baan verschijnt. De overige zes treinstellen worden hierna telkens in een tijdsbestek van 2-4 maanden vernieuwd.

FLIRT-treinstel 5038 rijdt op 30 november 2019 als stoptrein van Amersfoort naar Ede-Wageningen bij Meulunteren.

Voor de decentralisatie van de treindienst zet NS al vanaf begin jaren 1970 Plan V-treinstellen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen in. Omdat de nieuwe Protos-treinstellen bij de overname van de exploitatie door Connexxion in december 2006 nog niet gereed zijn, huurt de vervoerder eveneens enkele Plan V-treinstellen. De 836-840 krijgen hiervoor over de onderste helft van de zijwanden blauwe stickers in de huisstijl van de Valleilijn. Vanaf september 2007 zet de vervoerder de eigen Protos-treinstellen in. Omdat een materieelpark van vijf stellen regelmatig te klein blijkt, keert Plan V 840 in het voorjaar van 2008 enkele maanden terug op de verbinding. In oktober dat jaar gaat de 867 bij Connexxion rijden. Ook de 844 rijdt enkele maanden op de Valleilijn. Wanneer de 867 eind 2011 aan revisie toe is, koopt Connexxion treinstel 919. Het treinstel krijgt over de gehele zijwand een blauwe bestickering. In juni 2013 rijdt de 919 voor het laatst. In 2025 herhaalt de geschiedenis zich wanneer Keolis een beroep doet op het Plan V-treinstel 904 van de 2454 Crew. Het treinstel is nodig wanneer de zeven treinstellen van de vervoerder in de periode 2025-2027 gemoderniseerd worden. Vanaf mei 2025 is het treinstel tussen Amersfoort en Barneveld Zuid te zien.

Meer informatie en updates over de vernieuwing van het materieelpark op de speciale pagina Valleilijn wordt RRReis op rrreis.nl

Hierboven enkele beelden van het vernieuwde interieur en daaronder een Protos-treinstel en een FLIRT-treinstel in de nieuwe kleuren van RRReis. Bron: Brandguide.rrreis.nl

Op de foto boven dit artikel nadert Keolis-treinstel 5035 vanuit Ede-Wageningen op 8 maart 2025 eindbestemming Amersfoort Centraal. De naam Valleilijn is inmiddels van de neus verdwenen, maar is nog wel op de zijwanden te zien.