20 juni 2025

Na jaren onderhandelen en voorbereiding gaan in november 2024 de ingrijpende werkzaamheden aan de het verlengstuk van de Betuweroute tussen Emmerich en Oberhausen van start. Terwijl het Nederlandse deel van de goederencorridor tussen de Rotterdamse haven en Genua volledig gescheiden is van het reizigersvervoer, wordt langs het Duitse traject een derde spoor aangelegd. De werkzaamheden hebben 80 weken grote invloed op zowel het goederen- als reizigersvervoer aan beide zijden van de grens. Vanaf 28 juni 2025 is het baanvak Zevenaar – Oberhausen maar liefst 8 weken volledig gesloten.

In de jaren 1980 ontstaan de eerste plannen om de bestaande spoorlijn tussen Dordrecht, Geldermalsen en Elst om te bouwen tot deel van een hoogwaardige goederenlijn tussen de Rotterdamse haven en het Duitse achterland. Om woonkernen te ontzien, onder andere met het oog op veiligheid en geluidshinder en het voorkomen van conflicten met reizigerstreinen is in 1993 besloten een geheel nieuwe spoorlijn aan te leggen. Vijf jaar later begint uiteindelijk de aanleg van de nieuwe Betuwelijn. In 2007 is de Betuweroute, zoals de lijn uiteindelijk is genoemd, in gebruik genomen.

Betuweroute in Duitsland

Even ten oosten van Zevenaar sluit de Betuweroute aan op aloude Rhijnspoorweg naar Duitsland. Voorbij de grens zijn geen verdere aanpassingen gedaan en maken de goederen- en reizigerstreinen gebruik van de klassieke dubbelsporige verbinding naar Oberhausen. Hoewel er in de aanloop naar de verbetering van het noordelijke deel van de Europese goederencorridor tussen de Rotterdamse haven en Genua al plannen zijn voor een derde spoor tussen Zevenaar, Emmerich en Oberhausen, duurt het tot 2015 tot de aanleg voorzichtig van start gaat.

De daaropvolgende jaren zijn al enkele overwegen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen en wordt bij enkele stations al ruimte gemaakt voor de toekomstige situatie. Ook verschijnen op diverse plekken langs de zogenaamde Hollandstrecke de eerste hoge geluidsschermen.

De ’80 weekse’

Op 1 november 2024 gaan de werkzaamheden aan het 70 kilometer lange traject in Duitsland écht van start. In de 80 weken tot en met mei 2026 vinden belangrijke werkzaamheden voor de uitbreiding van twee naar drie sporen tussen Emmerich en Oberhausen plaats. Zo worden onder andere meer dan honderd kunstweken verbouwd of nieuw gebouwd. Ook worden twaalf stations aangepast. Langs het complete traject wordt de beveiliging opnieuw ingericht zodat treinen op kortere afstand van elkaar kunnen rijden. Na de ’80 weekse’ is het traject echter nog niet compleet driesporig.

Van de 80 weken is de spoorlijn in Duitsland in totaal twintig weken volledig gestremd. Die periode wordt het goederenvervoer met name via de Brabantroute en Bad Bentheim omgeleid. De ICE tussen Amsterdam en Frankfurt rijdt via Venlo. De regionale treinen vanuit zowel Arnhem als Venlo naar Duitsland worden vervangen door bussen. Laatstgenoemde treindienst is geschrapt om ruimte te maken voor de vele omgeleide treinen. In de weekenden rijdt de RE13 tussen 9:00u en 20:00u wel.

In de 60 weken dat op één of meer delen van de spoorlijn één van de twee sporen gestremd is, gaat het reizigersvervoer zoveel mogelijk door, al dan niet met een aangepaste dienstregeling. Ook een deel van de goederentrein rijdt dan de normale route via Emmerich. Daarnaast worden dagelijks zo’n tien tot vijftien treinen via Venlo of Bad Bentheim omgeleid.

8 weken Totalsperrung

Na een aantal weken in november 2024 en februari en april 2025 en een aantal weekenden gaat het spoor tussen Zevenaar en Oberhausen op 28 juni 2025 maar liefst acht weken op slot. Het is hiermee de langste ‘Totalsperrung’ tijdens de ’80 weekse’. Tot en met 24 augustus wordt vooral ten zuiden van Wesel gewerkt aan de bruggen over de Lippe en het Wesel-Datteln-Kanal en het viaduct van de A3 over de sporen bij Oberhausen. Ook zal, net als tijdens eerdere buitendienststellingen, een aantal perrons worden vernieuwd.

Op de foto boven dit artikel is E-loc 193 520 van SBB Cargo op 30 mei 2025 bij Haldern met een containertrein onderweg naar Nederland. Bij het dorp zijn de werkzaamheden aan het derde spoor in volle gang. Haldern is echter de enige plaats tussen Mehrhoog en de Nederlandse grens waar de bouwwerkzaamheden van start zijn gegaan. In de andere gemeenten zijn de bouwvergunningen nog altijd niet rond en vinden alleen kleine voorbereidende werkzaamheden plaats.