In de zomer van 2022 introduceert de Duitse regering als compensatie voor de hoge brandstofprijzen een maandabonnement voor het regionale openbaar vervoer voor slechts 9 euro. Het zogenaamde 9-Euro-ticket wordt in drie maanden maar liefst 52 miljoen keer verkocht. Het grote succes kost de regering maar liefst 2,5 miljard euro. Desondanks wordt in de daaropvolgende maanden aan een opvolger gewerkt. In oktober 2022 wordt bekend dat in 2023 een nieuwe maandkaart beschikbaar komt voor alle regionale treinen, trams, bussen en metro. De prijs bedraagt voortaan 49 euro.

In de juni, juli en augustus 2022 kunnen Duitse reizigers voor slechts 9 euro per maand met alle bussen, trams metro’s en regionale treinen door het hele land reizen. De maandkaarten zijn door de Duitse overheid ingevoerd als compensatie voor de hoge brandstofprijzen. In totaal zijn in drie maanden 52 miljoen zogenaamde 9-Euro-tickets verkocht. Door de introductie van het ticket laten Duitsers én toeristen vaker de auto staan. De meeste ritten worden echter gemaakt door mensen die toch al regelmatig van het OV gebruik maken. Volgens de vereniging van transportbedrijven, VDV, leidt het ticket tot een miljard extra reizen per maand. De keerzijde van het grote succes is dat treinen op verschillende trajecten regelmatig overvol zijn. In de zomer is het percentage vertraagde treinen op het Duitse spoor bovendien aanzienlijk toegenomen. Daarnaast kosten de tickets de overheid uiteindelijk zo’n 2,5 miljard euro.

Desondanks kijkt de regering na het succes van het 9-Euro-ticket naar een vergelijkbare permanente opvolger. Op 13 oktober 2022 wordt bekend gemaakt dat in 2023 een nieuwe voordelige maandkaart wordt geïntroduceerd. Het nieuwe ticket kost 49 euro. Net als het 9-Euro-ticket is de nieuwe maandkaart geldig in alle regionale treinen, bus, tram en metro. Kinderen tot en met zes jaar kunnen gratis blijven reizen. Bovendien krijgen de grote steden een optie om het abonnement voor een lagere prijs aan te bieden aan jongeren, studenten en mensen met lagere inkomens.

Het is de bedoeling dat het nieuwe ticket vanaf 1 januari 2023 te koop is. Voor die tijd moet er echter wel overeenstemming tussen de landelijke regering en de deelstaten zijn over de financiering.

De RB61 Hengelo - Bielefeld is de enige trein waar het 9-Euro-ticket officieel ook in Nederland geldig is. Op 7 juli 2018 rijdt treinstel 4.04 van Eurobahn onderweg van Hengelo naar Bielefeld het station van Bad Bentheim binnen.

Het goedkope maandabonnement is ook handig voor Nederlanders die in een maand enkele dagen in Duitsland zijn. Het ticket is echter officieel pas vanaf de landsgrens geldig. Voor de rit tot aan de grens is dus nog wel een treinkaartje nodig. De Duitse grensstations Weener, Gronau, Elten en Herzogenrath zijn eventueel nog met de OV-chipkaart bereikbaar. Bovendien gelden bij sommige grensbaanvakken uitzonderingen voor 9-Euro-Ticket. Zo mag het ticket gebruikt worden in de RB61 van Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim. Daarnaast zijn de tickets in Nederland geldig in de bussen van het Aachener Verkehrsverbund. Het is niet duidelijk of in 2023 meer grensbaanvakken volgen. 

Op de foto boven dit artikel vertrekken DB Regio treinstellen 643 068 en 643 059 op 8 oktober 2022 als stoptrein van Enschede naar Münster Hbf uit Gronau.