Op 30 oktober 2021 vindt de jaarlijkse Vriendenrit van de Vrienden van het Spoorwegmuseum plaats. Dit jaar maken museumhondekoppen 386 van het Spoorwegmuseum en 766 van de Stichting Hondekop een rit van het museum naar Coevorden. Het is voor het eerst sinds de buitendienststelling van het laatste Materieel ’54 in 1996 dat beide rijvaardige museumstellen een gezamenlijke rit met publiek maken.

Op 12 januari 1996 gaan de laatste treinstellen van het Materieel ’54 bij NS buiten dienst. Zowel treinstel 386 als 766 rijden die dag hun laatste ritten. Tweewagenstel 386 is toegewezen aan het Spoorwegmuseum en wordt op de Watergraafsmeer gestald. De 766 blijft via de speciaal opgerichte Stichting Mat’54 Hondekop-Vier door een groep liefhebbers bewaard en is hiermee het eerste en nog altijd enige museale vierwagenstel in Nederland. Terwijl de 766 in de loop der jaren in verschillende uitvoeringen diverse ritten maakt, duurt het tot 2005 tot het museum de 386 opknapt. In het voorjaar is het treinstel  in de originele groene kleurstelling geschilderd. Voor de overbrenging van de werkplaats in Tilburg naar die in Amsterdam mag de dan eveneens groene 766 het transport verzorgen. Het Spoorwegmuseum heeft uiteindelijk maar plek voor één van de rijtuigen. Terwijl de ABDk half mei 2005 in het museum wordt neergezet, is de Bk elders opgeborgen.

Tegen de verwachtingen in is de 386 in oktober 2007 alweer gecompleteerd voor filmopnamen over de treinkapingen. Ook hierna blijft het treinstel één geheel. Anderhalf jaar later is de 386 weer rijvaardig gemaakt. Ook hierbij mag de dan gele 766 één van de transporten verzorgen. Vanaf begin 2009 rijdt de 386 diverse ritten, waaronder de bekende Heimwee Expres. In 2016 krijgt het complete treinstel een vaste plek in het Spoorwegmuseum en wordt het niet langer ingezet. In augustus 2020 komt de 386 echter weer op de baan. Hoewel er plannen zijn om met de verschillende soorten stroomlijnmaterieel enkele gezelschapsritten te rijden, blijft het vanwege de coronamaatregelen slechts bij enkele conditieritten.

Op 30 oktober 2021 rijdt de 386 samen met de 766 voor het eerst gezamenlijk een gezelschapstrein. Die dag rijden de stellen de jaarlijkse vriendenrit van de Vrienden van het Spoorwegmuseum. Het duo hierbij vanuit het museum via Harderwijk naar Coevorden en via Deventer en Apeldoorn weer terug. Het is voor het eerst sinds januari 2009 dat beide rijvaardig bewaarde hondekoppen gekoppeld rijden. Bovendien is het de eerste gezamenlijke rit met publiek sinds de buitendienststelling van het Materieel ’54.

Op de foto boven dit artikel zijn de 386 en 766 bij Beerze op de terugweg naar het Spoorwegmuseum. Op de foto hieronder de ‘lange’ hondekoptrein bij vertrek van het regenachtige museumterrein. Het duo passeert hierbij het Plan E-rijtuig van het museum.

Het is tot na de eeuwwisseling lang niet vanzelfsprekend dat het Spoorwegmuseum complete treinstellen bewaart. Vooral dankzij Stibans blijven nog enkele vertegenwoordigers van diverse materieelsoorten behouden. Uiteindelijk belanden deze treinstellen alsnog in het Spoorwegmuseum. Hondekop 386 is het eerste treinstel dat sinds Dieseldrie 27 in 1968 rechtstreeks naar het museum gaat.

Het Materieel ’54 is, losse rijtuigen buiten beschouwing gelaten, bovendien het eerste reizigersmaterieel waarvan meerdere exemplaren (rijvaardig) bewaard blijven.

Rond het middaguur komt de 766 in het museum aan en zijn de stellen voor het eerst sinds 2009 weer gecombineerd.
De 766 en 386 na aankomst in Deventer. De treinstellen gaan hierna op het goederenemplacement aan de kant om even later aan de terugreis naar Utrecht te beginnen.