25 januari 2024, update 27 februari 2024
Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Onder de naam GreenCityTrip rijdt de trein sinds oktober 2021 afwisselend naar diverse Europese steden. In november 2023 kondigt Flywise Travel onder de naam GoVolta nieuwe dagtreinen vanuit Amsterdam naar Parijs, Berlijn en Basel aan. De nieuwe treindiensten moeten in mei 2024 van start gaan en betekenen met terugwerkende kracht in december 2023 alweer het einde van GreenCityTrip.
In mei 2021 keert met de Nightjet na bijna vijf jaar de reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Bijna een half jaar later start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf 15 oktober 2021 vertrekt onder de naam GreenCityTrip vanuit Breda elke vijf dagen een slaaptrein naar verschillende bestemmingen als Praag, Wenen, Milaan en Venetië.
Bij de start van het nieuwe seizoen in mei 2022 rijden de treinen van GCT in samenwerking met reisorganisatie TUI en is het vertrekstation Amsterdam Centraal. Dat seizoen zijn flink wat nieuwe bestemmingen aan de agenda toegevoegd. De trein van GCT rijdt in het daaropvolgende wintersportseizoen wekelijks als TUI Ski Express naar verschillende Oostenrijkse wintersportplaatsen. Vanaf het voorjaar van 2023 rijdt de GreenCityTrip vanwege de flink gestegen kosten min of meer noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag.
Op 15 november 2023 doet Flywise Travel bij de ACM een aanvraag voor een aantal reguliere dagtreinen. Het bedrijf wil onder de naam GoVolta vanaf mei 2024 eenmaal per dag vanuit Amsterdam naar Berlijn en Parijs rijden. Ook staat driemaal per week een trein van Amsterdam naar Basel op het programma. De treinen zijn tussen bestaande dienstregelingen ingepland en doen zowel over de rit naar Berlijn als Parijs maar liefst acht uur. De rit naar Basel gaat ruim tien uur duren. GoVolta wil dan ook voornamelijk concurreren met een aanzienlijk lagere ritprijs. Ook komen er, net als bij GreenCityTrip, diverse acties met andere bedrijven. Uiteindelijk wil GoVolta komende jaren op zo’n twintig routes directe dagtreinen aanbieden. Hierbij gaat het niet alleen om treinen vanuit Nederland maar ook bijvoorbeeld tussen België, Frankrijk en Duitsland.
Tegelijkertijd met de introductie van GoVolta besluit Flywise Travel te stoppen met het merk GreenCityTrip. De slaaptreinen zijn door de hogere personeelskosten en de lagere capaciteit relatief een stuk duurder dan treinen die overdag rijden. Het het staken van de GCT komt ruim twee jaar alweer een einde aan de kostbare slaaptreinen en de korte revival van de klassieke reisbureautrein. De laatste slaaptrein van GCT blijkt uiteindelijk op 18 december 2023 in alle stilte vanuit Praag in Nederland aangekomen te zijn.
Update: Op 27 februari 2024 wordt bekend dat de trein van GreenCityTrip inderdaad niet meer rijdt, maar het bedrijf wel blijft bestaan en voortaan reizen aanbiedt voor de treinen van European Sleeper. Lees meer via: European Sleeper en GreenCityTrip gaan samen verder
De rijtuigen van GreenCityTrip worden in het wintersportseizoen gebruikt voor de TUI Ski Express. Dit betekent dat de GCT half december 2023 zonder verdere aankondiging al voor het laatst heeft gereden. Terwijl de Facebookpagina al sinds juni 2023 niet meer is geüpdatet, staat de website van GCT nog volledig online. Hier staat niets vermeld over het stoppen van de trein, maar er zijn ook geen reizen meer te boeken.
Lees het volledige interview met GoVolta-oprichter Hessel Winkelman over de start van de nieuwe dagtreinen en het einde van GreenCityTrip op change.inc.
Hierboven een weergave van de korte tijdslijn van GreenCityTrip.
Op de foto boven dit artikel wordt de GreenCityTrip van Wenen naar Breda op 6 maart 2022 door SBB Cargo-Vectron 193 531 gereden. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor al het treinverkeer zijn gesloten en GCT toch de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden. Op de foto de trein bij Niftrik.