Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Onder de naam Green City Trip maakt de trein tot eind maart 2022 elke vijf dagen vanuit Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Arnhem afwisselend ritten naar onder andere Praag, Wenen, Milaan en Venetië. Bij de start van het nieuwe seizoen in mei 2022 krijgt de trein negen nieuwe bestemmingen en wordt de vertragingsgevoelige route door Nederland ingekort tot Amsterdam.

In mei 2021 keert met de Nightjet van NS en ÖBB na bijna vijf jaar de reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Bijna een half jaar later start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf 15 oktober 2021 vertrekt onder de naam Green City Trip vanuit Breda elke vijf dagen een trein naar verschillende bestemmingen. De trein stopt in Nederland onderweg op Rotterdam Centraal, Den Haag HS, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Volgens een vooraf bepaald schema rijdt de trein afwisselend naar Praag, Wenen en via Innsbruck naar Milaan, Verona en Venetië. Bij de reis zijn naast twee overnachtingen ín de trein ook twee overnachtingen in een hotel inbegrepen. Zo kunnen drie dagen in de plaats van bestemming doorgebracht worden. Het vertrek vanuit Breda is niet alleen omdat Flywise Travel hier gevestigd is, maar ook om de Belgische markt te kunnen bedienen.

De trein van Green City Trip bestaat uit zestien Duitse rijtuigen. Acht couchettes met zes slaapplaatsen per coupé, zes couchetterijtuigen met plek voor vier personen per coupé en twee rijtuigen met tweepersoons slaapcabines. Voor diverse extra’s als beddengoed en ontbijt moet extra betaald worden. TCS least voor het rijden van de trein doorgaans een locomotief uit de Baureihe 189. In de loop der tijd verschijnen ook andere locomotieven voor de trein. De schoonmaak en bevoorrading van de trein vindt plaats in Eindhoven.

Vooral door de werkzaamheden aan de spoorlijn Arnhem – Oberhausen moet de trein regelmatig uitwijken naar de grensovergangen bij Venlo en Oldenzaal. Om ook de stop in Arnhem te maken, rijdt de trein vaak via een grote omweg door Nederland. Wanneer de trein gebruikmaakt van de grensovergang bij Venlo komt de trein zo uren na vertrek uit/voor aankomst in Breda, tweemaal door Noord-Brabant. De omweg zorgt niet alleen voor grote vertraging bovenop de lange rit, maar ook dat reizigers kiezen voor een eigen alternatief om naar Breda te reizen. Vanwege de vele omleidingen, de hoge vertragingsgevoeligheid en het feit dat de trein door het gebruik van zware locomotieven maar met maximaal 100 km/u door Nederland mag rijden, besluit Green City Trip bij de start van het nieuwe seizoen in mei 2022 de trein vanaf Amsterdam te laten rijden. Utrecht Centraal blijft over als enige vaste tussenstop. Door het laten vervallen van de stop in Arnhem, kan de trein bij werkzaamheden en calamiteiten eenvoudig omgeleid worden naar één van de andere grensovergangen.

De laatste Green City Trip van het eerste seizoen vertrekt op 26 maart vanuit Breda naar Venetië. Na een onderhoudsbeurt begint op 25 mei het seizoen 2022-2023 en rijdt de trein vanuit Amsterdam opnieuw naar de meeste steden uit het eerste seizoen. Daarnaast zijn negen nieuwe bestemmingen aan de agenda toegevoegd: Malmö en Göteborg in Zweden, de Deense hoofdstad Kopenhagen, Florence, Bologna, Bolzano en Como in Italië en de Oostenrijkse steden Salzburg en Linz. In het nieuwe seizoen is het bovendien mogelijk om treintickets zonder hotelovernachting te boeken.

Green City Trip betekent min of meer de revival van de zogenaamde reisbureautrein. Verschillende reisorganisaties bieden de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog frequent rijdende treinen naar verschillende Europese vakantiebestemmingen aan. Bekende namen zijn de Zon-Express naar Zuid-Frankrijk en de Bergland Express naar de Alpen. Met de opkomst van het particuliere autobezit en  goedkopere vliegreizen neemt de belangstelling in de jaren ’70 snel af. Toch duurt het nog tot 2005 tot de laatste klassieke reisbureautrein is opgeheven. Hierna resteren alleen nog enkele chartertreinen als de jaarlijkse Alpen expressen naar de wintersportgebieden. Door de groeiende afkeer tegen de milieubelasting van het vliegverkeer is de internationale trein als duurzaam alternatief over de langere afstand sinds enige jaren weer aan een opmars bezig. Zo gaat naast de genoemde treinen in de loop van 2022 ook de European Sleeper vanuit België via Nederland naar Berlijn en Praag rijden.

De bestemmingen van de Green City Trip voor het seizoen 2022-2023

Lees meer op greencitytrip.nl

Update: Op 3 mei 2022 wordt bekend dat reisorganisatie TUI gaat samenwerken met Green City Trip. Lees meer in het artikel op travmagazine.nl

Op de foto boven dit artikel: wordt de Green City Trip van Wenen naar Breda op 6 maart 2022 door SBB Cargo-Vectron 193 531 gereden. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor al het treinverkeer zijn gesloten en GCT toch de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden. Op de foto de trein bij Niftrik.