18 oktober 2024

Na een kort avontuur met slaaptreinen kondigt Flywise Travel in 2023 onder de naam GoVolta nieuwe goedkope, maar trage dagtreinen vanuit Amsterdam naar verschillende Europese steden aan. In oktober 2024 wordt bekend dat de GoVolta in september 2025 start met een trein naar Berlijn. De vervoerder geeft aan dat treinen naar Basel en Kopenhagen mogelijk al in de daaropvolgende weken gaan rijden. Ook wordt bekend dat de vervoerder vanaf 2027 treindiensten naar Brugge, Frankfurt en Hamburg wil aanbieden.

In oktober 2021 start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf die maand vertrekt onder de naam GreenCityTrip ongeveer wekelijks een slaaptrein naar afwisselende Europese bestemmingen.

Van GreenCityTrip naar GoVolta

Vanaf het voorjaar van 2023 rijdt de GreenCityTrip vanwege de flink gestegen kosten min of meer noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag. Aan het eind van het jaar rijden de treinen van GCT voor het laatst. Het merk en de website blijven bestaan, maar passagiers reizen voortaan met de slaaptrein van European Sleeper.

Intussen doet Flywise Travel in november 2023 bij de ACM een aanvraag voor een aantal internationale dagtreinen. Het bedrijf wil onder de naam GoVolta vanaf mei 2024 vanuit Amsterdam dagelijks naar Berlijn en Parijs rijden. Ook staat driemaal per week een trein van Amsterdam naar Basel op het programma. Later zijn ook Kopenhagen en München als bestemming aan de aanvraag toegevoegd.

De nieuwe treinen zijn tussen bestaande dienstregelingen ingepland en hebben hierdoor aanzienlijk langere reistijden dan de reguliere verbindingen. GoVolta wil dan ook voornamelijk concurreren met een aanzienlijk lagere ritprijs. Ook komen er, net als bij GreenCityTrip, diverse acties met andere bedrijven.

Wijziging van de plannen

In eerste instantie wil GoVolta in mei 2024 gaan rijden. Door ‘onenigheid met de onderaannemer’ is Flywise genoodzaakt om de start uit te stellen. Omdat in Nederland, buiten Train Charter Services, geen andere licentiehouder voor treindiensten in het kader van open toegang beschikbaar is, wil Flywise zelf vervoerder worden. De initiatiefnemers mikken hierna op een start van de treindiensten in het tweede kwartaal van 2025. Voor de zomer moeten de eerste dagelijkse treinen naar Berlijn en Kopenhagen gaan rijden. De treinen naar Basel moeten enkele maanden later volgen. De treindienst naar Parijs is tot nader order uitgesteld. Uiteindelijk wil GoVolta op zo’n twintig routes directe dagtreinen aanbieden. Hierbij gaat het niet alleen om treinen vanuit Nederland maar ook bijvoorbeeld tussen België, Frankrijk en Duitsland.

Trein naar Berlijn van start

Begin oktober 2024 wordt bekend dat GoVolta in september 2025 start met een dagelijkse trein tussen Amsterdam en Berlijn. Met de geplande dienstregeling is de trein zo’n acht uur onderweg, twee uur langer dan de reguliere IC Berlijn van NS International en DB. De vervoerder wil enkele weken later ook starten met de geplande treinen naar Kopenhagen en Basel. Eind januari 2025 worden meer details als de dienstregeling bekend en gaat de de kaartverkoop van start.

Meer treindiensten

Medio oktober 2024 wordt bekend dat GoVolta een extra reeks treindiensten bij de ACM heeft aangevraagd. De vervoerder wil vanaf april 2026, uiterlijk januari 2027 vanuit Amsterdam ook treinen aanbieden naar Brugge, Frankfurt en Hamburg. De treinen moeten op alle drie de verbindingen twee keer per dag in beide richtingen gaan rijden. De treinen zijn een aanvulling op de in november 2023 door Flywise Travel en GoVolta gemelde diensten.

Met het oog op de zogenaamde Open Toegang op het Europese spoorwegnet melden diverse vervoerders zich in 2023 voor lucratieve verbindingen bij de ACM. In het voorjaar doen Arriva, FlixTrain en Qbuzz al aanvragen voor verschillende internationale treinverbindingen. Zo wil Arriva een rechtstreekse treindienst tussen Groningen en Parijs opstarten en FlixTrain wil tussen Amsterdam en Oberhausen gaan rijden. Qbuzz wil vanuit Amsterdam treinen aanbieden naar Parijs, Berlijn en Frankfurt. In november 2023 meldt ook Heurotrain zich bij de ACM. De nieuwe speler wil vanaf december 2027 rechtstreekse frequente treindiensten vanuit Amsterdam naar Londen en tParijs aanbieden. Door het aanmelden van de andere vervoerders is ook NS genoodzaakt zich te melden voor de uitvoering van internationale treindiensten. De vervoerder wil, net als nu, met partners als DB en Eurostar treinen naar Parijs, Londen, Berlijn, Frankfurt en Wenen blijven rijden. Inmiddels heeft FlixTrain aangegeven voorlopig niet naar Nederland te komen en lijkt alleen GoVolta echt door te pakken.

Bekijk hier de melding van de ACM

Bekijk hier de dienstregelingen van alle geplande treinen van GoVolta

De website van GoVolta is nog altijd niet in de lucht

De foto boven dit artikel ter illustratie de GreenCityTrip van Wenen naar Breda die op 6 maart 2022 bij Niftrik door SBB Cargo-Vectron 193 531 gereden. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor het treinverkeer zijn gesloten en GCT dan nog de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden.