20 augustus 2024
Met de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein in vijf jaar van NS en ÖBB, zien ook commerciële partijen brood in de revival van de slaaptrein. Eén van de partijen is het Belgisch-Nederlandse European Sleeper dat sinds mei 2023 met nachttreinen van Brussel via Amsterdam naar Berlijn rijdt. Vanaf maart 2024 rijden de treinen door naar Praag. Begin 2025 laat European Sleeper een tweede trein vanuit Brussel via Utrecht en München naar wintersportbestemmingen Innsbruck en Bolzano en Venetië rijden.
Sinds enkele jaren beleeft het langeafstandsvervoer per trein een ware revival. Zo keert in mei 2021 met de Nightjet van NS en ÖBB na bijna vijf jaar een dagelijkse slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Diezelfde periode maken de Nederlandse bedrijven Flywise Travel, European Sleeper en het Belgische Moonlight Express hun plannen bekend voor frequent rijdende nachttreinen vanuit de Lage Landen naar verschillende Europese bestemmingen. In oktober 2021 start Flywise in samenwerking met Train Charter Services onder de naam Green City Trip met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. European Sleeper en het Belgische Moonlight Express maken enkele maanden eerder bekend samen verder te gaan onder de naam European Sleeper.
European Sleeper van start
Op 25 mei 2023 start Europen Sleeper met de rechtstreekse nachttrein tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De treinen rijden drie keer per week. Door capaciteitsproblemen op het Duitse spoor rijden de treinen vooralsnog niet de geplande laatste etappe tussen Berlijn en Praag.
European Sleeper maakt in eerste instantie gebruik van gehuurde rijtuigen. De komende jaren wil de vervoerder echter investeren in een eigen materieelpark van ongeveer dertig nieuwe of gereviseerde rijtuigen. Deze rijtuigen moeten in 2025-2026 op de baan verschijnen. ES heeft geen eigen locomotieven, maar huurt Train Charter Services in voor het rijden van de treinen. Vanwege de toelating in België en het voorkomen van locomotiefwissels, maakt de vervoerder doorgaans gebruik van een TRAXX-locomotief van de Belgische goederenvervoerder Lineas.
Door naar Praag
Vanaf 25 maart 2024 rijdt European Sleeper door naar Praag. Terwijl de gewenste verbinding na lang wachten van start gaat, richt ES zich inmiddels ook op andere Europese bestemmingen. Zo wil de vervoerder vanaf 2025 vanuit Amsterdam via Brussel naar Barcelona gaan rijden. Deze verbinding is door de Europese Commissie geselecteerd als een van de tien pilotprojecten voor het verbeteren van internationaal treinverkeer. ES verwacht hierbij ondersteuning te krijgen bij het realiseren van de dienstregeling en de financiering van eigen rijtuigen.
Einde GCT en samenwerking met ES
Flywise Travel doet intussen in november 2023 onder de merknaam GoVolta bij de ACM een aanvraag voor een aantal reguliere dagtreinen. Tegelijkertijd lijkt Flywise Travel te stoppen met het merk GreenCityTrip. De laatste slaaptrein van GCT blijkt uiteindelijk op 18 december 2023 in alle stilte vanuit Praag in Nederland aangekomen te zijn.
Twee maanden later wordt bekend dat European Sleeper en GreenCityTrip een samenwerkingsverband zijn aangegaan. Hierbij blijven de treinen van European Sleeper rijden en zijn via GreenCityTrip pakketreizen te boeken. Beide bedrijven blijven zelfstandig, maar kijken intussen ook naar andere samenwerkingsmogelijkheden.
Tijdelijke tweede trein voor European Sleeper
Op 20 augustus 2024 maakt European Sleeper bekend dat ze in het wintersportseizoen van 2025 met een tweede trein gaan rijden. De nieuwe treindienst start, net als de eerste trein, in Brussel, maar buigt in Rotterdam rechtsaf naar Utrecht om vervolgens via Köln en München naar wintersportbestemmingen als Innsbruck en Bolzano te rijden. De eindbestemming is Venetië.
European Sleeper en ook GreenCityTrip mikken hierbij op wintersporters en bezoekers aan het wereldberoemde Venetiaanse carnaval. De nieuwe treindienst start op 5 februari 2025 en gaat in februari en maart tweemaal per week rijden. Tickets zijn vanaf september 2024 te boeken.
De extra trein van European Sleeper is een aanvulling op het sobere aanbod van rechtstreekse treinen naar de wintersportgebieden. Zo rijdt de Alpen Express vanwege een tekort aan beschikbare rijtuigen al niet in het seizoen 2023/2024 en gaat deze trein ook in het seizoen 2024/2025 niet rijden.
De tweede trein van European Sleeper is slechts tijdelijk. Na het wintersportseizoen gaan de rijtuigen weer terug naar de leasemaatschappij. De geplande treindienst naar Barcelona vanwege de complexe regelgeving in de verschillende Europese landen, de hoge kosten van nachttreinverbindingen en het tekort aan geschikte rijtuigen voorlopig niet van start.
Lees meer over tweede trein van European Sleeper in het persbericht van het bedrijf en op vrt.be
Zie ook europeansleeper.eu
Op de foto boven dit artikel rijdt SBB Cargo-Vectron 193 531 bij Niftrik met een trein van GreenCityTrip van Wenen naar Breda op 6 maart 2022. De trein rijdt die dag een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden.