27 februari 2024
Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Onder de naam GreenCityTrip rijdt de trein sinds oktober 2021 afwisselend naar diverse Europese steden. Vanaf 2023 rijden de treinen alleen nog naar Praag. Datzelfde jaar gaat European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn rijden. In maart 2024 gaan deze treinen doorrijden naar Praag. Enkele maanden eerder stopt GCT met de eigen trein om vanaf februari 2024 samen met European Sleeper één slaaptrein aan te bieden.
In mei 2021 keert met de Nightjet na bijna vijf jaar de reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Diezelfde periode maken de Nederlandse bedrijven Flywise Travel, European Sleeper en het Belgische Moonlight Express hun plannen bekend voor frequent rijdende nachttreinen vanuit de Lage Landen naar verschillende Europese bestemmingen. Flywise start in oktober dat jaar in samenwerking met Train Charter Services onder de naam GreeCityTrip met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf 15 oktober 2021 rijdt de slaaptrein vanuit Breda elke vijf dagen naar verschillende bestemmingen als Praag, Wenen, Milaan en Venetië.
Samenwerking GreenCityTrip en TUI
Bij de start van het nieuwe seizoen in mei 2022 rijden de treinen van GCT in samenwerking met reisorganisatie TUI en is het vertrekstation Amsterdam Centraal. Dat seizoen zijn flink wat nieuwe bestemmingen aan de agenda toegevoegd. De trein van GCT rijdt in het daaropvolgende wintersportseizoen wekelijks als TUI Ski Express naar verschillende Oostenrijkse wintersportplaatsen. Vanaf het voorjaar van 2023 rijdt de GreenCityTrip vanwege de flink gestegen kosten min of meer noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag.
Start European Sleeper
Intussen maken het Nederlandse European Sleeper en het Belgische Moonlight Express bekend in de loop van 2022 drie keer per week onder de naam European Sleeper een doorgaande slaaptrein van Brussel via Rotterdam en Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag te laten rijden. Het aanbod moet de daaropvolgende jaren met verschillende Europese bestemmingen worden uitgebreid. Uiteindelijk rijdt de eerste slaaptrein van European Sleeper op 25 mei 2023. De treinen rijden in eerste instantie drie keer per week tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. Vanaf 25 maart 2024 gaan de treinen doorrijden naar Dresden en Praag.
Einde GCT en samenwerking met ES
In november 2023 doet Flywise Travel bij de ACM een aanvraag voor een aantal reguliere dagtreinen. Het bedrijf wil onder de naam GoVolta vanaf mei 2024 vanuit Amsterdam naar Basel, Berlijn en Parijs rijden. Tegelijkertijd met de introductie van GoVolta lijkt Flywise Travel te stoppen met het merk GreenCityTrip. Het bedrijf geeft aan dat slaaptreinen door de hogere personeelskosten en de lagere capaciteit relatief een stuk duurder zijn dan treinen die overdag rijden. De laatste slaaptrein van GCT blijkt uiteindelijk op 18 december 2023 in alle stilte vanuit Praag in Nederland aangekomen te zijn.
Op 27 februari 2024 wordt bekend dat European Sleeper en GreenCityTrip een samenwerkingsverband zijn aangegaan. Hierbij blijven de treinen van European Sleeper rijden en zijn via GreenCityTrip pakketreizen te boeken naar hun voormalige bestemmingen Berlijn, Dresden en Praag. De tickets voor de nachttrein blijven ook beschikbaar via European Sleeper. De pakketreizen van GCT vormen zo een aanvulling op de producten van European Sleeper. Beide bedrijven blijven zelfstandig, maar kijken intussen ook naar andere samenwerkingsmogelijkheden. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over nachttreinen naar nieuwe bestemmingen. Zo wil European Sleeper in 2025 of 2026 starten met een rechtstreekse treinverbinding naar Barcelona.
De start van GreenCityTrip betekent min of meer de revival van de zogenaamde reisbureautrein. Verschillende reisorganisaties bieden de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog frequent rijdende treinen naar verschillende Europese vakantiebestemmingen aan. Naast een treinticket is ook de overnachting ter plekke onderdeel van de zogenaamde pakketreizen. Bekende namen zijn de Zon-Express naar Zuid-Frankrijk en de Bergland Express naar de Alpen. Met de opkomst van het particuliere autobezit en goedkopere vliegreizen neemt de belangstelling in de jaren ’70 snel af. Toch duurt het nog tot 2005 tot de laatste klassieke reisbureautrein is opgeheven. Hierna resteren alleen nog enkele chartertreinen als de jaarlijkse Alpen expressen naar de wintersportgebieden. Door de groeiende afkeer tegen de milieubelasting van het vliegverkeer is de internationale trein als duurzaam alternatief over de langere afstand sinds enige jaren weer aan een opmars bezig. In eerste instantie biedt GreenCityTrip alleen pakketreizen met hotelovernachting. Later zijn ook losse treintickets beschikbaar.
Kijk voor meer informatie op:
Op de foto boven dit artikel wordt de GreenCityTrip van Wenen naar Breda op 6 maart 2022 door SBB Cargo-Vectron 193 531 gereden. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor al het treinverkeer zijn gesloten en GCT toch de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden. Op de foto de trein bij Niftrik.