Op 30 november 2023 tekenen European Locomotive Leasing Group en Siemens Mobility een raamovereenkomst voor de levering van maximaal 200 extra Vectron-locomotieven. De locomotieven worden in verschillende varianten geleverd voor gebruik in zowel passagiers- als goederenvervoer. ELL verhuurt al tien jaar de locomotieven van het type en kan met de nieuwe overeenkomst de vloot uitbreiden tot meer dan 400 exemplaren.

European Locomotive Leasing Group (ELL) en Siemens Mobility tekenen op 30 november 2023 een raamovereenkomst voor de aanschaf van maximaal 200 extra Vectron-locomotieven. Siemens levert de locomotieven in verschillende varianten voor zowel het reizigers- als het goederenvervoer. De eerste zestig exemplaren moeten vanaf 2025 op de baan verschijnen.

ELL is sinds 2013 actief op het Europese spoorwegnet en verhuurt vanaf het begin enkel Vectrons. Met de locomotieven kan ELL verschillende configuraties aanbieden voor grensoverschrijdend transport door heel Europa en hiermee flexibel reageren op de meest gangbare wensen van de klanten. Inmiddels heeft ELL al ruim 200 Vectrons in dienst. De nieuwe raamovereenkomst tussen ELL en Siemens is dan ook al de vierde. Volgens plan heeft de leasemaatschappij in 2027 minimaal 300 Vectrons in dienst en bezit daarmee de grootste Vectron-vloot van Europa. De nieuwe overeenkomst biedt op middellange termijn de mogelijkheid om het materieelpark uit te breiden tot meer dan 400 locomotieven.

Met de nieuwe de raamovereenkomst voegt ELL opnieuw een breed scala aan multisysteemlocomotieven, waaronder de Vectron Dual Mode aan de vloot toe. Door optionele pakketten te bestellen, kan ELL locomotieven eenvoudig aan specifieke eisen en toepassingen voldoen. ELL beschikt inmiddels over een uitgebreid servicenetwerk verspreid over meer dan 30 locaties in heel Europa. Naast de levering van locomotieven komen Siemens en ELL ook overeen dat de fabrikant de leasemaatschappij actief ondersteunt op het gebied van de bediening, onderhoud en service van de voertuigen.

De locomotieven van ELL dragen doorgaans de zwart-groene huisstijl van de leasemaatschappij. Op de zijwanden bevindt zich een groot wit vlak waar de naam van de huurder kan worden weergegeven. Daarnaast zijn diverse locomotieven gedeeltelijk of zelfs compleet bestickerd in speciale thema’s, reclame of de huisstijl van de vervoerder.

Sinds het najaar van 2017 is de Vectron toegelaten in Nederland. Ongeveer een kwart van de locomotieven van ELL is daadwerkelijk geschikt om op het Nederlandse spoorwegnet te rijden. De locs van ELL rijden in Nederland onder andere voor LTE en RTB Cargo. NS Reizigers least de locomotieven vanaf 2020 voor het rijden van de NightJet en de IC Berlijn.

Tijdens het Rail & Road Event 2019 in Blerick is ook ELL Vectron 193 232 te bezichtigen. Blerick, 25 mei 2019.

Siemens levert sinds 2012 de Vectron in verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De locomotieven kunnen voorzien worden van alle gangbare Europese treinbeïnvloedingssystemen. Naast de normaalspoorvariant bouwt de fabrikant ook locomotieven voor andere spoorwijdten. Alle varianten zijn modulair opgebouwd. Hierdoor kunnen de onderhoudskosten laag blijven en zijn ze beschikbaar voor vrijwel elk vervoer. Alle varianten van de Vectron worden gebouwd in de Siemens Mobility-fabriek in München-Allach. Het locomotieftype groeit in enkele jaren uit tot het best lopende locomotiefplatform. De locomotieven zijn momenteel goedgekeurd voor gebruik in 20 Europese landen. De fabrikant heeft inmiddels ruim 2.200 locomotieven van het type verkocht aan 95 klanten.

Op de foto hierboven is ELL-Vectron 193 732 voor RTB Cargo op 17 juli 2021 met de PCC-shuttle even ten zuiden van Arnhem onderweg naar Pernis.

Op de foto boven dit artikel brengt de 193 766 als eerste Vectron van NS op 23 oktober 2020 bij Deventer een IC Berlijn van Bad Bentheim naar Amsterdam Centraal. De rit maakt deel uit van het opleidingsprogramma voor de NightJet. De locomotief verruilt in maart 2021 de kleuren van ELL voor het NS-geel. Ook de exemplaren die later bij NS in dienst komen, krijgen de bekende geel-blauwe huisstijl met groot wit logo. Vanaf december 2023 rijden de locomotieven naast de NightJet ook alle treinen tussen Amsterdam en Berlijn.