Jarenlang staan drie voormalige NS-locomotieven uit de serie 2400 in het Belgische Raeren. In 2016 gaat de 2424 naar de SGB en belandt de 2454 bij de voorloper van de gelijknamige stichting. In de zomer van 2019 haalt een particulier DE-loc 2413 als laatste van het drietal weer naar Nederland. Het blijft lange tijd onbekend wie de locomotief heeft gekocht en waar deze zich bevindt. Na bijna vijf jaar verschijnt echter de website van de Stichting Behoud Alsthom 2400 i.o. online. De stichting aan het doel te hebben de 2413 weer in de originele huisstijl terug te brengen.

Even ten zuiden van Nederland bevindt zich het vervallen spoorwegemplacement van Raeren. Het voormalige Belgische grensstation ligt onder andere aan de zogenaamde Vennbahn. Als spoorlijn vormt het tot de Eerste Wereldoorlog de belangrijkste verbinding tussen Aken en Luxemburg. Bijna 100 jaar later is het de naam van een bekende fietsroute die een groot deel van het tracé volgt. Het emplacement is na het staken van het treinverkeer vrijwel onaangeroerd blijven liggen. Behalve het stationsgebouw, seinhuizen, rails en seinpalen is ook nog rollend materieel aanwezig.

Omdat op het emplacement een bedrijf aanwezig is dat oude locomotieven opknapt, blijft de spoorlijn tussen Eupen en Raeren nog in gebruik. Het bedrijf is enkele keren doorverkocht, maar gaat rond 2010 definitief failliet. De locomotieven die opgeknapt zouden worden, staan sindsdien samen met enkele rijtuigen op het voormalige stationsemplacement. Het complete terrein valt sinds 2014 onder monumentenzorg van de Duitstalige Gemeenschap.

Van Nederland via Frankrijk naar België

Onder het materieel bevinden zich drie ex-NS locomotieven uit de serie 2400: De 2413, 2424 en 2454 gaan in 1990/1991 terzijde zijn samen met 47 andere exemplaren verkocht aan de SNCF. De Franse spoorwegen zetten de locs als serie 62400 in bij de aanleg van diverse hogesnelheidslijnen en later ook in het goederenvervoer.

De genoemde drie locomotieven blijven als laatste uit de reeks tot 2007 in dienst. Het drietal is in mei 2009 overgebracht naar Raeren om hier geschikt gemaakt te worden voor de inzet op het smalspoornetwerk van Senegal. Door het faillissement van het bedrijf dat de locs opknapt, blijven ze, samen met diverse andere locomotieven en rijtuigen onaangeroerd op het voormalige stationsemplacement staan.

…en weer terug naar Nederland

In het voorjaar van 2016 worden twee van de drie 2400-en weer naar Nederland gehaald. In april gaat de 2424 naar de Stoomtrein Goes-Borsele en een maand later gaat de 2454 over naar de Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel in Haarlem. Het duo keert hiermee na bijna 25 jaar terug in Nederland. Voor het behoud van de 2454 is later de Stichting 2454 Crew opgericht. Terwijl de 2424 inmiddels in de originele bruine huisstijl als statisch object in Goes te zien is, is de geel-grijze 2454 weer volop actief in het goederenvervoer.

Intussen haalt een particulier in de zomer van 2019 de, als laatst overgebleven, 2413 weer naar Nederland. Het blijft lange tijd onbekend wie de locomotief heeft gekocht en waar deze zich bevindt. In februari 2024 verschijnt echter de website van de Stichting Behoud Alsthom 2400 i.o. online. Op de website zijn vooralsnog alleen enkele foto’s van het transport te zien. Ook staat op de website dat de stichting het doel heeft de 2413 weer in de originele uitvoering terug te brengen waarin deze op 14 augustus 1954 in dienst komt. In het geval van de 2413 is dit de blauwe huisstijl waarin de eerste 22 exemplaren enkele maanden rondrijden. De 2412 van de VSM is enkele jaren geleden ook in deze huisstijl teruggebracht.

Het is niet de eerste keer dat de 2413 de originele kleurstelling terugkrijgt. Als onderdeel van het afscheid van de locomotiefserie 2400 schildert de NVBS de loc in 1991 weer blauw. In deze kleur gaat de 2413 ook in Frankrijk aan de slag. Pas in 2003 krijgt de loc het kleurenschema van de SNCF.

Bekijk de website van de Stichting Behoud Alsthom 2400 via sba2400.nl

De afbeelding hierboven geeft een schematische weergave van de levensloop van de 2413 tot nu toe weer.

Op de foto boven dit artikel de drie voormalige NS-locomotieven in het kleurschema van de SNCF in het Belgische Raeren op 22 augustus 2015. Van voor naar achter zijn de 2454, 2413 en 2424 met op de achtergrond het voormalige stationsgebouw van Raeren te zien.