Op 6 december 2021 arriveert voor het eerst een locomotief van het type Euro9000 van Stadler in Nederland. Na een kort verblijf bij de werkplaats in Blerick gaat de multisysteemlocomotief op 10 december 2021 naar Zwolle voor de eerste testritten op Nederlands grondgebied.

De Euro9000 van Stadler Rail is een hybride multisysteemlocomotief, bestemd voor de complete Europese markt. Het Euro9000-platform is doorontwikkeling van de succesvolle EuroDual- en Euro4000-locomotieven. De locs kunnen worden geconfigureerd aan de eisen van de verschillende landen en vervoerders. Zo kunnen ze worden uitgerust met verschillende dieselmotoren en/of accupacks. In tegenstelling tot traditionele dual-mode locomotieven, die alleen zijn uitgerust met dieselmotoren met een relatief laag vermogen voor de zogenaamde last mile, zijn de locomotieven van het Euro9000-platform uitgerust met motoren die vergelijkbaar zijn met die van diesellocomotieven voor de hoofdlijn.

Rail Froce One kondigt in 2020 al aan de loc vanaf 2023 in te gaan in te gaan zetten in Nederland. Hiervoor gaat de vervoerder in eerste instantie drie exemplaren leasen bij European Loc Pool (ELP). HSL Logistik en RTB Cargo huren voor het goederenvervoer in onder andere Duitsland al respectievelijk vijf en vier locomotieven van het type bij ELP. De locomotieven zijn geschikt voor 1,5 kV, 3 kV gelijkspanning en 15 kV en 25 kV wisselspanning, daarnaast zijn de locs voorzien van twee kleinere dieselmotoren met een totaalvermogen van 1900 kW. Het vermogen van de dieselmotoren ligt hiermee zo ongeveer tussen dat van de G1206 en de G2000 van Vossloh.

Voor de eerste test- en toelatingsritten komt op 6 december 2021 de 2019 301 van ELP in Nederland aan. Na een kort verblijf bij de werkplaats van Stadler in Blerick gaat de locomotief vier dagen later naar Zwolle. Vanuit de Hanzestad maakt de loc, vooralsnog alleen op de dieselmodus, nachtelijke proefritten over de Hanzelijn.

In de loop van 2022 gaat de loc ook op andere trajecten als de Betuweroute testritten maken.

De 2019 301 staat op 11 december 2021 na de eerste nachtelijke proefritten op de Hanzelijn opgesteld in Zwolle.

Op de foto’s is de 2019 301 op 11 december 2021 in Zwolle te zien. De voorgaande nacht heeft de loc op de Hanzelijn de eerste nachtelijke proefritten op Nederlands grondgebied gemaakt.