13 juni 2025
Voor het doortrekken van de treindienst naar Coevorden schaft de BE in november 2023 zes overbodige LINT-treinstellen van DB Regio aan. Vijf van de zes voormalige DB-treinstellen worden in de werkplaats van Voith in Kiel gereviseerd en aangepast. De treinstellen krijgen hierbij onder andere de blauw-witte kleurstelling van de BE. In juni 2025 is de V116 als eerste gereed.
In de periode 1895-1910 legt de Bentheimer Kreisbahn langs de Nederlandse grens een 75 kilometer lange spoorlijn tussen Gronau, Bentheim, Nordhorn en Coevorden aan. In 1939 staakt de Bentheimer Eisenbahn grensoverschrijdende reizigersvervoer. In de jaren 1970 verdwijnt ook het reizigersvervoer op het Duitse deel van de spoorlijn. De verbinding blijft tussen Bad Bentheim en Coevorden echter altijd van belang voor het goederenvervoer.
Regiopa Express
Al snel na de eeuwwisseling gaan aan beide zijden van de grens stemmen op om het reizigersvervoer te hervatten. Begin 2015 besluit de Bentheimer Eisenbahn definitief het reizigersvervoer tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus te hervatten. Onder de naam Project Regiopa is een aantal overwegen aangepast en is de baanvaksnelheid verhoogd van 50 naar 80 en waar mogelijk 100 km/u. Ook is een aantal nieuwe haltes ingericht en zijn de stations Nordhorn en Neuenhaus weer geschikt gemaakt voor het reizigersvervoer.
In juli 2019 gaat de reizigersdienst van de zogenaamde Regiopa Express daadwerkelijk van start. Intussen worden plannen om ook weer reizigerstreinen over het resterende traject naar Coevorden te laten rijden steeds concreter. In 2022 tekenen de betrokken partijen hiervoor een intentieovereenkomst en starten de voorbereidende procedures. In het voorjaar van 2025 beginnen de laatste aanbestedingen voor de aanpassing van de infrastructuur. Het is de bedoeling dat de rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim op 13 december 2026 van start gaat.
Nieuwe en oude treinstellen
De Bentheimer Eisenbahn bestelt voor de treindienst tussen Bad Bentheim en Neuenhaus vijf nieuwe treinstellen van het type LINT41. Het vijftal komt in de zomer van 2019 in dienst.
Voor het doortrekken van de treindienst naar Coevorden schaft de BE in november 2023 zes overbodige LINT-treinstellen van DB Regio aan. De treinstellen zijn van een oudere variant dan de vijf bestaande stellen van BE. Behalve de vloerhoogte zijn ze gelijk aan de treinstellen die rond de eeuwwisseling bij Syntus in dienst komen en momenteel in Nederland alleen nog bij Arriva rijden. De treinstellen 648 001-648 006 krijgen, in aansluiting op de eerste vijf treinstellen, bij BE de nummers V116-V121.
Vijf van de zes voormalige DB-treinstellen worden vanaf het voorjaar van 2025 in de werkplaats van Voith in Kiel gereviseerd en aangepast voor de treindienst tussen Bad Bentheim en Coevorden. De treinstellen krijgen hierbij onder andere de blauw-witte kleurstelling van de BE. In juni 2025 is de voormalige 648 001 als V116 als eerste gereed.
Alstom ontwikkelt halverwege de jaren 1990 voor het regionale vervoer treinstellen van het type Coradia LINT. Deutsche Bahn neemt in 1995 de eerste treinstellen van het type LINT 27 in dienst. Het getal staat hierbij voor de lengte van de trein. In totaal bouwt Alstom tot 2023 voor een groot aantal spoorwegmaatschappijen in diverse landen meer dan 1.000 motorrijtuigen en treinstellen in verschillende varianten. Rond de eeuwwisseling verschijnen de eerste treinstellen van het type LINT 41 op de baan. In Nederland neemt Syntus 25 stellen van het type LINT 41/H in gebruik. De H staat hierbij voor de 20 cm hogere vloer. Bij DB Regio komen ruim 500 treinstellen van het type in dienst. Het ontwerp is in de loop der jaren verder ontwikkeld. Zo zijn de dieselmotoren aangepast om te voldoen aan de Europese emissienormen. En zijn de airconditioning, brandbeveiliging en botsveiligheid verbeterd. Dit laatste, in combinatie van het gebruik van LED-verlichting, zorgt ervoor dat de nieuwste treinstellen een aangepast front hebben. Hierdoor zijn er uiterlijk duidelijke verschillen tussen de ‘oude’ en ‘nieuwe’ treinstellen van BE.
Meer foto’s en informatie over het eerste vernieuwde treinstel op de Facebookpagina van BE
Meer informatie over Project Regiopa op de speciale website
Op de foto hierboven rijdt Lint-treinstel V112 van BE op 1 december 2024 onderweg vanuit Neuenhaus naar Bad Bentheim even ten noorden van Nordhorn.
Op de foto boven dit artikel vijf van de zes LINT-treinstellen die Bentheimer Eisenbahn van DB Regio heeft overgenomen om de treindienst naar Coevorden mogelijk te maken op 7 januari 2024 op het bedrijventerrein Coevorden Heege.