20 mei 2024, update 31 mei 2024 en 9 juni 2024
Met de decentralisatie van de Limburgse stroptreindiensten wordt ook een rechtstreekse treinverbinding tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen aangekondigd. Omdat het beoogde materieel niet aan de Belgische eisen voldoet, gaat de geplande Drielandentrein begin 2019 alleen tussen Maastricht en Aachen rijden. Wanneer alle ’technische uitdagingen’ zijn overwonnen, gaat de trein op 9 juni 2024 na 5,5 jaar uitstel alsnog van start. Hoewel de treinstellen in één keer doorrijden, is de dienstregeling traag en komt er geen eenduidig ticketsysteem.
Bij de decentralisatie van de resterende regionale treinverbindingen in Limburg wordt ook een zogenaamde Drielandentrein tussen Aachen, Heerlen, Maastricht en Liège aangekondigd. Ondanks dat het traject tussen Maastricht en Liège niet onder de regionale concessie valt, bereiken de betrokken partijen in 2015 een akkoord over de treindienst. Eind 2016 neemt Arriva de Limburgse stoptreindiensten over en is het de bedoeling dat de zogenaamde Drielandentrein eind 2018 van start gaat.
Nieuwe treinstellen voor de… tweelandentrein
Arriva bestelt voor de Drielandentrein acht tricourante driewagenstellen van het type FLIRT 3. De stellen kunnen onder zowel de Belgische, Duitse als Nederlandse bovenleidingsspanning rijden. Ze verschillen niet alleen technisch van de tweedelige binnenlandse stellen voor de Limburgse concessie, maar krijgen ook een ander interieur en slechts één in plaats van twee paar deuren per rijtuig. Achter de cabines van de driedelige stellen ontbreekt bovendien de in Wallonië gevoelig liggende rode leeuw van de Limburgse vlag.
Intussen blijkt Arriva de memo gemist te hebben waarin de Belgische spoorbeheerder Infrabel eist dat de treinstellen over een European Rail Traffic Management System (ERTMS) moeten beschikken. Volgens Europese regelgeving hoeft het nieuwe beveiligingssysteem pas in 2025 ingevoerd te worden, maar het Belgische ministerie van Mobiliteit verplicht de installatie op al het nieuwe rollend materieel dat na 1 januari 2012 is besteld of na 1 januari 2015 in dienst komt. Arriva start hierdoor eind januari 2019 noodgedwongen alleen de rechtstreekse sneltreindienst tussen Maastricht, Heerlen en Aachen. Omdat het traject tussen Heerlen en Herzogenrath enkelsporig is, rijdt de ’tweelandentrein’ vooralsnog eenmaal per uur. De NMBS blijft in samenwerking met NS de uurdienst tussen Maastricht en Liège uitvoeren.
Werk aan de winkel
Begin 2022 voorziet Stadler de eerste multicourtante FLIRT-treinstellen van Arriva van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA. De stellen maken vanaf het voorjaar van 2022 proefritten op verschillende Nederlandse baanvakken. Later volgen de toelatingsritten tussen Maastricht en Liège en op andere trajecten in België. Aan de andere kant van het traject is in de eerste helft van 2022 het baanvak Heerlen – Landgraaf van een tweede spoor voorzien om een halfuursdienst tussen Heerlen en Aachen mogelijk te maken.
Na de toelating van de treinstellen in België, bereiken de betrokken partijen in het voorjaar van 2023 definitief een akkoord over de start van de Drielandentrein bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2024. Volgens plan gaat eenmaal per uur een sneltrein Liège Guillemins – Maastricht – Heerlen – Aachen Hbf rijden en eenmaal per uur een sneltrein Maastricht Randwyck – Heerlen – Aachen Hbf. De NMBS gaat bovendien een extra treindienst tussen Liège en Visé rijden.
Technische uitdagingen en rechtstreekse treindienst Liège – Aachen
In het najaar van 2023 meldt Arriva dat de start van de Drielandentrein door ‘onvoorziene, technische uitdagingen’ opnieuw is uitgesteld. Terwijl aan deze uitdagingen wordt gewerkt, vinden in de winter volop opleidingsritten plaats.
Intussen herstellen DB en NMBS bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2024 de rechtstreekse treindienst tussen Liège en Aachen over het conventionele spoor. Sinds de ingebruikname van de HSL3 in 2009 zijn Eurostar en ICE de enige doorgaande treinen tussen beide steden. Regionale treinreizigers moeten sindsdien overstappen. Voor stoptreinreizigers is deze overstap lange tijd zelfs meer dan een half uur. De nieuwe S41 tussen Liège en Aachen scheelt ten opzichte van de Drielandentrein een omweg door Nederland en is, mede doordat de Drielandentrein een tussenstop van ruim een kwartier in Maastricht maakt, ruim een half uur sneller.
Nieuwe startdatum, oude ticketsystemen
Op 1 maart 2024 wordt bekend dat de Drielandentrein tussen Liège, Maastricht en Aachen op 9 juni 2024, 5,5 jaar na de geplande datum, daadwerkelijk van start gaat. Omdat de treindienst tussen Liège en Maastricht onder de concessie van het hoofdrailnet valt, blijft het personeel van NS en NMBS op dit traject de treindienst verzorgen. Personeel van Arriva rijdt de treinen tussen Maastricht en Aachen.
Aan de vooravond van de start van de Drielandentrein wordt duidelijk dat ook de bestaande ticketsystemen gehandhaafd blijven. Zo komen in Liège, Bressoux en Visé, in tegenstelling tot eerdere berichten, geen OV-chipkaartpaaltjes en hebben reizigers van en naar België nog altijd een NMBS-ticket nodig. Tussen Eijsden en Maastricht blijft het NS-tarief geldig en blijven de OV-chipkaartpaaltjes van NS staan. Reizigers die in Eijsden inchecken, kunnen hierdoor bijvoorbeeld niet in Valkenburg of Aachen uitchecken. Voordeel van de trage dienstregeling is dat de treinen in Maastricht zo’n kwartier stilstaan zodat doorgaande reizigers hier kunnen omchecken. Het enige verschil met de huidige situatie is dat ze hierna weer in dezelfde trein kunnen stappen. Het is dus vooral oude wijn in nieuwe zakken.
Het enige ticket dat wel op het complete traject van de Drielandentrein geldig is, is het bestaande Euregio ticket. Het ticket heeft een vaste prijs €21,70 en is geldig in het regionale vervoer in de Euregio Maas-Rijn. Internationale reizigers op de korte afstand zijn hiermee echter vaak duurder uit. Daarnaast is het te verwachten dat reizigers tussen Liège en Aachen voor de goedkopere én snellere rechtstreekse S41 kiezen.
Om de multicourante FLIRT-treinstellen ook in België te kunnen laten rijden, bouwt bouwt Stadler Rail in 2022 ETCS-GUARDIA in. Tijdens de eerste ritten blijkt echter dat het beveiligingssysteem op station Aachen Hbf voor een verstoring met de baanapparatuur zorgt. Arriva is hierdoor genoodzaakt om de treindienst tussen Heerlen en Aachen begin januari 2023 tot nader order in te korten tot Herzogenrath. Door personeelstekort bij de vervoerder rijden de sneltreinen bovendien sinds december 2022 al niet meer tussen Maastricht en Heerlen. Vanaf 27 maart 2023 rijden de treinen weer tussen Heerlen en Aachen. De sneltreindienst tussen Maastricht en Heerlen rijden in het najaar van 2023 weer enige tijd, maar wordt in december opnieuw gestaakt omdat Arriva het materieel nodig heeft voor opleidingsritten. Pas in februari 2024 rijden weer rechtstreekse sneltreinen tussen Maastricht en Aachen. Door het personeelstekort bij Arriva gaat de treindienst echter nog altijd gebukt onder veel uitval.
De Drielandentrein is op papier een leuke verbinding, maar toont vooral aan dat het internationale treinverkeer nog een lange weg te gaan heeft. Ondanks tien jaar voorbereidingstijd is de nieuwe situatie wellicht nog onduidelijker dan de oude. Zo kent de doorgaande trein geen eenduidig ticketsysteem en is de trein voor reizen tussen België en Duitsland niet te vinden in de reisplanner van de NMBS. Ook staat op de nieuwe treinen het logo van Arriva, maar staan bijvoorbeeld in Eijsden alleen OV-chipkaartpaaltjes van NS. Meer tekst en uitleg over de Drielandentrein en alle verschillende ticketsystemen die op de diverse deeltrajecten nodig zijn, is te vinden op een uitgebreide pagina op arriva.nl
Update: Hevige regenval zorgt half mei 2024 onder andere in Zuid-Nederland en België voor veel overlast en schade. Zo komt spoorlijn tussen Maastricht en Visé gedeeltelijk onder water te staan. Het Belgische deel van het baanvak moet hierna gedeeltelijk worden vervangen. op 31 mei wordt bekend dat het herstel van de wateroverlast meer tijd vergt dan verwacht. Het treinverkeer gaat op z’n vroegst pas op zondag 16 juni 2024 hervat kan worden. De start van de Drielandentrein is uitgesteld tot 30 juni 2024.
Op de foto boven dit artikel: Terwijl Arriva al jarenlang over voldoende FLIRT-treinstellen voor de Drielandentrein beschikt, blijft de NMBS de dienst naar België vooralsnog met Belgisch materieel rijden. Op de foto vertrekt links FLIRT-treinstel 452 als stoptrein uit Heerlen naar Maastricht Randwyck. Rechts staat NMBS-treinstel 450 klaar voor vertrek naar Liège Guillemins. Maastricht, 5 september 2021. Vanaf 9 juni 2024 hoeven doorgaande reizigers niet meer in Maastricht over te stappen, maar moeten ze eventueel wel de trein uit om om te checken.