16 januari 2024

De nieuwe dienstregeling 2025 is voor NS de grootste wijziging sinds jaren. Vanaf 15 december 2024 worden diverse treinseries zo ingelegd dat het gewenste koppelen van de treindiensten over de HSL en de zogenaamde Noordoostverbindingen in de loop van 2025 eenvoudig kan worden doorgevoerd. NS heeft al lange tijd plannen om dit dienstregelingmodel door te voeren, maar de vertraagde levering van ICNG-treinstellen zorgt ervoor dat dit jaren is uitgesteld. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling wordt bovendien het aantal treinen naar Brussel verdubbelt.

Hoewel 2024 nog maar net begonnen is, zijn de plannen voor de dienstregeling van 2025 al bijna rond. Op zondag 15 december 2024 gaat bij alle vervoerders het nieuwe Spoorboekje in. Voor NS is de nieuwe dienstregeling 2025 de laatste stap voor de grootste wijziging sinds de opening van de Hanzelijn. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling worden diverse treinseries zo ingelegd dat het gewenste koppelen van de treindiensten over de Hogesnelheidslijn en de zogenaamde Noordoostverbindingen eenvoudig kan worden doorgevoerd wanneer in de loop van het jaar voldoende ICNG-treinstellen beschikbaar zijn.

NS heeft al lange tijd plannen om dit dienstregelingmodel in te voeren, maar de vertraagde levering van de treinstellen zorgt ervoor dat de plannen al een aantal jaar zijn uitgesteld.

IC Direct via Amsterdam Zuid naar Flevoland en Amersfoort

Vanaf december 2024 rijdt de IC Direct Rotterdam – Amsterdam via Amsterdam Zuid door naar Lelystad Centrum. De treinen rijden nog maar één keer per uur. Het andere halfuur rijdt de IC Brussel door naar Lelystad. De IC Direct Breda – Amsterdam gaat via Amsterdam Zuid naar Amersfoort Schothorst. Zodra voldoende ICNG-treinstellen beschikbaar zijn, gaan deze treinen via de Flevopolder doorrijden naar Groningen en Leeuwarden. Tot die tijd rijden reguliere intercity’s tussen Schiphol en beide noordelijke hoofdsteden. In eerste instantie is de bedoeling dat de IC Direct al tussen Breda en Almere gaan rijden, maar de snelheidsbeperkingen op de Hogesnelheidslijn zorgen ervoor dat de dienstregeling momenteel niet haalbaar is.

Doordat de intercity’s uit Flevoland voortaan over de HSL doorrijden, nemen andere treindiensten het vervoer vanuit Schiphol naar Leiden en verder over. De intercity Nijmegen – Schiphol gaat doorrijden naar Den Haag Centraal en de intercity Venlo – Schiphol rijdt via Den Haag HS door naar Dordrecht. Tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp gaat de Airport Sprinter van start. Met aangepaste SNG-treinstellen en een metro-achtige frequentie biedt NS elke 7,5 minuten een trein tussen de hoofdstad en de luchthaven. Komende jaren wordt de frequentie van deze treinen verder opgehoogd.

De rechtstreekse treinverbinding tussen Enschede en Schiphol komt door de gewijzigde dienstregeling naar aanleiding van de snelheidsbeperking op de HSL tijdelijk te vervallen. Vanaf december 2024 rijden alle intercity’s vanuit Twente naar Den Haag. De treinen Groningen/Leeuwarden – Utrecht Centraal rijden vanaf het ingaan van de nieuwe dienstregeling permanent door naar Den Haag in plaats van Rotterdam. Tussen Utrecht en Rotterdam pendelt voortaan elk kwartier een intercity.

Vaker naar België

Naast de binnenlandse treindiensten wordt ook opzet van de treindienst naar België bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling aanzienlijk gewijzigd. Voortaan rijdt eenmaal per uur een snelle intercity vanuit Lelystad naar Brussel Zuid. Hierbij vervallen de stops in Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport-Zaventem, Brussel Noord en Centraal. Tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid gaat een extra intercity rijden die wel op de genoemde stations stopt.

Naast de aanpassingen op de HSL en de zogenaamde noordoostverbindingen en de daaraan gerelateerde veranderingen, vinden uiteraard meer wijzigingen plaats. Zo keert de spits-intercity tussen Haarlem en Alkmaar terug. Daarnaast gaan extra vroege en late treinen rijden en wil NS op vrijdagen en in het weekend weer frequenties herstellen naar de situatie van ‘voor corona’.

De dienstregeling 2025 is zo opgezet dat het koppelen van de treindiensten over de HSL en de noordoostverbindingen zonder al te veel impact kan worden doorgevoerd. NS kan er in de loop van 2025 voor kiezen om bij het invoeren van een nieuw wijzigingsblad de treindienst naar de nieuwe opzet aan te passen. Deze wijzigingsbladen worden elke twee maanden ‘aan het Spoorboekje toegevoegd’ en bevatten doorgaans kleine wijzigingen als de verschuivingen van enkele minuten, de invoering van een extra trein en wijzigingen in de materieelinzet.

Update: op 8 februari 2024 heeft NS de plannen voor de nieuwe dienstregeling officieel bekendgemaakt. Lees het bericht met een compleet overzicht en de adviesaanvraag op de website. Op de kaart hieronder een overzicht van de wijzigingen.

Op de foto boven dit artikel ICNG-treinstellen 3301 en 3302 die sinds de zomer van 2021 beschikbaar zijn voor de toelatings-, test- en instructieritten voor de treindienst naar België. Op 12 november 2022 is het duo bij het Brabantse Biezenmortel opnieuw onderweg van Utrecht naar het Belgische Essen. Vanaf april of juni 2024 moeten de eerste treinstellen als tijdelijke extra intercity tussen Rotterdam en Brussel gaan rijden.