In februari 2023 maakt NS de plannen voor de dienstregeling van 2024 bekend. In de adviesaanvraag aan het LOCOV geeft NS aan de frequenties, waar mogelijk, te verhogen zodat de opzet weer op de dienstregeling van 2022 lijkt. In Flevoland wordt de opzet van de sprinterdienst gewijzigd waardoor de sprinters Leeuwarden – Zwolle voortaan doorrijden naar Lelystad. Daarnaast wordt de IC Berlijn in 2024 met een halfuur versneld.

Op 8 februari 2023 maakt NS de plannen voor de dienstregeling van 2024 bekend. In de adviesaanvraag aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het LOCOV staan vooral aanpassingen die de dienstregeling grotendeels weer op het niveau van begin 2022 terugbrengen. Opvallend verschil is dat het weekend voortaan op verschillende trajecten voortaan van vrijdag tot en met zondag duurt. Met deze aanpassing speelt NS in op het veranderde reisgedrag na corona en de blijvende krapte op de arbeidsmarkt. Omdat zowel reizigers als de arbeidsmarkt zich lastig laten voorspellen, is de adviesaanvraag dit jaar vooral een procedurele stap om vervolgens bij ProRail ruimte op het spoor aan te vragen. NS beslist in de zomer over de definitieve plannen.

De dienstregeling van 2024 moet vooral voortborduren op de versoberde maar betrouwbare dienstregeling 2023. NS wil waar mogelijk weer frequenties verhogen zodat de opzet weer op de dienstregeling van 2022 lijkt. De belangrijkste geplande wijzigingen zien er als volgt uit:

  • Op maandag tot en met donderdag een definitieve terugkeer van de tienminutenIntercity tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam. Ook de tienminutensprinter tussen Den Haag en Dordrecht moet deze dagen weer gaan rijden.
  • In de avonduren en van vrijdag tot en met zondag wil NS op de tienminutentrajecten een kwartierdienst rijden.
  • Doordeweeks keren de spits-intercity’s tussen Haarlem en Alkmaar terug.
  • Ook de spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk, tussen Groningen en Assen en tussen ‘s-Hertogenbosch en Oss moeten weer van maandag tot en met vrijdag gaan rijden.
  • NS wil weer dagelijks elk kwartier een intercity tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam rijden.
  • Op de Flevolijn wordt de lijnvoering van de sprinterdiensten aangepast. Vanaf 2024 rijdt elk halfuur een sprinter Den Haag Centraal – Almere Oostvaarders en een sprinter Hoofddorp – Lelystad Centrum.
  • De sprinterdienst tussen Leeuwarden en Zwolle wordt doorgetrokken naar Lelystad Centrum.
  • Ook de vier treinen tussen Eindhoven en Dordrecht keren terug in de dienstregeling
  • De Brabantse sprinterdiensten die op bepaalde momenten zijn teruggebracht naar een uurdienst moeten in 2024 weer elk halfuur gaan rijden.
  • Zoals aangekondigd wordt de IC Berlijn tussen Amsterdam en Berlijn met een halfuur versneld. Hierdoor komt onder andere de stop in Almelo te vervallen.
  • Tenslotte wil NS op vrijdag en zaterdag een nieuwe nachttrein tussen Amsterdam en Utrecht laten rijden die op alle drie de Hilversumse stations stopt.

Lees ook het bericht en de volledige adviesaanvraag op NS.nl.

Op de foto boven dit artikel rijdt SNG-treinstel 2784 als sprinter vanuit Dronten het station van Zwolle binnen. In 2024 wil NS de relatief rustige sprinterdienst over de Hanzelijn koppelen met de eveneens rustige sprinterdienst naar Leeuwarden. Hierdoor behoren de soms lange sprintercombinaties op de Hanzelijn tot het verleden.