12 februari 2025

Sinds een aantal jaar is het internationale treinverkeer weer aan een opmars bezig. Naast het reguliere treinverkeer, komen ook steeds meer chartertreinen vanuit Duitsland naar Nederland. De Badehose Züge voor vakantiegangers uit de jaren 1960 en 1970 hebben anno 2025 vooral plaatsgemaakt voor Partyzüge voor feestgangers.

Na de Tweede Wereldoorlog wordt een vakantie in het buitenland steeds normaler. Omdat de burgerluchtvaart nog in de kinderschoenen staat en particulier autobezit niet vanzelfsprekend is, vinden veel reizen per trein plaats. Zo organiseren verschillende reisorganisaties vanuit Nederland speciale treinen naar verschillende Europese vakantiebestemmingen. Bekende namen zijn de Zon-Express naar Zuid-Frankrijk en de Bergland Express naar de Alpen. Ook rijden in de vakantieperiode jarenlang autoslaaptreinen naar diverse Europese bestemmingen. Vanuit omringende landen komen ook verschillende vakantietreinen naar Nederland.

Badehose Züge

Het grootste deel van de buitenlandse toeristen komt uit West-Duitsland. Vooral de Nederlandse kust heeft een grote aantrekkingskracht. Vanaf begin jaren 1960 rijden in de zomervakantie speciale strandtreinen vanuit het Ruhrgebied naar bestemmingen als Vlissingen, Leiden en Zandvoort. Vanuit Oldenburg en Oberhausen rijden de zogenaamde Badehose Züge naar Harlingen. Ook rijdt een deel van de buurlandtreinen van Keulen naar Amsterdam in de zomermaanden door naar Den Helder.

Met de opkomst van het particuliere autobezit en goedkopere vliegreizen neemt de belangstelling voor vakantietreinen in de jaren ’70 snel af. Zo rijden de strandtreinen begin jaren 1980 voor het laatst. Ook in Nederland neemt de belangstelling voor de speciale vakantietreinen snel af. De autoslaaptreinen naar Italië en enkele chartertreinen, bijvoorbeeld naar de wintersportgebieden, houden het wat langer vol.

Wederopstanding internationaal treinverkeer

Door de groeiende afkeer tegen de milieubelasting van het vliegverkeer is de internationale trein als duurzaam alternatief over de langere afstand sinds enige jaren weer aan een opmars bezig. Zo is de slaaptrein bezig aan een succesvolle terugkeer op het Europese spoorwegnet. Een deel van deze treinen wordt gereden door particuliere vervoerders. Deze bedrijven bieden ook steeds vaker internationale dagtreinen aan.

Met Partyzüge naar het strand

Naast het internationale treinverkeer, dat volgens een vaste dienstregeling rijdt, lijkt ook de chartertrein aan populariteit te winnen. Naast treinen voor liefhebbers, waarbij bijvoorbeeld historisch materieel wordt ingezet, komen vanuit Duitsland steeds vaker feesttreinen naar Nederland.

Het bekendste voorbeeld is sinds een aantal jaar de Partyzug van Müller Touristik. Het bedrijf organiseert het jaarrond vanuit Münster een groot aantal feestarrangementen in binnen- en buitenland. Voor een feestweekend in Egmond aan Zee zet het bedrijf een speciale trein in die de feestgangers op vrijdag naar Alkmaar brengt en op zondag weer ophaalt. In tegenstelling tot de oude Badehose Züge rijden de treinen voornamelijk buiten de vakantieperiodes.

Terwijl het aantal treinen elk jaar op een hand te tellen is, organiseert Müller in 2025 vanuit Münster maar liefst acht Partyzüge. De treinen rijden voor het eerst niet allemaal naar Alkmaar, maar ook naar Voorhout voor bezoekers aan Noordwijk aan Zee en naar Haarlem voor bezoekers aan Wijk aan Zee. Naast de Partyzüge van Müller organiseert het Duitse MSM in juni een feesttrein vanuit Köln via Düsseldorf, Dortmund en Münster naar Amsterdam.

Naast echte feesttreinen komen vanuit Duitsland ook in 2025 weer enkele chartertreinen die meer zijn gericht zijn op treinliefhebbers naar Nederland. Zo organiseert IG Schienenverkehr Ostfriesland e.V. op 5 april 2025 een rit vanuit Norddeich naar Amsterdam. Diezelfde dag rijden Eisenbahnfreunde Grenzland Niederrhein met een klassieke D-trein van Neuss naar Utrecht en Gouda. In Nederland wordt de rit verzorgt door de 23 023 van de SSN. In september organiseren de Bielefelder Eisenbahnfreunde een rit vanuit Hannover via Bielefeld en Rheine naar Apeldoorn voor bezoekers aan Terug naar Toen bij de VSM.

Website Muller Touristik
Website MSM Gruppe

Een actueel overzicht van de chartertreinen die in 2025 naar Nederland komen (en naar Duitsland gaan), is te vinden op de pagina Bijzondere ritten.

Net als de vroegere Badehose-Züge bestaan ook de Partyzüge vaak uit een bonte verzameling rijtuigen die ’toevallig’ voorhanden zijn. Zo rijdt de 102001 van TCS op de foto boven dit artikel op 9 oktober 2022 met een Müller Partyzug van Alkmaar naar Münster ter hoogte van de vroegere halte OLV Ter Nood met achter de loc twee voormalige Flixtrain-rijtuigen. De overige rijtuigen zijn rijtuigen van Euro Express die de laatste jaren het vaakst in chartertreinen te zien zijn.