15 oktober 2024
In februari 2024 start de provincie Gelderland de aanbesteding voor de vervoerregio Achterhoek-Rivierenland. Vanaf het eind van de maand kunnen geïnteresseerde vervoerders zich inschrijven. Belangrijke eisen van opdrachtgever provincie Gelderland zijn de inbouw van toiletten in het bestaande materieel en de implementatie van de RegioExpres in de dienstregeling. In vijf maanden later wordt bekend dat Arriva, EBS en Keolis in de race zijn voor de concessie. Op 15 oktober meldt de provincie dat Arriva de concessie tot minimaal 2035 mag (blijven) uitvoeren.
Op 22 februari 2024 start de provincie Gelderland de aanbesteding voor het openbaar vervoer in de vervoerregio Achterhoek-Rivierenland. De daaropvolgende maanden kunnen geïnteresseerde vervoerders zich inschrijven. Op dinsdag 16 juli 2024 sluit de inschrijving en wordt bekendgemaakt dat Arriva, EBS en Keolis kans maken om vanaf december 2025 de treinen en bussen in de regio te gaan rijden. Op 15 oktober 2024 maakt de provincie bekend dat Arriva de concessie heeft gewonnen.
Concessie Achterhoek – Rivierenland
De huidige concessie Achterhoek-Rivierenland bevat de treindiensten op de volgende trajecten:
Arnhem – Doetinchem – Winterswijk
Arnhem – Tiel
Apeldoorn – Zutphen
Zutphen – Winterswijk
De treindiensten op deze trajecten en de busdiensten in de regio worden ook nu al uitgevoerd door Arriva. Voor het ingaan van de nieuwe concessieperiode is ook de enige treindienst van de voormalige Stadsregio Arnhem-Nijmegen, de doordeweekse pendeldienst tussen Arnhem en Doetinchem, aan de concessie Achterhoek-Rivierenland toegevoegd. Deze treindienst en de busdiensten van de voormalige stadsregio worden nu nog onder de merknaam Breng door Hermes uitgevoerd. De busdiensten vallen vanaf het ingaan van de nieuwe concessieperiode onder concessiegebied Arnhem-Nijmegen-Foodvalley.
RegioExpress en RRReis
Het nieuwe vervoerscontract gaat in december 2025 in en is tien jaar geldig, met een mogelijkheid voor zeven jaar verlenging. Een belangrijke voorwaarde uit het Programma van Eisen is dat de vervoerder in deze periode zorgt voor toiletten in de treinen. Uitgangspunt is dat de bestaande GTW-treinstellen waarmee Arriva en Breng nu op betreffende verbindingen rijden, ook de komende concessieperiode ingezet worden.
De huidige dienstregeling vormt de basis voor de nieuwe concessie. Daarnaast moet Arriva komende concessieperiode de komst van de zogenaamde RegioExpres mogelijk maken. De extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem moet elk uur gaan rijden zodra het spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet hiervoor is aangepast.
Alle bussen, buurtbussen en treinen gaan bij het ingaan van de nieuwe concessie rijden onder de merknaam RRReis, het gezamenlijke openbaar vervoersmerk van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. De treinstellen, die nu nog in de huisstijlen van Arriva en Breng rijden, krijgen in de komende jaren een opknapbeurt en worden hierbij onder andere voorzien van nieuwe motoren en de nieuwe huisstijl. Ook worden de negen Breng-treinstellen aangepast zodat ze voortaan gekoppeld met de 24 treinstellen van Arriva kunnen rijden.
Het is nog niet bekend wanneer de eerste treinstellen in de nieuwe kleuren op de baan verschijnen, wel heeft Arriva toegezegd alle treinstellen voor de zomer van 2027 van een toilet te voorzien.
De treindiensten van de huidige concessie Achterhoek-Rivierenland zijn rond de eeuwwisseling gedecentraliseerd en kennen na het vertrek van NS de volgende vervoerders:
- Arnhem – Doetinchem:
juni 2001 – december 2012: Syntus
december 2012 – heden: Arriva & Breng - Doetinchem – Winterswijk:
mei 1999 – december 2012: Syntus
december 2012 – heden: Arriva - Arnhem – Tiel:
april 2005 – december 2012: Syntus
december 2012 – heden: Arriva - Apeldoorn – Zutphen:
december 2003 – december 2012: RegioNS
december 2012 – heden: Arriva - Zutphen – Winterswijk:
mei 1999 – december 2012: Syntus
december 2012 – heden: Arriva
Op de kaart hieronder is de uiteindelijke verdeling van de RRReis-concessies weergegeven. Hier is te zien dat de concessie Achterhoek-Rivierenland uit twee delen bestaat.
Lees ook het bericht van de provincie Gelderland.

Op de afbeelding hierboven een impressie van een GTW-treinstel in de huisstijl van RRReis. Bron: Brandguide.rrreis.nl
Op de foto boven dit artikel rijdt Arriva-treinstel 366 op 22 juli 2017 als stoptrein van Winterswijk naar Arnhem Centraal over de brug over de Oude IJssel bij Doetinchem. De vervoerder blijft nog minimaal elf jaar op de verbinding rijden. De komende tijd wordt de RegioExpress naar Doetinchem aan het aanbod toegevoegd. De oversteek van de rivier blijft ook na de komst van de sneltrein enkelsporig.