7 februari 2025

In juni 2023 kondigt regionale vervoerder Arriva een rechtstreekse treindienst tussen Groningen en Parijs aan. Door gebruik te maken van de hogesnelheidslijnen zijn de treinen slechts 5 uur onderweg. Ruim een jaar later verhuist de geplande route naar het conventionele spoor en is de beoogde reistijd met twee uur verlengd. Hoewel de vervoerder dan nog wel tussenstops in onder andere Amsterdam en Rotterdam wil maken, blijken de beoogde treinen begin 2025 bij Zwolle linksaf te slaan om via Amersfoort, Utrecht en ‘s-Hertogenbosch de Franse hoofdstad te bereiken.

In aanloop naar het akkoord over de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet worden de internationale treindiensten uit de concessie gehaald. Om te achterhalen of er interesse voor de internationale verbindingen is, voert de overheid in het voorjaar van 2023 een marktanalyse uit. Vervoerders die interesse hebben om internationale treindiensten in het kader van ‘open toegang’ te rijden, moeten zich hiervoor melden bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Voor de IC Brussel wordt een uitzondering gemaakt omdat deze treindienst in binnenlandse treindiensten is verweven.

Regionale vervoerders gaan internationaal

Terwijl Qbuzz vanuit Amsterdam nieuwe internationale treindiensten naar Berlijn en Parijs wil opstarten, kondigt Arriva een rechtstreekse dagelijkse trein tussen Groningen, Amsterdam en Parijs aan. De zogenaamde regionale vervoerders zijn dochterondernemingen van respectievelijk Italiaanse spoorwegen Ferrovie dello Stato Italiane en Deutsche Bahn, die op deze manier meer invloed op het Nederlandse spoor willen krijgen.

Nadat de internationale treindiensten in augustus 2023 definitief zijn vrijgegeven, melden ook andere vervoerders zich voor rechtstreekse verbindingen naar Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zowel Flywise Travel als nieuwkomer Heuro willen, net als Qbuzz en Arriva, naar Parijs. Behalve Flywise Travel, dat met hun nieuwe merk GoVolta een goedkope maar trage treindienst naar de Franse hoofdstad wil opstarten, zetten de andere vervoerders in op een snelle treindienst via de hogesnelheidslijnen.

Van 320 naar 160 km/u

Bij de aankondiging van de nieuwe treindienst tussen Groningen en Parijs meldt Arriva dat de trein, ondanks geplande tussenstops in Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid, slechts 5 uur en 10 minuten onderweg is. Als dochteronderneming van DB kan Arriva dan bijvoorbeeld nog gebruikmaken van aangepaste ICE-treinstellen. In oktober 2023 gaat de vervoerder echter over naar een Amerikaanse investeringsmaatschappij.

Bij de aanvraag voor toegang tot het Belgische spoorwegnet blijkt in 2024 dan ook dat Arriva over het conventionele spoor wil gaan rijden. De treinen rijden maximaal 160 km/u en zijn ruim 7 uur onderweg. De beoogde route door Nederland gaat dan nog steeds via Almere, Amsterdam en Rotterdam. In België gebruiken de treinen de klassieke route via Bergen.

Bij Zwolle linksaf

In februari 2025 voert Arriva een onderzoek uit onder potentiële treinreizigers. De beoogde route door Nederland is hierbij opvallend genoeg vanaf Zwolle verlegd naar Amersfoort, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Breda.

Uit het onderzoek wordt niet duidelijk wanneer de treindienst van start gaat en met welk materieel de vervoerder wil gaan rijden. Ook van de andere vervoerders uit dit artikel zijn nog geen startdatums en andere details bekend.

De zogenaamde Parijstrein wordt de tweede trein van Arriva die door drie landen rijdt. De vervoerder start in de zomer van 2024 na bijna tien jaar voorbereiding met de internationale sneltreindienst tussen Liège, Maastricht en Aachen. Deze Drielandentrein rijdt door verschillende oorzaken nog altijd vaker niet dan wel.

Hierboven de illustratie waarmee Arriva in februari 2025 belangstellenden uitnodigt hun wensen kenbaar te maken voor de nieuwe treindienst naar Parijs. Hierbij valt direct de nieuwe route op, mede duidelijk gemaakt door de afbeelding van de Domtoren tussen onder andere de Martini- en Eiffeltoren.

Link naar de enquête (die mogelijk na een bepaalde periode niet meer werkt.

Met dit nieuwsbericht maakt Arriva op 8 juni 2023 de plannen voor een razendsnelle treindienst tussen Groningen en Parijs bekend.

Hierboven een schematische weergave de geplande routes van de Parijstrein van Arriva.

Arriva is met de zogenaamde Drielandentrein buiten Nederland inmiddels al vlak over de grens in België en Duitsland actief. Op de foto boven dit artikel rijdt treinstel 550, met op de achtergrond het viaduct van de Montzenroute, als RE18 van Aachen Hbf naar Liège Guillemins op 10 augustus 2024 het station van Visé binnen.