Om het reizen met het openbaar vervoer ook op de laatste Nederlandse diesellijnen nog duurzamer te maken, starten Arriva, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Friesland, Gelderland en Overijssel in februari 2022 met het testen van een batterijtrein. Voor de testen past Stadler het accupakket van WINK-treinstel 605 van Arriva aan. Op 24 en 25 februari rijdt het stel enkele testritten en op 26 februari is de 605 ook van binnen te bezichtigen door het publiek.

Na de elektrificatie van de Maaslijn komende jaren, zijn alleen nog in noord- en oost Nederland enkele niet geëlektrificeerde baanvakken voor het reizigersvervoer te vinden. Om toch emissieloos te kunnen rijden, zonder de aanleg van een complete bovenleiding, kijken belanghebbende partijen de laatste jaren steeds vaker naar alternatieve duurzame oplossingen. Zo is begin 2020 al een waterstoftrein bij Arriva te gast en rijden de nieuwste WINK-treintellen, die vanaf het voorjaar van 2021 bij de vervoerder actief zijn, op HVO-diesel, een brandstof gemaakt van afgewerkte keukenoliën die niet meer bruikbaar zijn voor de voedselketen. De achttien treinstellen beschikken bovendien al over een accu voor de opslag van remenergie en kunnen zo tijdens stilstand op stations al stationair draaien zonder dat hier brandstof voor nodig is. Daarnaast kan de dieselmotor uit het accupakket eenvoudig worden vervangen door extra batterijen.

Arriva start in februari 2022, in samenwerking met ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Friesland, Gelderland en Overijssel met testritten met een batterijtrein. Om snel een toegelaten proeftreinstel beschikbaar te hebben, laat Arriva het accupakket van WINK-treinstel 605 door fabrikant Stadler aanpassen zodat deze ook op de energie uit de batterij moet kunnen rijden. De WINK-treinstellen beschikken bovendien al over een stroomafnemer om de accu op te laden op plaatsen waar wél bovenleiding aanwezig is. Tijdens de testen wordt onder andere gekeken naar de snelheid waarmee de batterij oplaadt en hoe deze bij verschillende snelheden weer ontlaadt. Ook wordt gekeken hoe de trein reageert bij het omschakelen van de energie van de bovenleiding naar de batterij en andersom. De uitkomsten van de testen worden meegenomen bij de doorontwikkeling van innovatieve tractiebatterijen. Door de inzet van batterijtreinen kunnen reizigers wellicht ook op de laatste Nederlandse trajecten zonder bovenleiding in de nabije toekomst emissieloos vervoerd worden.

De testritten vinden plaats op twee trajecten die al gedeeltelijk van bovenleiding zijn voorzien. Na de officiële presentatie van het treinstel in Mariënberg rijdt de 605 in late avond van 24 februari enkele testritten tussen Almelo en Hardenberg. De accu kan hier op het geëlektrificeerde gedeelte tussen Mariënberg en Hardenberg worden opgeladen. De inzet van batterijtreinen is een potentiële oplossing voor de laatste dieselbaanvakken in de Provincie Overijssel, Almelo – Mariënberg en Zutphen – Hengelo. De concessies voor beide trajecten verlopen binnen enkele jaren en de daar rijdende dieseltreinstellen van het type LINT41 zijn aan vervanging toe.

In de nacht van 25 op 26 februari rijdt WINK 605 twee keer tussen Arnhem en Doetinchem. De accu kan hier op het baanvak Arnhem – Zevenaar worden opgeladen. De inzet van een batterijtrein is voor de Provincie Gelderland een aantrekkelijke optie voor de geplande RegioExpress tussen Arnhem en Doetinchem. Op zaterdag 26 februari kan het publiek op station Doetinchem kennismaken met de batterijtrein.

Op 17 april 2021 vertrekt Arriva-WINK 611 uit Leeuwarden naar Harlingen Haven. Rechts staat treinstel 614 gereed voor vertrek naar Sneek. Sinds begin 2022 gebruiken de treinstellen tijdens het stationnement in Leeuwarden en Groningen al hun pantograaf om de huidige batterijen op te laden.

In 2017 bestelt Arriva als eerste spoorwegmaatschappij bij Stadler 18 treinstellen van het type WINK. De treinstellen hebben het uiterlijk van FLIRT-treinstellen en kennen een powerpack zoals de GTW-treinstellen. Deze hybride powerpack is echter zo opgebouwd dat deze makkelijk aangepast kan worden van bijvoorbeeld diesel naar waterstof of zelfs elektrisch rijden met accu’s.

De treinstellen van Arriva zijn bestemd voor de concessie in de noordelijke provincies. In juni 2020 komen de eerste drie stellen in Nederland aan. Tien maanden later komen alle 18 treinstellen in dienst. Ze rijden voornamelijk vanuit Leeuwarden naar Harlingen, Stavoren en Groningen.

Op de foto boven dit artikel testtreinstel 605, voor de herkenbaarheid voorzien van het logo van fabrikant Stadler, tijdens de publieksdag in Doetinchem op 26 februari 2022.