Sinds enkele jaren richt vervoerder Arriva zich niet alleen op de regionale concessies maar ook op de ‘gaten’ die NS in de dienstregeling laat vallen. Zo heeft de vervoerder plannen om buiten de spits met extra treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort te gaan rijden om zo de NS-dienstregeling aan te vullen tot een kwartiersdienst. Hoewel deze plannen nog geen doorgang vinden, gaat Arriva vanaf de nieuwe dienstregeling 2023 wel elk weekend een nachttrein vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol rijden. Beide intercity’s rijden in de nacht van vrijdag op zaterdag naar Schiphol en keren zaterdagochtend vroeg terug in de provinciehoofdsteden.

Arriva krijgt in september 2021 al toestemming van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor het rijden van de nachttreinen naar Schiphol. Omdat de beoogde trajecten deel uitmaken van de concessie voor het hoofdrailnet moet de ACM voor het eerst akkoord geven voor het rijden van dergelijke treindiensten. De toestemming komt er omdat nieuwe Europese regels het mogelijk maken dat ook andere vervoerders over hetzelfde spoor mogen rijden, mits dat geen negatieve gevolgen heeft voor NS. Bovendien rijdt de vervoerder de treinen op eigen risico en zonder subsidie.

Na het akkoord rijden twee Limburgse GTW-treinstellen van de vervoerder ter promotie zowel vanuit Maastricht als vanuit Groningen een rit naar de luchthaven. De daaropvolgende periode zijn de treinen ingepland door ProRail. In de eerste uren van zaterdag 17 december 2022 gaat de nachttrein tussen Maastricht en Schiphol rijden. De intercity tussen Groningen en Schiphol gaat pas in de loop van januari 2023 rijden. Reden hiervoor is dat de machinisten door de sluiting van de Hanzelijn tussen Lelystad en Dronten nog geen wegbekendheid op dit traject kunnen opdoen. Arriva rijdt de Groningse treinen met WINK-treinstellen en de Limburgse treinen met de driedelige FLIRT-treinstellen die ook als sneltrein tussen Maastricht en Aachen rijden.

De introductie van de diensten op het hoofdrailnet is vooral een prestigeproject, aangezien Arriva zowel in Groningen als in Limburg met een personeelstekort kampt en hierdoor veel treinuitval kent. De reguliere dienstregeling van de regionale vervoerder is daarnaast vooral in de noordelijke provincies al maandenlang ook planmatig al aanzienlijk versoberd.

Op de afbeeldingen hieronder de nachttreinen zoals ze in de reisplanner staan.

Een enkele reis met de nachttrein gaat 10 euro kosten, ongeacht de op-/uitstapplaats. Reizigers dienen hiervoor een ticket te reserveren via de app Glimble van Arriva. De reservering garandeert een zitplaats, waarbij passagiers zowel in de eerste als tweede klasse mogen plaatsnemen. OV-chipkaart en abonnementen zijn niet geldig in de treinen. De E-tickets zijn vanaf 1 december te koop in de app. Door deze constructie vervallen bij vertraging de rechten van doorgaande reizigers op bijvoorbeeld het Nachtnet en internationale treinen. De app accepteert daarnaast bijvoorbeeld geen NS-abonnementen.

Op de foto boven dit artikel vertrekt WINK-treinstel 611 op 17 april 2021 uit Leeuwarden naar Harlingen Haven. Rechts staat treinstel 614 gereed voor vertrek naar Sneek. De nachttreinen tussen Groningen en Schiphol zullen vanaf januari 2023 waarschijnlijk ook met WINK-treinstellen rijden, aangezien dit het enige noordelijke reizigersmaterieel van de vervoerder is dat ook gebruik kan maken van de bovenleiding.