6 december 2024, update 31 december 2024
Terwijl de treindiensten van Arriva in Limburg door personeelstekort maandenlang structureel gehalveerd zijn, weet de vervoerder aan de andere kant van het land wel mensen te vinden om vanaf januari 2025 de eerste concurrerende treinen tussen Groningen en Zwolle gaan rijden. Omdat volgens ProRail slechts een beperkt aantal treinen mogelijk is, ziet Arriva begin december 2024 voorlopig van de treindienst af. Na een gegronde klacht van de vervoerder moet de infrabeheerder de zogenaamde coördinatieprocedure opnieuw uitvoeren.
Terwijl er jarenlang wordt gesproken over de decentralisatie van de sprinters van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden, besluit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in november 2022 dat NS ook tijdens de concessieperiode 2025-2035 de sprinterdiensten tussen Zwolle en de noordelijke provinciehoofdsteden mag blijven verzorgen. Daarnaast verliezen de regionale vervoerders op 13 december 2022 het kortgeding dat ze, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, tegen de onderhandse gunning van de concessie voor het hoofdrailnet aan NS hebben ingediend.
Offensief op het hoofdrailnet
De dag na de uitspraak van de rechtbank dient Arriva bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een aanvraag in om vanaf 2025 alsnog extra treinen tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Zwolle te gaan rijden. De vervoerder wil zo volgens het Europese principe van Open Toegang op het spoor extra stop- en spitstreinen bovenop het bestaande aanbod op het hoofdrailnet aanbieden.
Met de plannen wil Arriva voor de treinen tussen Groningen en Leeuwarden en Zwolle onder andere door middel van stuntprijzen een vergelijkbare reizigersgroei als op de regionale lijnen in de noordelijke provincies realiseren.
De aanvraag is de volgende stap van het offensief dat Arriva sinds enkele jaren op het hoofdrailnet heeft ingezet. Zo dient de vervoerder in 2021 bij de ACM al met succes een aanvraag in voor twee nachttreinen naar Schiphol. In december 2022 start Arriva met een nachttrein tussen Maastricht en Schiphol, in januari 2023 gevolgd door een nachttrein van Groningen naar de luchthaven. De vervoerder rijdt de treinen buiten de eigen concessie op eigen kosten.
Extra treindiensten mogelijk
In september 2024 wordt bekend dat de ACM niet akkoord gaat met de voorgestelde stoptreindiensten, maar dat de spitstreinen tussen Zwolle en Groningen in de dienstregeling opgenomen mogen worden. Hoeveel treinen daadwerkelijk kunnen gaan rijden, wordt bepaald door ProRail. Aan het eind van de maand maakt Arriva bekend vanaf 2 januari 2025 van maandag tot en met donderdag in beide spitsen twee sneltreinen tussen Zwolle en Groningen gaat rijden. Op vrijdagen kunnen de treinen vier keer rijden.
Het aantal ritten is aanzienlijk minder dan de 22 die de vervoerder heeft aangevraagd. Volgens ProRail zijn meer treinen echter niet mogelijk, onder andere in verband met de energievoorziening en de veiligheid op de overwegen. Arriva heeft hiervoor een bezwaar bij de ACM ingediend.
Begin december wordt bekend dat de ACM grotendeels meegaat in het bezwaar van de vervoerder. De toezichthouder vindt dat ProRail onvoldoende transparant is geweest. De infrabeheerder moet daarom voor het eind van de maand de zogenaamde coördinatieprocedure opnieuw doorlopen en beter onderbouwen waarom slechts een beperkt aantal treindiensten mogelijk is. De kans bestaat dat hierna meer treinritten mogelijk zijn.
Arriva gaat voorlopig niet tussen Zwolle en Groningen rijden
Ondanks dat al duidelijk is dat Arriva in de beginperiode slechts een beperkt aantal treinen mag laten rijden, start de vervoerder al met een promotiecampagne waarbij persberichten zijn uitgestuurd en reizigers onder andere een nieuwe naam voor de trein mogen kiezen.
Begin december blijkt echter dat Arriva alsnog afziet van de geplande start van de nieuwe treindienst tussen Zwolle en Groningen op 2 januari 2025. De vervoerder geeft aan dat het beperkte aantal treinen niet rendabel is en voor de nodige uitdagingen in de personeelsplanning zorgt. Arriva geeft aan de nieuwe argumentatie van ProRail af te wachten waarna het wellicht mogelijk is om meer treinen te laten rijden.
De vervoerder wil begin 2025 een nieuwe planning maken. Omdat het om een treindienst in het kader van Open Toegang gaat en deze dus geen opdrachtgever kent, mag de vervoerder zelf bepalen hoe en wanneer deze wordt uitgevoerd.
Update: op 31 december 2024 wordt duidelijk dat ook na de herziene procedure van ProRail geen extra treindiensten mogelijk zijn. Lees ook het bericht op rtvnoord.nl
Arriva rijdt sinds 2006 onder andere op de noordelijke diesellijnen. De vervoerder kijkt al snel naar aansluitende sprinterdiensten van Groningen en Leeuwarden naar Zwolle. Om de plannen kracht bij te zetten, presenteren de regionale vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, in 2020 een plan voor het bus- en treinvervoer in zowel Noord-, Oost- als Zuid-Nederland. Volgens de visie OV20-30 blijft NS de intercity’s op het hoofdrailnet rijden, maar worden de sprinterdiensten gedecentraliseerd om zo een eenheid met de regionale spoorlijnen en busdiensten te vormen. Ondanks dat het Ministerie van IenW heeft toegezegd dat de sprinterdiensten in het noorden ook na 2025 bij NS blijven, zet Arriva de plannen toch door. Nu door via zogenaamd open toegang extra treindiensten aan bieden.
In oktober 2024 test Arriva via hun social mediakanalen een aantal potentiële namen voor de nieuwe treindienst. De namen die voorbijkomen zijn Arion, Noordster en SpitsTrein. Het publiek krijgt hierbij via een advertentie één van de namen te zien. Via een link kan kenbaar gemaakt worden of de naam passend is.
Lees meer over het uitstel van de nieuwe treindienst van Arriva op rtvnoord.nl
Zie ook “Besluit klacht Arriva capaciteitsverdeling Noord Nederland 2025” op acm.nl
Op de foto boven dit artikel rijdt Arriva-treinstel 519 op 31 mei 2021 als sneltrein van Zwolle naar Emmen bij Herfte. Arriva zet de treinstellen die normaliter alleen op de Vechtdallijnen rijden ook in als nachttrein tussen Groningen en Schiphol. De geplande treinen tussen Zwolle en Groningen gaan waarschijnlijk met treinstellen van het type FLIRT3 rijden.