24 januari 2025

Sinds enkele jaren richt vervoerder Arriva zich niet alleen op de regionale concessies maar ook op de ‘gaten’ die NS in de dienstregeling laat vallen. Vanaf december 2022 rijdt de vervoerder elk weekend een nachttrein tussen Maastricht en Schiphol. In januari 2023 komt hier een nachttrein tussen Groningen en de luchthaven bij. In maart 2024 meldt Arriva zich bij de ACM met een aanvraag voor extra nachttreinen tussen Zwolle en Schiphol. Ondanks dat de vervoerder met materieelproblemen en een personeelstekort kampt, gaat de treindienst een jaar later van start.

Sinds enkele jaren richt vervoerder Arriva zich niet alleen op de regionale concessies maar ook op de ‘gaten’ die NS in de dienstregeling laat vallen. Zo wil de vervoerder jarenlang een aantal treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden op de momenten dat NS op dat traject geen volledige kwartiersdienst rijdt. Terwijl de wens voor deze treindienst inmiddels in het archief ligt, krijgt Arriva in september 2021 van de Autoriteit Consument en Markt toestemming voor het rijden van nachttreinen vanuit Groningen en Maastricht naar Schiphol. De ACM gaat akkoord omdat nieuwe Europese regels het mogelijk maken dat ook andere vervoerders over hetzelfde spoor mogen rijden, mits dat geen negatieve gevolgen heeft voor NS. Bovendien rijdt de vervoerder de treinen op eigen risico en zonder subsidie.

Eerste nachttreinen van start

In de eerste uren van zaterdag 17 december 2022 rijdt de eerste nachttrein tussen Maastricht en Schiphol. De nachttrein tussen Groningen en Schiphol volgt in de loop van januari 2023. Beide treinen rijden alleen in de nacht van vrijdag op zaterdag. Terwijl Arriva de treinen tussen Maastricht en Schiphol met FLIRT-treinstellen rijdt, zet de vervoerder tussen Groningen en Schiphol de GTW-treinstellen van de Vechtdallijnen in. De treinen tussen Groningen en Schiphol rijden in eerste instantie via Amsterdam Zuid en vanaf 30 maart 2024 via Amsterdam Centraal.

Arriva breidt aanbod uit

Nadat NS in februari 2024 vanwege de kosten afziet van een nachttrein tussen Lelystad, Almere en Schiphol via Amsterdam Zuid, doet Arriva in maart 2024 bij de ACM het verzoek om via Flevoland een extra nachttrein tussen Zwolle en Schiphol te mogen rijden. De treinen rijden volgens plan een uur voor de nachttreinen van de vervoerder van en naar Groningen en moeten bovendien ook in de nacht van zaterdag op zondag gaan rijden.

Op 23 januari 2025 wordt bekend dat de nieuwe treindienst tussen Zwolle, Lelystad, Almere en Schiphol in de nacht van 14 op 15 maart van start gaat. Ondanks dat de treinen in het kader van Open Toegang rijden en de lokale overheden geen opdrachtgever zijn, krijg Arriva zowel vanuit Lelystad als Almere een subsidie van 100.000 euro. De vervoerder moet hierop wel de verkochte treinkaartjes in mindering brengen. Vanwege deze constructie gaat NS in overleg met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Ondertussen in Limburg…

Het is opvallend dat Arriva in Flevoland op eigen kosten een extra treindienst start terwijl het bedrijf 200 kilometer verderop, in het eigen concessiegebied, al jaren kampt met een hardnekkig personeelstekort en aanhoudende materieelproblemen. Zo rijdt Arriva de tweede helft van 2024 in Zuid-Limburg, net als in voorgaande jaren, maandenlang een versoberde dienstregeling en is de Drielandentrein sinds december dat jaar opgeknipt in een pendeldienst tussen Maastricht en Liège en tussen Heerlen en Aachen. Tussen Maastricht en Heerlen rijden vrijwel nooit meer sneltreinen.

Een enkele reis met de nachttreinen van Arriva kost in eerste instantie 10 euro, ongeacht de op-/uitstapplaats. Reizigers dienen hiervoor een ticket te reserveren via de app Glimble van Arriva. Bankpas, OV-chipkaart en abonnementen zijn niet geldig in de treinen. Door deze constructie vervallen bij vertraging de rechten van doorgaande reizigers op bijvoorbeeld het Nachtnet en internationale treinen. De app accepteert daarnaast bijvoorbeeld geen NS-abonnementen. Vanaf begin 2024 wijzigen de tarieven afhankelijk van de afstand in 5, 10 en 15 euro. Ook zijn voortaan tickets verkrijgbaar via de 9292-app en tegen een meerprijs ook in de trein.

Meer over de opvallende subsidieregeling op mobiliteit.nl

Lees ook het persbericht van Arriva

Op de foto boven dit artikel rijdt Arriva-treinstel 524 op 26 maart 2016 van Zwolle naar Emmen bij Veenoord langs één van de laatste restanten van de NAM-lijn naar Schoonebeek. De treinstellen rijden ook de nachttreinen van de vervoerder tussen Noord-Nederland en Schiphol.