1 juli 2025
Eind jaren 1990 is de treindienst tussen Almelo en Mariënberg als eerste in Nederland gedecentraliseerd en openbaar aanbesteed. Vanaf 1998 wordt het vervoer achtereenvolgens verzorgd door Oostnet, Connexxion en Syntus. Vanaf december 2013 maakt de verbinding deel uit van de zogenaamde Vechtdallijnen en is Arriva verantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Een jaar eerder neemt de vervoerder al de treindienst op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen over van NS. In 2024 starten de provincies Drenthe en Overijssel de aanbestedingsprocedure voor de nieuwe concessieperiode die eind 2028 ingaat. Op 1 juli 2025 wordt bekend dat Arriva tot eind 2043 op de Vechtdallijnen mag blijven rijden.
Aan de vooravond van de decentralisatie van de regionale treindiensten komt NS in 1995 met een lijst van dertig spoorlijnen die zonder subsidie niet rendabel te exploiteren zijn. De lijn tussen Almelo en Mariënberg is de meest verlieslijdende verbinding op de lijst. Terwijl de overheid bij 29 spoorlijnen financieel bijspringt, krijgen de provincie Overijssel en de Regio Twente een bijdrage om een busdienst tussen beide plaatsen op te starten. Verontruste reizigers en lokale bestuurders weten te voorkomen dat de treindienst opgeheven wordt. Uiteindelijk is de spoorlijn als eerste traject in Nederland gedecentraliseerd en openbaar aanbesteed.
Van Oostnet via Connexxion en Syntus naar Arriva
In mei 1998 neemt busbedrijf Oostnet de exploitatie van de treindienst tussen Almelo en Mariënberg over van NS. De Twentse vervoerder gaat in 1999 op in Connexxion. De vervoerder besteedt de treindienst tot 2003 uit aan Syntus. Hierna voert Connexxion de treindienst zelf uit. In 2007 wordt de verbinding onderdeel van het zogenaamde Twents netwerk en voert Syntus de treindienst weer voor Connexxion uit.
Datzelfde jaar nemen de provincies Overijssel en Drenthe de verantwoordelijkheid voor de treindienst tussen Zwolle en Emmen over van het Rijk. Samen met de Regio Twente, die het beheer over de verbinding Almelo – Mariënberg heeft, zijn de daaropvolgende jaren onder de naam Vechtdallijnen diverse verbeteringen doorgevoerd. De exploitatie van het baanvak Zwolle – Emmen gaat december 2012 over naar Arriva. Het verbinding naar Almelo volgt een jaar later. Eén van de verbeteringen is het doortrekken van de stoptrein Almelo – Mariënberg naar Hardenberg vanaf eind augustus 2016.
Nadat plannen voor de inzet batterijtreinen niet doorgaan, besluit de provincie Overijssel in de zomer van 2023 om de spoorlijn Almelo – Mariënberg te elektrificeren.
Verlenging concessie en nieuwe aanbesteding
Vanwege de elektrificatieplannen besluiten de provincies Overijssel en Drenthe in maart 2024 de huidige concessie van de treindiensten op de zogenaamde Vechtdallijnen met een jaar te verlengen tot eind 2028. Op 10 juli 2024 starten beide provincies de inschrijvingsprocedure voor de nieuwe concessieperiode die op 10 december 2028 moet ingaan. Geïnteresseerde vervoerders kunnen zich tot eind januari 2025 inschrijven voor de nieuwe concessie die geldt voor een periode van 15 jaar.
Bij het opstellen van het Programma van Eisen is rekening gehouden met de wensen die gemeenten, consumenten- en reizigersorganisaties en Provinciale Staten van beide provincies hebben aangeleverd. Eén van de eisen is dat de (nieuwe) vervoerder uitgaat van het huidige vervoersaanbod maar daarnaast ook met voorstellen tot verbetering en uitbreiding van de treindiensten komt. Bij de overname van het bestaande materieel moeten de treinstellen worden opgeknapt en worden voorzien van de RRReis-huisstijl. Voor de treindienst tussen Almelo en Mariënberg zijn na de elektrificatie bovendien extra treinstellen nodig.
Arriva wint de aanbesteding
Op 8 april 2025 wordt bekend dat naast huidige vervoerder Arriva ook Keolis en Qbuzz zich hebben ingeschreven voor de exploitatie van de Vechtdallijnen. Op 1 juli maakt de provincie bekend dat Arriva ook na 2028 de treindienst tussen Zwolle en Emmen en tussen Almelo en Hardenberg mag blijven verzorgen.
Voor het ingaan van de nieuwe concessieperiode schaft Arriva vijf extra FLIRT-treinstellen aan. Daarnaast laat de vervoerder de 15 bestaande GTW-treinstellen opknappen. Hierbij komt er meer ruimte voor fietsen en worden de stoelen voorzien van nieuwe bekleding. Ook komen op meer plekken USB-aansluitingen. Alle treinstellen krijgen de RRReis-huisstijl.
Arriva bestelt in 2010 voor de treindienst tussen Zwolle en Emmen 14 elektrische treinstellen van het type GTW. In de eerste jaren zijn enkele tweewagenstellen verlengd tot driewagenstel. In december 2016 voegt de vervoerder een vijftiende stel aan de vloot toe. Voor de dienst tussen Almelo en Mariënberg, later Hardenberg zet Arriva LINT-treinstellen in. Volgens het Programma van Eisen kunnen de 15 GTW-treinstellen op de Vechtdallijnen blijven rijden. Door de elektrificatie van de spoorlijn Almelo – Mariënberg moet Arriva voor de treindienst op dit baanvak wel extra materieel aanschaffen. De vervoerder kiest voor vijf vierdelige FLIRT-treinstellen om de extra treindiensten op te vangen.
Lees ook het bericht op arriva.nl
Meer informatie over de nieuwe concessie op overijssel.nl
Op de foto boven dit artikel zijn Arriva-treinstellen 514, 412 en 523 op 5 mei 2025 bij Beerze onderweg als stoptrein naar Zwolle. In verband met het drukbezochte bevrijdingsfestival in Zwolle rijden de treinen tussen Emmen en de Overijsselse hoofdstad op volle sterkte.