In 2012 start onder de naam Wiederline het samenwerkingsverband voor de verbetering van het regionale vervoer tussen Groningen en Niedersachsen. Terwijl al verschillende delen van het traject zijn verbeterd, raakt in december 2015 de Friesenbrücke bij Weener onherstelbaar beschadigd. Enkele jaren later worden het herstel van de brug en de verbeteringen aan het spoor weer opgepakt. Nu onder de naam Wunderline. In februari 2023 gaat in het Duitse Ihrhove de schop officieel voor het eerst in de grond voor de verbetering van het Duitse deel van de spoorwegverbinding. In 2024 moeten weer rechtstreekse treinen tussen Groningen en Leer gaan rijden. Zes jaar later moeten de treinen ook doorrijden naar Bremen.
In 2012 start onder de naam Wiederline het samenwerkingsverband voor de verbetering van het regionale vervoer tussen Groningen en Niedersachsen. Hetzelfde jaar verhoogt Arriva de frequentie van de treindienst tussen Groningen en Leer tot een uurdienst. Niet eerder rijden zoveel treinen over de grensoverschrijdende verbinding uit 1876. Ter promotie van de Wiederline zijn drie GTW-treinstellen van Arriva van bijpassende bestickering en een Nederlandse en Duitse vlag bij de cabines voorzien. Na de start van het project worden tickets aan beide zijden van de grens geldig en vinden al verschillende aanpassingen aan het baanvak Groningen – Bad Nieuweschans plaats om de dienstregeling te verbeteren. Zo is het emplacement in Zuidbroek aangepast om een sneltreindienst naar Winschoten mogelijk te maken.
Op 3 december 2015 raakt het beweegbare deel van de Friesenbrücke bij Weener door een aanvaring zo zwaar beschadigd dat er een compleet nieuwe brug moet komen. Het doorgaande treinverkeer naar Duitsland ligt hierna jarenlang stil. Wel gaan na enkele maanden weer pendeltreinen tussen Groningen en Weener rijden. Tussen Groningen en Leer rijden bovendien snelbussen. In afwachting van het herstel van de brug en vooral de financiering hiervan, belanden de plannen voor de Wiederline in de ijskast.
In het voorjaar van 2019 bereiken de Nederlandse en Duitse overheden een nieuwe overeenstemming over de investeringen voor de verbetering van de treindienst tussen Groningen en Duitsland. Het project draagt voortaan de naam Wunderline. Als eind 2024 zowel de nieuwe Friesenbrücke als de nieuwe indeling van het Groningse emplacement gereed zijn, gaan doorgaande sneltreinen tussen Leeuwarden en Leer rijden. In de daaropvolgende periode wordt tussen Groningen en Kropswolde en tussen Hoogezand-Sappemeer en Scheemda de spoorlijn aangepast waardoor de baanvaksnelheid verhoogd kan worden naar 130km/u.
In de eerste week van februari 2023 gaan in het Duitse Ihrhove, waar de spoorlijn uit Groningen aansluit op de Emslandstrecke, de voorbereidende werkzaamheden voor ‘de aanleg’ van de Duitse zijde van de Wunderline officieel van start. Voor de geplande ingebruikname van de nieuwe Friesenbrücke worden de sporen vernieuwd en de wissels en seininrichtingen van de aansluiting aangepast. Tussen 2024 en 2030 krijgt station Leer extra wissels en een extra perron en wordt het baanvak tussen Leer en Oldenburg gedeeltelijk van een tweede spoor voorzien. Het complete Duitse baanvak moet geschikt worden voor 120 km/u. Het plan is om de sneltreinen vanaf 2030 door te laten rijden naar Bremen.
Lees meer over de Wunderlinie op de speciale website
In 2006 hervat Arriva de rechtstreekse treindienst tussen Groningen en Leer. Vanaf 2012 rijden de treinen elk uur. Twee jaar later krijgt Leer als eerste station buiten Nederland OV-chipkaartpaaltjes. Het oudste GTW-treinstel van Arriva, de 301, staat op 18 april 2015 in Leer gereed voor vertrek naar Groningen. Acht maanden later moet de rechtstreekse treindienst gestaakt worden.