In december 2025 gaat de nieuwe concessie voor de vervoerregio Achterhoek-Rivierenland van start. Vanaf eind februari kunnen vervoerders die interesse hebben zich inschrijven. Belangrijke eisen van opdrachtgever provincie Gelderland zijn de inbouw van toiletten in het bestaande materieel en de implementatie van de RegioExpres in de dienstregeling.

Op 22 februari 2024 heeft de provincie Gelderland de aanbesteding voor het openbaar vervoer in het vervoergebied Achterhoek-Rivierenland gestart. Vervoerders kunnen zich binnen drie maanden inschrijven. De provincie hoopt zo in september 2024 de nieuwe vervoerder bekend te maken.

De concessie Achterhoek-Rivierenland bevat de treindiensten op de volgende trajecten:

  • Arnhem – Doetinchem – Winterswijk
  • Arnhem – Tiel
  • Apeldoorn – Zutphen
  • Zutphen – Winterswijk

De huidige dienstregeling op deze trajecten wordt momenteel uitgevoerd door Arriva en is het uitgangspunt voor de aanbesteding. Daarnaast wordt de treindienst Arnhem – Doetinchem, ooit onderdeel van de concessie van Stadsregio Arnhem-Nijmegen en nu gereden door Breng, aan de concessie toegevoegd.

Het nieuwe vervoerscontract moet in december 2025 ingaan en is tien jaar geldig, met een mogelijkheid voor zeven jaar verlenging. Een belangrijke voorwaarde uit het Programma van Eisen is dat de vervoerder in deze periode zorgt voor toiletten in de treinen. Uitgangspunt is dat de bestaande GTW-treinstellen van Arriva en Breng die nu op betreffende verbindingen rijden, ook worden ingezet door de nieuwe vervoerder. Een andere eis is dat de nieuwe vervoerder de komst van de zogenaamde RegioExpres mogelijk moet maken. De extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem moet elk uur gaan rijden zodra het spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet hiervoor is aangepast.

Naast genoemde treindiensten bevat de concessie ook de bus- en buurtbusdiensten in de regio. Alle bussen en treinen gaan bij het ingaan van de nieuwe concessie rijden onder de merknaam RRReis, het gezamenlijke vervoersmerk van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel.

De treindiensten van de huidige concessie Achterhoek-Rivierenland zijn rond de eeuwwisseling gedecentraliseerd en kennen na het vertrek van NS de volgende vervoerders:

  • Arnhem – Doetinchem:
    juni 2001 – december 2012: Syntus
    december 2012 – heden: Arriva & Breng
  • Doetinchem – Winterswijk:
    mei 1999 – december 2012: Syntus
    december 2012 – heden: Arriva
  • Arnhem – Tiel:
    april 2005 – december 2012: Syntus
    december 2012 – heden: Arriva
  • Apeldoorn – Zutphen:
    december 2003 – december 2012: RegioNS
    december 2012 – heden: Arriva
  • Zutphen – Winterswijk:
    mei 1999 – december 2012: Syntus
    december 2012 – heden: Arriva

Lees meer over de aanbesteding op de website van de provincie Gelderland.

Meer over de RegioExpres is te vinden op de speciale projectpagina van de provincie.

Op de afbeelding hierboven een impressie van een GTW-treinstel in de huisstijl van RRReis. Bron: Brandguide.rrreis.nl

Op de foto boven dit artikel: Wanneer de verbinding Arnhem – Doetinchem nog onder de inmiddels opgeheven Stadsregio Arnhem-Nijmegen valt, is één van de eisen dat de treinen met drie gekoppelde treinstellen rijden. Zo staan Breng-treinstellen 5046, 5045 en 5048 op 19 mei 2014 in Arnhem gereed voor vertrek naar Doetinchem.