In het laatste weekend van augustus 2023 vindt voor het derde achtereenvolgende jaar de Dutch Grand Prix Formule 1 in Zandvoort plaats. Dankzij verschillende maatregelen en extra personeelsinzet weet NS in de voorgaande jaren met een intensieve treindienst honderdduizenden bezoekers naar Zandvoort te brengen. De extra inzet gaat door het personeelstekort wel ten koste van de treindiensten in de rest van het land. Zo worden diverse treindiensten teruggebracht naar een uurdienst en zijn sprinterreizigers in verschillende plaatsen aangewezen op busvervoer.
Van vrijdag 25 tot met zondag 27 augustus 2023 haalt NS de speciale Grand Prix-dienstregeling opnieuw van stal. Drie dagen lang rijdt elke 5 minuten een sprinter tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. Voor een efficiënte afwikkeling van het vervoer zet NS zo’n 300 man extra personeel in.
Personeelstekort zorgt er tegelijkertijd voor dat NS in dat weekend in de rest van land veel treindiensten aanpast en bijvoorbeeld terugbrengt naar een uurdienst. Bovendien vervallen de sprinterdiensten tussen Dordrecht en Roosendaal en tussen Ede-Wageningen en Arnhem Centraal. Lage Zwaluwe wordt met de intercity bediend. Voor de reizigers van en naar de andere tussenliggende stations rijden vervangende bussen.
De sprinterdienst tussen Den Haag en Utrecht wordt ingekort tot Gouda Goverwelle. Ter vervanging stoppen de intercity’s tussen Leiden en Utrecht op de sprinterstations tussen Woerden en Utrecht. Ook tussen Leiden en Haarlem, tussen Zwolle en Groningen en tussen Meppel en Akkrum vervallen de sprinterdiensten en stoppen intercity’s op de tussengelegen stations.
Onderstaande treindiensten worden teruggebracht naar een uurdienst:
- intercity Deventer – Roosendaal
- intercity Dordrecht – Vlissingen
- intercity Eindhoven – Venlo
- sprinter Utrecht – Zwolle
- sprinter Utrecht – ‘s-Hertogenbosch
- sprinter Utrecht – Tiel
De intercitydienst Eindhoven – Heerlen wordt ingekort tot Sittard – Heerlen. De intercity’s tussen Den Haag, Groningen en Akkrum rijden om via Amsterdam Centraal en door werkzaamheden ook via Amersfoort. Vanuit Amersfoort rijdt elk halfuur een intercity naar Schiphol. Deze rijdt door naar Dordrecht en eenmaal per uur ook naar Vlissingen. De intercity’s tussen Den Haag en Enschede rijden elk halfuur en stoppen extra in Woerden. Door werkzaamheden rijden onder andere tussen Almere Oostvaarders en Dronten, tussen Leeuwarden en Akkrum, tussen Zaandam en Hoorn en via de grensovergang bij Zevenaar geen treinen.
Het bovenstaande overzicht is niet volledig en kan per dag afwijken. Bovendien is de verwachting dat NS nog aanpassingen doorvoert. Advies is dan ook om kort voor vertrek altijd de reisplanner te raadplegen.
Sinds 2021 is de Dutch Grand Prix Formule 1 terug in Zandvoort. Het evenement is op verschillende gebieden een groot succes. Ook voor NS en ProRail die dankzij verschillende maatregelen in het weekend een groot deel van de honderdduizenden bezoekers naar Zandvoort vervoeren. Verschillende aanpassingen aan het spoor maken het mogelijk elk uur twaalf treinen tussen Amsterdam en Zandvoort kunnen rijden. Zo is op verschillende punten de energievoorziening aangepast om het intensieve treinverkeer mogelijk te maken. Op station Zandvoort aan Zee is onder andere extra brede trap gebouwd. De twee sporen naast het eilandperron krijgen beide een zijperron waardoor bezoekers aan beide zijden van de treinen in- en uitstappen. Tijdens het weekend van de Grand Prix zijn alle spoorwegovergangen tussen Amsterdam en Zandvoort gesloten. Ook station Overveen wordt tijdens het evenement niet bediend.
Lees meer over de aanpassingen rondom de Dutch Grand Prix op de projectpagina van ProRail
Lees meer over achtergrond de maatregelen in het persbericht van NS.
Meer over het reizen per trein naar de Dutch Grand Prix is te vinden op de speciale pagina van NS
In 2020 zijn de maatregelen voor de Dutch Grand Prix in Zandvoort al gereed. Door de coronamaatregelen wordt het evenement echter afgelast. Op de foto boven dit artikel staat SLT-treinstel 2653 op 30 augustus 2020 als sprinter naar Amsterdam Centraal gereed langs het reguliere eilandperron en het één weekend paar jaar gebruikte perron 20.